Volledig scherm
De gewraakte Traxx-locomotief op de foto uit 2013 toen nog met een Fyra-trein. © ANP

Dorst trilt harder ondanks maatregelen

DORST - Ondanks alle maatregelen aan het spoor trilt het steeds harder in Dorst. Uit recente metingen van ingenieursbureau Movares blijkt dat de trillingen deze zomer met 20 procent zijn toegenomen. ,,Het is echt een ramp", zegt bewoner Dion van der Sanden.

Vierkante wielen

Quote

We krijgen giga veel klachten over de trillingen.”

Dion van der Sanden, Dorpsplatform Dorst, Werkgroep Spoor

Mensen die in Dorst aan het spoor wonen, hebben last van trillingen van de oude Traxx-locomotief met zijn ‘vierkante wielen’ die sinds 2017 op de Brabantroute rijdt. Deze zomer werd de overlast erger. ,,We krijgen giga veel klachten over de trillingen", zegt Dion van der Sanden die onlangs is toegetreden tot de werkgroep Spoor van het Dorpsplatform in oprichting. ,,Het was al druk en deze zomer zijn er zes weken lang goederentreinen van de Betuwelijn over het spoor in Brabant geleid. Het is niet bekend of het daardoor harder is gaan trillen, maar het aantal treinen lag wel een stuk hoger. Na 25 augustus zou het minder worden. Daar hebben we niets van gemerkt. Mensen zeggen dat het harder kraakt in hun huizen. Sommige woningen hebben al scheuren. Ik verwacht dat de schade veel groter gaat worden.”

Niveau trillingen is toegenomen

Bureau Movares toonde aan dat het niveau van de trillingen in Dorst vanaf 11 juli dit jaar met 20 procent is toegenomen. En dat ondanks alle maatregelen die er zijn getroffen zoals het uitfrezen van de sleuven op de spoorwegovergang bij Dorst, het plaatsen van zogeheten raildempers en verstelbare wiggen die voor een betere spoorligging zorgen. 

Het gaat primair om de Traxx-locomotieven

De woordvoerder van ProRail heeft geen verklaring voor de toename van de trillingen. ,,Een relatie met de stijging van de temperatuur sluiten we niet uit, maar het is opvallend dat de toename zich concentreert op het zuidelijke spoor en het nevenspoor deze toename niet kent. We zijn zeer benieuwd naar de uitslag van de metingen van augustus.” Volgens ProRail ligt de oorzaak niet bij de goederentreinen. ,,Het gaat primair om de Traxx-locomotieven op de overweg in Dorst.”

Proefprocessen van bewoners

De locs vervangen, is op dit moment geen optie, omdat het de enige locomotief is die zowel op gewoon spoor als op HSL-spoor kan rijden. De gemeenten Gilze en Rijen, Oisterwijk en Oosterhout laten vanaf oktober twee soorten metingen uitvoeren. Metingen die vergeleken kunnen worden met de resultaten van ProRail en metingen van een half jaar naar horizontale, verticale en draaiende trillingen. De resultaten worden gebruikt om samen met bewoners proefprocessen aan te spannen om schade aan woningen vergoed te krijgen van ProRail. Op 18 september is er een bewonersavond met ProRail in Dorst en op 6 november in Gilze en Rijen.