Volledig scherm
Pix4Profs-Ron Magielse zevenbergen-de musical 'i want my prince!' wordt opgevoerd door leerlingen en docenten van markland college. bewoners van de zeven schakels mochten voorstelling gratis bezoeken. © Pix4Profs-Ron Magielse

Kettingbotsing van sprookjes in Markland-musical

ZEVENBERGEN - Eendimensionale vrouwen die slaafs afwachten tot hun prins op het witte paard ze wakker kust voor hun ‘lang en gelukkig’ einde? Daar moet de cast van Markland-musical ‘I want my prince’ dus precies niets van hebben. ,,Bedánkt hè, Disney, met je zeurderige moraal.”

Aan het woord is de vertelster van het verhaal, gekleed in een prachtige baljurk, die voortdurend buiten het boekje gaat. Ze grijpt hard in als een scène haar niet zint en verdedigt de - hier en daar dunne - rode draad met haar leven.

Deskundige begeleiding

Het moge duidelijk zijn; ‘I want my prince’ is geen doorsnee schoolmusical. Een groep van dertig leerlingen en enkele docenten werkte sinds oktober toe naar de try-out, woensdagavond in De Borgh. Dat deden ze buiten schooltijd, twee uur in de week. Deskundige begeleiding was er van professioneel acteur en zanger Richard Spijkers, en Rowan Hoppenbrouwers, bekend van So You Think You Can Dance. Bovendien schreven de leerlingen zelf mee aan het script.

De primeur was woensdagavond voor bewoners van woonzorgcentrum De Zeven Schakels. ,,Op die manier willen we iets doen voor onze buren", zegt docente Annemieke van Horssen, die het musicalproject coördineert. ,,We zitten tenslotte zo dichtbij elkaar, dus zoeken we graag de verbinding.”

Twists

Ze krijgen een klassiek sprookje met een paar absurde en moderne twists voorgeschoteld: Cindy wil musicalster worden, maar wordt tegengewerkt door haar gemene stiefmoeder en -zussen. Ondertussen duiken tientallen verschillende sprookjesfiguren op in ‘onze’ wereld, waardoor een ware kettingbotsing van karakters ontstaat.

Volgens een aloude theaterwet gaat de ‘generale’ niet helemaal vlekkeloos, vooral op technisch vlak; de show ligt kort stil omdat een microfoon moet worden vervangen. Maar daar was rekening mee gehouden, legt Spijkers uit. ,,Dit is de eerste ‘montage', de eerste keer dat we techniek en acteurs bij elkaar voegen. Normaal heb je daar twee weken de tijd voor, wij hebben één dag.”

Vierde muur

Wie daar voorbij kijkt, ziet bovendien een bijzonder ambitieuze productie, waarin de ‘vierde muur’ tussen publiek en toneel voortdurend doorbroken wordt door de vertelster en een heerlijk krengige Tinkerbell. En dat dan gelardeerd met wat sociaal commentaar en een muzikale mengelmoes van musicalklassiekers en de pop van Britney Spears en Ariana Grande.

Donderdag speelt het Markland nog drie (uitverkochte) voorstellingen: 's middags voor respectievelijk de brugklassen, de groepen 8 van Zevenbergse basisscholen en 's avonds voor alle belangstellenden.