Spraakvermaak-presentator Dik van Beest in gesprek met minister Cora van Nieuwenhuijzen.
Volledig scherm
Spraakvermaak-presentator Dik van Beest in gesprek met minister Cora van Nieuwenhuijzen. © Foto: Joris Knapen | Pix4Profs

Cora van Nieuwenhuizen tijdens Spraakvermaak: 'Hooipolder zonder verkeerslichten te duur'

TERHEIJDEN - "Een reconstructie van de A27 en A59, compleet zonder verkeerslichten, is gewoon te duur." Dat zei minister Cora van Nieuwenhuizen zondagmiddag bij Spraakvermaak in Terheijden. 

De VVD-bewindsvrouw van Infrastructuur en Waterstaat drukte daarmee de hoop op een rigoureuze aanpak van knooppunt Hooipolder de kop in. In ieder geval tijdens deze kabinetsperiode. Zoals bekend is Hooipolder het enige knooppunt van snelwegen in Nederland dat met verkeerslichten wordt geregeld. 

Aanpak fileprobleem

De dagelijkse lange files zijn veel mensen een doorn in het oog. Niet dat minister Van Nieuwenhuizen zich dat niet realiseert; Hooipolder was al een veelbesproken dossier toen ze van 2007 tot 2010 Gedeputeerde van Infrastructuur was, bij de provincie Brabant. 

Van Nieuwenhuizen staat voor een gemengde aanpak van het fileprobleem, zo legde ze uit bij Spraakvermaak: "We moeten meer inzoomen op het gedrag van mensen. Ga nadenken over de vraag 'kan ik niet een half uurtje later naar mijn werk?' Dat geldt ook voor werkgevers, die moeten dat meer mogelijk maken. Wat dat betreft zijn staatssecretaris Stientje van Veldhoven en ik 'de meiden van het spitsmijden'." 

Quote

Ga nadenken over de vraag 'kan ik niet een half uurtje later naar mijn werk?

Minister Cora van Nieuwenhuizen

Daarnaast wil ze het fileprobleem aanpakken door meer goederenvervoer naar het water te verplaatsen: "Een vrachtschip meer scheelt al gauw zo'n 250 vrachtwagens", aldus de minister. Knooppunt Hooipolder valt wel binnen de totale aanpak van de A27, zei Van Nieuwenhuizen, "waar verbreding en meer asfalt nodig kunnen zijn. Daar is goed met de regio's over gesproken. Maar de aanpak van de A27 kost enorm veel geld. Om die over het hele traject verkeerslichtvrij te maken, is gewoon te kostbaar." 

Opvallend was haar antwoord op de vraag waar ze over vier jaar in zou zijn geslaagd. "Dat de filedruk niet al te veel zal zijn opgelopen" wijst erop dat ze er van uitgaat dat de files wel zullen toenemen.

Geen rekeningrijden

De minister werd ook nog bevraagd over het streven om in 2030 alle nieuwe auto's elektrisch te maken. Ze had goede hoop dat dat zou lukken, al is het ambitieus. Ook ging ze even in op de komende wet tegen het gebruik van de telefoon in de auto en beloofde ze "geen rekeningrijden voor particulieren tijdens deze regeringsperiode".

De eerste gast van Spraakvermaak zondag was Wim Geerts, de huidige secretaris-generaal van het ministerie van Defensie. De geboren en getogen Madenaar ("Ik heb er tot mijn 18e gewoond") werd in 2016 hoogste ambtenaar op het departement. De Brabander, 54, heeft een lange bestuurlijke carrière achter de rug. Zo was hij Nederlands ambassadeur in Canada en plaatsvervangend ambassadeur in de Verenigde Staten. 

Pittige maanden

Vorig jaar kende hij drie pittige maanden toen hij door het aftreden van minister Hennis en commandant der strijdkrachten Middendorp "het departement en de organisatie draaiende moest houden".

Nieuwsapp
Download de gratis nieuwsapp van BN DeStem en blijf zo altijd en overal op de hoogte van het laatste (sport)nieuws. 24 uur per dag al het nieuws uit uw buurt of stad en het belangrijkste nieuws uit binnen- en buitenland. Gratis, overzichtelijk en snel! Download de app hier voor iOS en hier voor Android!

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement