Volledig scherm
Bij de crash van een historisch vliegtuigje in Willemsatd zijn twee inzittenden om het leven gekomen. Het vliegtuigje stortte neer nadat het in de lucht in botsing was gekomen met een ander sportvliegtuigje. Het andere vliegtuigje maakte een noodlanding. © ANP

Luchtvaartexpert over formatievliegen: ‘Het is vakwerk, je moet goed weten wat je doet’

DELFT/WILLEMSTAD - Formatievliegen is ‘vakwerk’, zegt Joris Melkert, expert luchtvaarttechniek bij de TU Delft, naar aanleiding van het vliegtuigongeluk dat vrijdagmiddag in Willemstad heeft plaatsgevonden. Een historisch vliegtuig stortte neer tijdens het formatievliegen. Twee inzittenden kwamen daarbij om het leven.

Het vliegtuigje was samen met een andere historisch vliegtuig opgestegen vanaf Breda International Airport. De vliegtuigen, met elk twee inzittenden, gingen formatievliegen boven de polders bij Willemstad. 

Quote

Bij formatie­vlie­gen vliegen twee of meer vliegtui­gen heel dichtbij elkaar en doen ze allebei precies hetzelfde.

Joris Melkert, luchtvaartexpert TU Delft

,,Bij formatievliegen vliegen twee of meer vliegtuigen heel dichtbij elkaar en doen ze allebei precies hetzelfde",  aldus Melkert. ,,Vroeger was het voor militaire vliegtuigen heel gebruikelijk om dat te doen. Bij dit soort vliegtuigen zie je vaak dat het gebeurt door vliegers met een militaire achtergrond. Het is echt vakwerk, je moet heel goed weten wat je doet.”

Kleine luchtvaart

Naar de oorzaak van de crash bij Willemstad kan Melkert slechts gissen. ,,Daar moet je heel voorzichtig mee zijn. Op dit moment is daar weinig zinnigs over te zeggen.”

Quote

Als er iets gebeurt, is dat in de meeste gevallen het gevolg van een menselijke fout.

Joris Melkert, luchtvaartexpert TU Delft
Volledig scherm
Joris Melkert, luchtvaartdeskundige TU Delft © TU Delft

Dat er in een jaar tijd vijf luchtvaartongevallen zijn gebeurd met vliegtuigen die opstegen vanaf Breda International Airport noemt de luchtvaartexpert ‘een lastige’. ,,Je moet dat per geval bekijken. An sich is de luchtvaart een veilige tak van sport. De ervaring leert dat de kleine luchtvaart, sportvliegtuigen en dergelijke, tien keer minder veilig is dan de grote luchtvaart. Als er iets gebeurt, is dat in de meeste gevallen het gevolg van een menselijke fout. Dat de oorzaak puur technisch is, is vrij zeldzaam tegenwoordig.”