Volledig scherm
© Getty Images

Hoe de overgang van de middelbare school anders kan: een tienerschool in Zevenbergen

ZEVENBERGEN - Het Markland College voert 'verkennende gesprekken' met basisscholen in Zevenbergen om te kijken of de overgang tussen de onderwijsvormen beter kan. Sommige leerlingen zouden die overgang lastig vinden.

Dat zegt directeur Richard Rovers: "Dat leerlingen er moeite mee hebben, zien we op drie vlakken. Het cognitieve deel, dus de inhoud van de vakken, het metacognitieve, dat wil zeggen de planningsvaardigheden van de leerlingen, en de betrokkenheid van de ouders.” 

Hoe het anders kan

Op die drie vlakken merkt hij dat bepaalde leerlingen en ouders de overgang tussen het primaire en het voorgezet onderwijs lastig vinden. ,,En bij ons staat het belang van de leerling voorop, daarom willen wij nu even kijken hoe het anders kan."

Rovers benadrukt dat de gesprekken nog verkennende zijn en dat er dus nog niks vast staat. De precieze invulling, startdatum en naam van het programma zijn dan ook nog niet duidelijk. "Wel staat een dergelijk concept bekend als een tienerschool, of doorstroomprogramma po-vo. Het is overigens niet de bedoeling dat er een nieuwe, fysieke huisvesting komt voor het concept. Zo zouden de klassen bij ons kunnen plaatsvinden, bijvoorbeeld."

‘Wat meer kennis maken’ 

Een ander voorbeeld over de invulling van het idee, is dat leerlingen van de groepen 7 en 8 'wat meer kennis gaan maken' bij de middelbare school. "Zo zien we bij onze technasiumleerlingen die in de laatste jaren op bezoek gaan bij hogescholen en universiteiten, dat ze minder vaak uitvallen", zegt Rovers. 

,,Ze maken er bijvoorbeeld opdrachten en hebben zo een beetje kennis gemaakt met de universiteit. En als je het wat meer gewend bent, is die overgang niet zo zwaar. Zoiets zouden we ook voor de leerlingen kunnen doen die de overgang tussen het primaire en het voortgezet onderwijs lastig vinden."