Dorst - 08-02-2019 - Pix4Profs / Johan Wouters - In Dorst worden tegen de gevel van een huis vlak aan de spoorwegovergang sensoren en een camera geplaats. De bedoeling is een jaar lang bij te houden welke trillingen door welke treinen veroorzaakt worden.
Volledig scherm
Dorst - 08-02-2019 - Pix4Profs / Johan Wouters - In Dorst worden tegen de gevel van een huis vlak aan de spoorwegovergang sensoren en een camera geplaats. De bedoeling is een jaar lang bij te houden welke trillingen door welke treinen veroorzaakt worden. © Pix4Profs / Johan Wouters

Dorst slaapt stuk rustiger nu treinen langzamer rijden

DORST - UPDATE - Eindelijk weer rustig geslapen. De eerste reacties op de proef van ProRail met treinen die langzamer rijden, zijn positief. ,,Je merkt echt verschil.” Rijen Trilt wil langer de tijd nemen om een oordeel te vellen.

Quote

Het is natuurlijk pas een eerste reactie, maar ik merk nu al een flink verschil in geluid en trillingen.”

Dion van der Sanden, Dorpsplatform Dorst.

Zondag reden de personentreinen over de Brabantroute geen 140, maar 115 kilometer per uur. Dion van der Sanden van Dorpsplatform Dorst heeft heerlijk geslapen. ,,Ik werd zondagochtend wakker en besefte dat er geen treinlawaai was geweest. Het is natuurlijk pas een eerste reactie, maar ik merk nu al een flink verschil in geluid en trillingen. We moeten natuurlijk nog meer reacties verzamelen en de metingen afwachten. Hoe de mensen het in andere wijken hebben ervaren, moet ik vandaag nog navragen, maar als ik op mezelf af ga lijkt het te werken.”

Verrassend dat je nu al resultaat voelt

Van der Sanden volgt het dossier van de spoortrillingen al jaren. Nu heeft hij goede hoop. ,,Het is toch wel een verrassing dat je nu al zo snel resultaat merkt. Maar goed de proef duurt nog drie maanden. De gemeente verricht metingen. Dat is mooi, want dan kunnen we straks zien of het echt verschil maakt.”

Rijen Trilt wil een langere periode bekijken

In Rijen zijn de reacties afwachtend. ,,Ik ben terughoudend”, zegt Bart van de Ven van Rijen Trilt. ,,Ik wil niet afgaan op een of twee dagen. We moeten een langere periode bekijken. Ik heb tot nu toe geen reacties van andere bewoners gekregen. In januari weten we meer.”

Metingen

Sinds 2017 zijn er bij ProRail opvallend veel meldingen binnengekomen over de toegenomen hinder van trillingen in Dorst, Rijen en Oisterwijk. Uit onafhankelijk onderzoek van ingenieursbureau Movares bleek dat de intercity Den Haag - Eindhoven fors meer trillingen veroorzaakt dan andere treinen. Bij wijze van proef is de snelheid van de Intercity Den Haag - Eindhoven op het traject Breda-Boxtel vanaf 15 december teruggebracht naar 115 km per uur. Metingen moeten uitwijzen of de daling voldoende effect heeft op de reductie van trillingen.  

Enquetes

De NS houdt ook enquetes onder bewoners langs het spoor. Van der Sanden: ,,Ze zijn een dikke week geleden langs geweest en januari komen ze weer. Dan kun je zien wat mensen langs de spoorlijn ervaren hebben.”