Volledig scherm
Het ontwerp voor een van de volledig elektrisch aangedreven schepen van Port-Liner. © Omega Architects

Twee 'Tesla-schepen' naar zeehaven Moerdijk

MOERDIJK/TILBURG - Twee elektrisch aangedreven joekels van containerschepen bevaren vanaf dit najaar het Wilhelminakanaal. Op de route tussen Tilburg en Rotterdam doen ze ook de Combined Cargo Terminals ((CCT) in de zeehaven van Moerdijk aan.

Het Tilburgse logistiek bedrijf GVT Group van Wil Versteijnen zet deze 'Tesla's van de binnenvaart' in op het traject tussen zijn terminal op bedrijventerrein Vossenberg-West en de Rotterdamse haven. 

270 containers

GVT huurt de schepen met ruimte voor 270 containers van het recent opgerichte bedrijf Port-Liner. Dat gaat de komende jaren in totaal vijftien elektrisch aangedreven en dus emissie- en geluidloze schepen in de binnenvaart brengen, in Nederland en België. De eerste in augustus. Een wereldprimeur, aldus de onderneming.

34 uur

De twee schepen die GVT gaat charteren zijn 110 meter lang en 11.40 meter breed. Aan boord komen vier in containers 'verpakte' accu's, waarmee ze 34 uur kunnen varen. ,,De accu's kunnen aan de wal in vier uur weer worden opgeladen, maar het is ook mogelijk de containers in zijn geheel te wisselen", zegt Ton van Meegen, directeur van Port-Liner.

Moerdijk

Vanwege de beperkte hoogtes door bruggen en viaducten over het Wilhelminakanaal komen op de schepen tussen Tilburg en Moerdijk twee lagen containers. ,,Dan gaat het om 112 containers'', aldus Van Meegen. Maar tussen Moerdijk en Rotterdam komen daar nog eens drie lagen bij en wordt het maximale aantal van 270 containers gehaald.

Antwerpen

GVT gaat ook vijf kleinere elektrische containerschepen huren voor vervoer op de kanalen tussen Budel en de haven van Antwerpen. De containerterminal De Kempen in Budel behoort tot de Versteijnen-groep.

De bouw van de vijftien elektrische schepen vergt een investering van 100 miljoen euro, aldus Port-Liner. Voor de ontwikkeling en bouw van de grootste exemplaren kreeg het bedrijf 7 miljoen subsidie uit een Europees fonds. 

Havenbedrijf

Ferdinand van den Oever, directeur van Havenbedrijf Moerdijk, zegt de ontwikkeling op de voet te volgen. ,,Dit is natuurlijk een fantastische ontwikkeling die een belangrijke bijdrage kan leveren aan het verduurzamen van de scheepvaart. Wij juichen dit  toe. Zo was Moerdijk bijvoorbeeld de eerste haven waar LNG bunkeren mogelijk werd gemaakt. We zijn benieuwd naar de eerste bevindingen en ervaringen met deze schepen.''

BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

poll

Migrantenhotels voor meer dan vijfhonderd bewoners moeten we niet willen

  • Eens (92%)
  • Oneens (8%)
1573 stemmen