Tot wel twaalf klontjes: Voedingscentrum wil pubers bewust maken van de berg suiker in hun drankjes
Koken & EtenHet Voedingscentrum wil met een poster pubers duidelijk maken hoe slecht frisdrank en energydrankjes voor hun gezondheid zijn. ‘Voedseleducatie kan een positief effect hebben op het gedrag. De poster is daar een onderdeel van.’
Jongeren tussen 12 en 18 jaar vinden frisdrank drinken heel normaal. Maar door het consumeren van die drankjes krijgen ze veel suiker binnen. ,,We willen jongeren bewust maken van de hoeveelheid suiker die ze binnenkrijgen”, zegt Liesbeth Velema, expert voeding en gedrag van het Voedingscentrum. ,,Daarom hebben we een poster gemaakt waarin je precies kunt zien wat er in elk drankje zit.”
De nieuwe poster laat eerst water zonder bubbels zien (met nul suikerklontjes), daarna komt bubbelwater en water met een smaakje. Dan krijg je de frisdranken (vaak 6 klontjes) en de rij eindigt met energydrinks waar tot wel 12 suikerklontjes inzitten.
,,De poster is bedoeld voor middelbare scholen, tandartsen en plaatsen waar veel jongeren komen", aldus Velema. Dat betekent dat leerlingen de suikerposter bijvoorbeeld in de gymzaal of in de kantine van school zullen tegenkomen.
Frisdrank draagt bij aan overgewicht bij kinderen
De reden om dit overzicht te maken is het overgewicht waarmee een toenemend aantal jongeren kampt. Suikerrijke drankjes bevatten veel calorieën en dragen daaraan bij, volgens het Voedingscentrum. Dat komt omdat het lichaam niet goed in staat is om calorieën uit drank te registreren, legt Velema uit. ,,Jongeren eten de rest van de dag niet minder, ondanks dat ze al een hoop calorieën via deze drankjes hebben binnengekregen. Het zijn loze calorieën.”
Een onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam heeft aangetoond dat kinderen echt dikker worden van suikerhoudende dranken
Jongeren vinden water maar saaaaai, zo bleek eerder in februari van dit jaar uit een onderzoek van de gemeente Amsterdam. Duizend jongeren werkten mee aan een enquête. Daarnaast interviewden de onderzoekers 48 jongeren uitgebreid. Pubers vinden frisdrank drinken normaal. Ook al weten dat er veel suiker in zit, veel van hen drinken het toch bijna dagelijks. Ruim een kwart (28 procent) van de pubers drinkt dagelijks frisdrank.
Kan een poster het eet- en drinkgedrag van tieners veranderen?
Kan een poster daar iets aan veranderen? ,,Dat is lastig te zeggen. De poster maakt jongeren bewust van de hoeveelheid suiker die binnenkrijgen als ze voor deze drankjes kiezen. We weten dat voedseleducatie een positief effect kan hebben op het gedrag. Dit is een onderdeel daarvan. We hebben ook lespakketten die scholen gebruiken. En we zijn al jaren bezig aandacht te vragen voor de Gezonde Schoolkantine die een gezonde en duurzame keuze gemakkelijker moet maken.”
Het zou kunnen helpen als tieners weten dat hun gebit lijdt onder zoveel suiker en dat al die zoetigheid ze echt dikker maakt. ,,Een onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam heeft aangetoond dat kinderen echt dikker worden van suikerhoudende dranken", aldus Velema. ,,Daarvoor begonnen producenten nog wel over de noodzaak van sporten en dat chocoladerepen kinderen dikker maken. Nu niet meer. Het onderzoek was uniek, omdat een groep kinderen suikerhoudende frisdrank kreeg en de andere groep frisdrank zonder suiker.”
Zo af en toe een glaasje is niet erg. Het probleem zit bij de grootgebruikers van frisdrank
Helpt een suikertaks?
Als frisdrank straks echt duurder wordt door een suikertaks zou dit zeker kunnen helpen, denkt de gedragsexpert. ,,Prijs is een belangrijke factor.”
Maar: de invloed van marketing is groot, weet voedingswetenschapper Jaap Seidell. Hij is degene die met het eerder genoemde unieke onderzoek bewees dat kinderen echt dik worden van frisdrank. ,,Denk aan Max Verstappen en Red Bull, of Coca Cola als sponsor van grote sportevenementen. Maar kinderen hebben dat zelf niet eens door”, zei hij tegen Pointer van KRO-NCRV.
Zorgelijk vindt Seidell vooral dat er ‘veel- en vaakdrinkers’ zijn van frisdrank en energydrinks: ,,Zo af en toe een glaasje is niet erg. Het probleem zit bij de grootgebruikers van frisdrank: de kinderen die het elke dag of heel veel drinken.”
Hoeveel suiker mag je kind per dag? Ouders van Nu geeft uitleg over het aantal suikerklontjes dat een kind maximaal mag krijgen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Beter Eten
Waarom het tussen je oren zit dat je gelukkig wordt van ongezond eten en drinken
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op gebied van eten en drinken. Met deze tips van psychologen hou je je goede voornemens langer vol dan tot Quitters Day. En de beloning is groot. -
PREMIUM
Het droomhuis van Daan (27) bleek een complete bouwval: ‘Keurder noemde het een kaartenhuis’
Huizenkopers hebben vaak geen flauw benul van funderingsproblemen, bleek onlangs uit onderzoek. Niet vreemd, als er op Funda vaak niets over staat. Het overkwam Daan (27) uit Utrecht, die bijna een ‘kaartenhuis’ kocht. -
Wat we kunnen leren van praten over onze stoelgang: ‘We hebben allemaal weleens diarree’
Mensen vinden het vaak ongemakkelijk om over diarree te praten of om ermee naar de huisarts te gaan. Vaak is deze dunne ontlasting vrij onschuldig, maar wanneer is het slim om naar de dokter te gaan? En wat doe je als een kind diarree heeft? -
Deze auto's gaan het vaakst meer dan 300.000 kilometer mee
Automobilisten die een hekel hebben aan inruilen doen er goed aan om een auto te kopen die in één van de lijstjes hieronder staat. Het zijn nagenoeg onverwoestbare modellen met motoren die een eeuwig leven lijken te hebben. -
Schrappen reclame met ‘woke’ chocolaatjes M&M’s blijkt mediastunt
Alle geanimeerde chocolaatjes in de reclames van M&M’s blijven te zien. Dat meldt het bedrijf nadat het eerder had aangekondigd te stoppen met de reclame, na ophef die in de VS was ontstaan over het uiterlijk van een aantal figuurtjes. Dat zou ‘woke’ zijn. Het schrappen van de reclame blijkt een mediastunt in aanloop naar de Super Bowl, de finale van het American footballseizoen.
-
PREMIUMVideo
Rob Clarijs uit Zierikzee is de beste barista ter wereld
ZIERIKZEE - Het geheim van een goede kop koffie? In elk geval niet de duurste bonen en ook niet de duurste machine. Zolang je maar weet hoe je ermee om moet gaan. Rob Clarijs kan het weten; de Zierikzeeënaar is verkozen tot beste barista ter wereld. -
-
-
PREMIUM
Eenzame ouderen blij met maaltijd van voedsel dat supermarkt weggooit: ‘Ken geen beter restaurant’
Supermarkten gooien iedere dag een hoop eten weg. En veel mensen zijn eenzaam. Twee problemen die op het oog niets met elkaar te maken hebben. Toch worden ze in Woerden tegelijkertijd opgelost. -
Koken & Eten
Eten voor onder 2,50 euro: met deze 5 recepten lukt dat moeiteloos
Lekker koken zonder dat je geld meteen op is? Het kan. Eatertainment geeft vijf budgetgerechten die allemaal minder dan 2,50 euro kosten.