Volledig scherm
Nederland, Capelle a/d IJssel, onbemande autobusdienst van Connexxion van metrostation Kralingse Zoom naar kantorenpark Rivium. © foto Peter Hilz

Onbemande bus tussen Den Hoek en Wagenberg?

ZEVENBERGEN - Een bus met voorin geen chauffeur. Alleen een OV-kaartlezer. Het klinkt als toekomstmuziek maar als het aan wethouder Thomas Zwiers van de gemeente Moerdijk ligt, gaan de zelfrijdende busjes nog dit jaar op en neer rijden tussen het station Lage Zwaluwe in Zevenbergschen Hoek en het busstation in Wagenberg.

Het idee is in buurgemeente Drimmelen ontstaan. En toen Drimmelen vroeg of Moerdijk mee wilde doen, zei wethouder Zwiers direct ja. 

Hij vindt het een zeer interessant project. ,,Maar denk niet dat we zo alle openbaar-vervoerproblemen in één keer oplossen", tempert Zwiers het enthousiasme. ,,Het is de proeftuin voor het openbaar vervoer van de toekomst." 

Hot item

En daar wil Moerdijk graag aan meedoen, want openbaar vervoer is er een hot item. De bereikbaarheid van de dorpen is in de avonduren en in de weekeinden slecht en industrieterrein Moerdijk is ondanks duizenden werknemers niet met bus of trein bereikbaar. 

In de regio Capelle aan den IJssel rijdt al lange tijd een onbemande bus tussen metrostation Kralingse Zoom en het kantorenpark Rivium. Een voorbeeld voor Moerdijk. ,,Het zijn busjes voor acht personen die 20 tot 25 kilometer per uur rijden", weet de wethouder. Met aan boord een steward die voor de veiligheid van de passagiers zorgt.

LPM

Zwiers ziet een mooie toekomst voor de bus-zonder-chauffeur als straks het Logistiek Park Moerdijk er ligt. Hij ziet de onbemande busjes al rijden tussen station Lage Zwaluwe en het distrubutiepark in de oksel van A17 en A16. 

De plannen om de proef te nemen zijn al 'redelijk concreet'. Zwiers: ,,In Zuid-Holland rijden de voertuigen al." Maar er zit nog wel  een beer op de weg. Bij de herinrichtingsplannen voor de doorgaande route door Zevenbergschen Hoek is geen rekening gehouden met een busbaan. Dus daar moet nog  een oplossing worden bedacht.

Bushaltes

Hoewel de provincie als verantwoordelijke voor het project de kar trekt, zullen de gemeenten ook moeten investeren. Het busje moet wel ergens kunnen rijden en de passagiers moeten op haltes kunnen in- en uitstappen. Een voordeel is dat er langs De Langeweg en de Brandestraat tussen Drie Hoefijzers en Wagenberg al een parallelbaan ligt. 

In overleg met de gemeente Drimmelen en de provincie wordt de proef verder voorbereid. 

Volledig scherm
Thomas Zwiers: ‘Bij de herinrichting van Zevenbergschen Hoek is geen rekening gehouden met de onbemande bussen.' Foto: Marcel Otterspeer / het fotoburo © Marcel Otterspeer
Volledig scherm
Nederland, Capelle a/d IJssel, ParkShuttle, een automatische, elektronisch geleide autobusdienst. © foto Peter Hilz
BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement