Volledig scherm
Een van de eerste ontwerpen van golfbaan-architect Alan Rijks voor de baan in Zevenbergen. © Idem

Aanleg golfbaan Zevenbergen begint in 2018

ZEVENBERGEN - Ondernemer Ruud van Spronsen van Intergolf Moerdijk BV uit Den Haag wil in 2018 toch echt gaan beginnen met de aanleg van een 27 holes golfbaan op de voormalige stortplaats tussen Dikkedijk en A17 bij Zevenbergen.

Het is al meer dan twintig jaar geleden dat hij zijn plannen voor een business-golfbaan voor het eerst ontvouwde.

Alles valt of staat nu met de belangstelling van bedrijven die lid willen worden van de golfbaan en van investeerders. Samen met commercieel directeur Manon Baartmans van het Havenbedrijf Moerdijk is Van Spronsen op zoek naar belangstellende ondernemers. 

Gat in de markt

Nu heeft West-Brabant al veel golfbanen, maar Van Spronsen ziet toch nog een gat in de markt. De baan in Zevenbergen wordt een echte business-golfbaan, die zich dus vooral richt op bedrijven. ,,We spreken dan ook niet van een clubhuis maar van een businesshome. Maar we hebben met de gemeente Moerdijk afgesproken dat we de baan voor een derde openstellen voor particulieren uit Zevenbergen en omgeving", zegt de ontwikkelaar, die ook bekend is vanwege alles dat hij doet voor de opvang van vluchtelingen. Eerder dit jaar kwam hij in het nieuws toen hij zei dat Nederland 500.000 tot 1 miljoen vluchtelingen op kan vangen. 

De aanleg van de golfbaan bij Zevenbergen vergt een investering van ongeveer 12 miljoen euro. Om de exploitatie rond te krijgen hoopt Van Spronsen op termijn een kleine honderd bedrijven en zo'n driehonderd particulieren aan de baan te kunnen binden. Samen negenhonderd golfers, ofwel vijftig per hole. 

Golfarchitect

Volledig scherm
Ruud van Spronsen © MARTIJN BEEKMAN

De baan is ontworpen door golfarchitect Alan Rijks en bestaat uit een 18 holes championshipsbaan (par 72) en een 9 holes par 3/4. De 9 holes-baan met drivingrange komt er vooral voor de leden van de golfschool. Er is 74 hectare nodig op en rond de voormalige stortplaats. De hoogteverschillen in de baan kunnen oplopen tot 18 meter. Het businesshome krijgt een restaurant, vergaderruimten en 'logeerplekken'. 

Ruud van Spronsen realiseert zich terdege dat het een kwestie van de lange adem is. Nadat hij zijn plannen in 1996 voor het eerst presenteerde kreeg hij te maken met achtereenvolgens de gemeentelijke herindeling, wijzigingen in het stortplaatsenbeleid, met tegenstanders die tot aan de Raad van State zijn gegaan en met de economische crisis.

En toen dat allemaal op orde was, diende zich de 380 kV-lijn aan. Een hoogspanningslijn die over de golfbaan zou kunnen komen te lopen. Zou, want in de meest recente plannen komt de 380 kV ten zuiden van de golfbaan. 

De grond die Van Spronsen nodig heeft om het terrein van grote hoogteverschillen te voorzien komt van het open graven van de haven door Zevenbergen. Door de ontwikkeling van de randweg Zevenbergen-Noord en de daarbij horende bebouwing kan het golfterrein aan de bebouwde kom van Zevenbergen worden gekoppeld. 

Volledig scherm
Het komische duo De Tonnekus had het tijdens het Maauwbal in 2010 al over een rondje lopen op de Zevenbergse golfbaan. © EDWIN WIEKENS