Miljoenendeal PSV: groep topbedrijven gaat shirt sponsoren
PSV nadert een baanbrekende sponsordeal met een aantal grote bedrijven, die ervoor zorgen dat Brainport Eindhoven of een daaraan gelieerde naam de komende jaren op de voorkant van het shirt verschijnt.
PSV is in vergaande onderhandelingen met de grootste bedrijven in de regio Zuidoost-Brabant om onder de vlag van Brainport Eindhoven de nieuwe belangrijkste commerciële partner van de club te worden. De gesprekken zijn de informele fase voorbij en worden op directieniveau gevoerd. Onder meer chipmachinefabrikant ASML en metaalconcern VDL zijn betrokken bij de besprekingen over de voorgenomen langjarige en innovatieve deal, die in de eindfase zit. De sponsoring levert meerdere miljoenen per jaar op, waarbij de bedragen partieel door de bedrijven betaald worden. Het shirt gaat substantieel meer opleveren dan nu. Als er een klap op de zaak kan worden gegeven, treedt PSV op korte termijn naar buiten over de deal en volgt meer uitleg.
Door via het merk ‘Brainport’ grote bedrijven als nieuwe sponsoren te strikken, kan PSV het marketing-potentieel voor de club nog beter benutten dan nu. De economie in de regio Zuidoost-Brabant floreert mede dankzij een aantal technologiebedrijven als nooit tevoren, maar shirtsponsoring baat de omzet van deze ondernemingen niet direct. PSV zocht al jaren naar een mogelijkheid om de krachtige en innoverende bedrijven in onze regio via de beste plek op het eigen tricot een kans te bieden om via topvoetbal boodschappen uit te dragen en te netwerken. De club stuitte immer op het feit dat de meeste van die ondernemingen geen consumentenmerken voeren. De klanten van ASML, dat wereldwijd al een marktaandeel heeft van 90 procent, kopen bijvoorbeeld niet meer chipmachines als de naam van het almaar groeiende bedrijf op het PSV-shirt staat.
Kracht van Brainport-regio mondiaal uitdragen
De bedrijven zijn ook in de huidige sponsoropzet niet direct uit op het verder vergroten van de eigen naamsbekendheid, maar wel op het uitdragen van Brainport Eindhoven en alle innovaties, kansen en ontwikkelingen in het gebied. Het shirt van PSV wordt gezien als een ideale manier om de mondiale toptechnologische regio in Zuidoost-Nederland nationaal en internationaal verder op de kaart te zetten.
De bedrijven versterken door de ondersteuning van topvoetbal ook het vestigingsklimaat.
Zo wordt bijvoorbeeld nergens anders dan in de Brainport-regio bepaald hoe snel de wereldwijde ontwikkelingen op het gebied van mobiele telefonie gaan. Het is maar een klein onderdeel van de boodschap, die via PSV uitgedragen kan worden. De bedrijven versterken door de ondersteuning van topvoetbal ook het vestigingsklimaat, waardoor talentvolle medewerkers uit binnen- en buitenland er bijvoorbeeld eerder voor kiezen om zich in of rondom Eindhoven te vestigen.
PSV kan met de sponsorovereenkomst een grote vis vangen, waarbij dus opnieuw sprake is van betrokkenheid van meerdere partijen in Zuidoost-Brabant. In 2016 kwam via een partnerfonds al 30 miljoen euro (in de vorm van een lening) ter beschikking van de club om strategische investeringen te kunnen financieren. Dat geld is bijvoorbeeld gestoken in de verbouwing van trainingscomplex De Herdgang, die nu in volle gang is. De miljoenen werd door Philips, VDL, ASML, Brand Loyalty en De Mandemakers Groep tegen een rente van 1,5% per jaar geleend aan PSV. Nu staat de club op het punt om een nieuwe slag te slaan.
Energiedirect.nl
Huidig hoofdsponsor Energiedirect.nl volgde Philips in 2016 op en stopt aan het einde van dit seizoen als hoofdgeldschieter. Wel wordt het energiebedrijf nog minimaal twee jaar een grote sponsor en staat de naam op de achterkant van het PSV-shirt. Philips stond sinds 1983 op de voorkant het shirt van PSV, maar koos een paar jaar geleden voor een minder prominente rol. Via sponsoring van het stadion (Philips Stadion) en een plek op de mouw van het shirt bleef een aanzienlijke bijdrage over. Jaarlijks legt Philips nu nog 3 miljoen euro in bij PSV en vanaf 2021 tot 2026 is het nog 1,5 miljoen euro per jaar.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Yvon Mvogo met opgeheven hoofd weg bij PSV, keeper nam al afscheid van zijn ploeggenoten
Keeper Yvon Mvogo heeft afgelopen weekend PSV uitgezwaaid. Hij nam afscheid van zijn collega's bij de Eindhovense club, in de veronderstelling dat hij komende zomer niet meer terugkeert in het Philips Stadion. De 27-jarige keeper kende geen eenvoudige periode bij PSV, maar heeft zich de afgelopen anderhalve maand knap herpakt en de bekerwinst maakte voor hem veel goed. -
PREMIUMMet video
Erwin Koeman: ‘Samen met Ronald bij Oranje, voor mijn vader was dit het ultieme geweest’
Ronald en Erwin Koeman gaan nog één keer samenwerken. Ditmaal bij Oranje, waar Erwin vanaf 1 januari 2023 assistent wordt van bondscoach Ronald. ,,Ik ben blij verrast. We hebben verschillende karakters en in Engeland werkte dat eerder goed’’, zegt Erwin. -
FC Utrecht kan finale play-offs om Europees voetbal ruiken na overtuigende zege op Vitesse
De Europese play-offskaarten zijn voorlopig in het voordeel van FC Utrecht geschud, door in de halve finale al vrij ruim afstand te nemen van Vitesse (3-1). Daags na de blamage bij Willem II ziet de wereld er in de Domstad plots heel anders uit. -
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen. -
PREMIUM
Daniëlle van de Donk lijkt EK te gaan halen: ‘Zij kan het verschil tussen winst of verlies zijn’
Bondscoach Mark Parsons verwacht na Lieke Martens óók over Daniëlle van de Donk (30) te kunnen beschikken op het EK, na maanden van blessureleed van de middenvelder uit Valkenswaard. Dat is een flinke opsteker voor de Oranjevrouwen. ,,Ze is een speelster met wie ik risico wil nemen.”
-
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim. -
PREMIUM
PSV zet opnieuw vol in op een rentree van Luuk de Jong
PSV zet opnieuw vol in op een rentree van Luuk de Jong (31) in Eindhoven in de komende transferzomer. De spits speelde dit seizoen voor FC Barcelona en er is geen zekerheid dat hij daar kan blijven. Zijn contract in Sevilla loopt na dit voetbaljaar nog een seizoen door en PSV is bereid om een afkoopsom van meerdere miljoenen te betalen. -
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen.