Volledig scherm
Tijdens een open dag konden bezoekers over het industrieterrein Moerdijk rijden in een bus. Normaal gesproken is er geen openbaar vervoer. © Marcel Otterspeer

Bus voor industrieterrein Moerdijk is niet even geregeld, 'het terrein is erg groot'

MOERDIJK - Openbaar vervoer op industrieterrein Moerdijk. Vurig gewenst, maar oh zo lastig om er wat van de grond te krijgen. ,,We moeten het in een mix van maatregelen zoeken'', zegt wethouder Thomas Zwiers.

Samen met de provincie en vervoersbedrijf Arriva zoekt hij naarstig naar oplossingen. Het ontbreken van openbaar vervoer naar en van het haven- en industrieterrein vormt al jaren een heet hangijzer. 

Bedrijven zijn enkel per auto of (brom)fiets bereikbaar, een buslijn is er niet. Ondernemingen vragen er wel om, bijvoorbeeld om stagiaires van dienst te kunnen zijn. Ook de Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) pleit voor openbaar vervoer op Moerdijk.

Quote

Het industrie­ter­rein is erg groot. Dat maakt het lastig om er een busdienst te laten rijden

Thomas Zwiers, wethouder

,,Het industrieterrein is erg groot. Dat maakt het lastig om er een busdienst te laten rijden'', zegt Zwiers. Werknemers zitten dan op het terrein zelf misschien al wel een half uur in de bus voordat ze bij de halte in de buurt van hun bedrijf zijn, ook werken veel bedrijven met ploegendiensten en verschillende werktijden.

Zwiers praatte deze week de gemeenteraad bij over het onderzoek. Hij denkt dus aan verschillende maatregelen. Zo haakt het industrieterrein aan bij de proef met vraagafhankelijk vervoer die in april begint in de gemeente Moerdijk. In de avonduren en weekeinde kan dan vervoer worden besteld.

Fietsen

Een andere mogelijkheid waar de gemeente nader naar gaat kijken, is het inrichten van een centraal parkeerterrein, waar werknemers na het parkeren van hun auto op de (elektrische) fiets kunnen stappen om naar hun werkplek te gaan. Verder kijkt Moerdijk met grote interesse naar de buurman, de gemeente Drimmelen. 

Daar is een proef in voorbereiding met een zelf rijdende bus. Waarschijnlijk gaat die rijden van NS-station Lage Zwaluwe via Zevenbergschen Hoek naar Wagenberg. ,,Mogelijk dat zo'n bus ook op het industrieterrein kan gaan rijden'', zegt Zwiers.

Veghel

Hoe moeilijk het is om openbaar vervoer geregeld te krijgen op een bedrijventerrein, blijkt volgens de wethouder uit de ervaringen in Veghel. Daar stierf een proef met een busverbinding op bedrijventerrein De Dubbelen (10.000 werknemers) een vroege dood. Er waren maar dertig gebruikers per dag.