Volledig scherm
© Johan Wouters

Bibliotheek Theek 5 slachtoffer van cyberaanval, klantgegevens niet in gevaar geweest

OOSTERHOUT - Bibliotheek Theek 5 is vorige week slachtoffer geweest van een cyberaanval. Dat laat bibliotheek-directeur Paul Adels weten. De schade valt echter mee: klantgegevens zijn geen enkel moment in gevaar geweest en de bieb is uiteindelijk ‘slechts’ een paar duizend euro kwijt om alles weer in orde te krijgen.

Quote

Niks werkte meer. We hebben daarop gelijk alle servers platgelegd, want we wisten eigenlijk gelijk hoe laat het was

Paul Adels, directeur Theek 5

Volgens Adels ging het om zogeheten ransomware. Daarbij versleutelden de criminelen bepaalde bestanden, waardoor de biebmedewerkers er zelf niet meer bij konden. Tegen betaling zouden die bestanden - als het goed is - weer vrij worden gegeven.

Het bibliotheekbestuur benadrukt dat de aanval dus niet gericht was op het verkrijgen van persoonsgegevens. De zijn niet bereikt of verspreid. Adels: ,,Dat staat bij ons gelukkig op een andere server. Bij ons is alleen het kantoorsysteem aangevallen.’’ 

Dat valt qua gebruik te vergelijken met wat mensen thuis ook gebruiken op hun pc: e-mail, agenda, internet en printen, om maar wat te noemen.

‘Wisten gelijk hoe laat het was’

Volledig scherm
OOSTERHOUT - Pix4Profs/Casper van Aggelen - Paul Adels, de nieuwe directeur van Theek5. © Pix4Profs/Casper van Aggelen

De ict-medewerker van de bieb merkte de aanval woensdagochtend op, zegt Adels: ,,Niks werkte meer. We hebben daarop gelijk alle servers platgelegd, want we wisten eigenlijk gelijk hoe laat het was.’’

Voor de klanten van de bieb had de aanval amper gevolgen. ,,Naast het kantoorsysteem hebben we een apart systeem voor het bibliotheekwerk, waarmee bijvoorbeeld de uitleningen worden geregeld. Daar staan ook de klantgegevens op. Dat systeem is niet aangevallen. Klanten konden dus gewoon boeken lenen en verlengen. We waren alleen korte tijd niet bereikbaar.’’  

Repareren

Quote

Nu hadden wij de pech, maar dit kan ieder bedrijf overkomen

Paul Adels, directeur Theek 5

Een ict-bedrijf is uiteindelijk zeven dagen lang, 24 uur per dag bezig geweest om alles weer op te lossen. Al met al een kostenpost van een paar duizend euro. Dat valt mee, geeft Adels toe. ,,Het was vooral vervelend voor onze medewerkers. Op een gegeven moment ben je namelijk wel klaar met kasten opruimen. Wij konden gelukkig alles redelijk snel repareren, omdat we ook een back up van de back up hadden.’’

Adels wil vooral andere bedrijven waarschuwen op te passen voor dergelijke aanvallen. ,,Nu hadden wij de pech, maar dit kan ieder bedrijf overkomen.’’ Zijn advies: maak regelmatig back ups van de back up. ,,En verander regelmatig wachtwoorden. Voorkomen kun je dit nooit, maar het maakt het voor de daders wel lastiger.’’

Geen illusies

Theek 5 deed kort na de ontdekking van de aanval melding bij de politie en de Autoriteit Persoonsgegevens. Deze week wil hij ook aangifte gaan doen. ,,Niet dat ik de illusie heb dat de daders ooit gepakt gaan worden, maar hopelijk kunnen we de politie toch wat helpen.’’ En tegen andere ondernemers zegt hij: ,,Wapen je hier alsjeblieft goed tegen. Wie van ons informatie wil, kan altijd langskomen.’’

Quote

Niet dat ik de illusie heb dat de daders ooit gepakt gaan worden, maar hopelijk kunnen we de politie toch wat helpen

Paul Adels, directeur Theek 5