Steekproef: Veel vishandelaren maken er een potje van en informeren hun klanten slecht
VIDEOVan de Nederlandse viswinkels en viskramen houdt 99 procent zich niet aan de etiketteringsregels, zegt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Dat belemmert klanten bij het maken van een duurzame keuze.
Delen per e-mail
Visverkopers zijn verplicht de exacte naam van de vis en hoe en waar deze is gevangen, te vermelden. Maar het onderzoek van de Consumentenbond laat zien dat slechts 1 van de 97 bezochte vishandelaren zich aan deze regels houdt. Volgens de bond hebben consumenten die informatie wel nodig om te kunnen bepalen of een vis duurzaam is of niet.
Een derde van de visverkopers gebruikt helemaal geen vitrinekaartjes. De helft doet dat wel, maar zet daar onvoldoende informatie op. Ongeveer een kwart (24 procent) van die kaartjes vermeldt alleen het herkomstgebied. 10 procent meldt de vangst- of kweekmethode en slechts 6 procent geeft de exacte naam van de vis.
Toezichthouders van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zouden strenger moeten controleren dat verkopers hun klanten goed informeren, vindt de bond. Ook de onderzoekers van de Consumentenbond die in de winkel anoniem vragen stelden over duurzaamheid, kregen vaak onvoldoende informatie.
Vragen over duurzaamheid
In een enquête van de Consumentenbond geeft bijna de helft van de ondervraagden aan dat informatie over duurzame vis hun aankoop zou beïnvloeden. Ook zegt 70 procent van de visverkopers regelmatig vragen over duurzaamheid te krijgen.
,,Het is hoog tijd dat visverkopers zich beter gaan houden aan de etiketteringsregels. En dat de NVWA hier streng op toeziet. Overbevissing, schade aan het milieu, bijvangst en vervuiling. De problemen in de visserij liegen er niet om’’, aldus directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.
,,Bij duurzame vis wordt rekening gehouden met de visstanden en de negatieve impact op natuur en milieu wordt zoveel mogelijk beperkt. Consumenten die daarom voor duurzame vis willen kiezen, moeten dan wel beschikken over de juiste informatie.’’
Opleiding etiketteren
Adriaan van Moort, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Visspecialiteiten (VNV) laat weten dat dit onderwerp al een aantal jaar hoog op hun agenda staat. ,,De groep consumenten die informatie verwacht over de herkomst van het product groeit. We hebben hierop ingespeeld door een opleiding etiketteren speciaal voor de visdetailhandel te ontwikkelen.”
Op duikinhetdiepe.nl kunnen consumenten hun kennis testen over duurzame vis. Ook zijn er vragen te vinden die consumenten aan hun visverkoper kunnen stellen om erachter te komen hoe duurzaam hun producten zijn.
Voor een visspecialist zijn er factoren die het lastig maken om te voldoen aan de wetgeving op dit vlak, volgens Van Moort. ,,De informatie over de vangstmethode zijn vanuit de leveranciers niet altijd beschikbaar. Daarnaast wordt er in de visdetailhandel gewerkt met veel kleinere partijen, deze informatieplicht brengt niet alleen veel administratieve druk met zich mee, maar maakt het proces ook erg foutgevoelig.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken & eten
Ook jodenkoeken krijgen een nieuwe naam: 'We hoefden er maar twee letters af te snoepen’
De gele blikken gevuld met de overheerlijke jodenkoeken, wie kent ze niet? Sinds kort hebben de koeken een nieuwe eigenaar, bakkersfamilie Pater. De koeken blijven even lekker, maar krijgen wel een nieuwe naam: Odekoeken. -
PREMIUM
Na máánden mogen ze weer, zo bereiden cafés zich voor op horecaproef: ‘Ik wil geen gemaakte testsituatie’
De glazen worden gepoleerd, de tafels opgedekt en het bier vloeit (bijna) weer uit de tap. Voor vijf gelukkige horecaondernemers is het zover: na maanden dicht te zijn geweest openen aanstaande woensdag weer de deuren - voor een paar dagen althans. Dat betekent genieten, maar ook keihard doorwerken. ,,Ik wil niet zo’n gemaakte testsituatie neerzetten.” -
Koken & eten
Janny van der Heijden: ‘Koken met zakjes en pakjes is eigenlijk geen koken’
Het grote publiek kent haar vooral als de onbetwiste koningin van de baksels, maar voor Janny van der Heijden (66) valt er nog veel meer te proeven. De presentatrice reisde voor 24Kitchen kriskras door het land om een antwoord te vinden op de vraag: wat is de smaak van Nederland? Libelle sprak met haar. -
PREMIUMKoken & eten
Jij wilt afvallen, maar je partner eet de hele tijd chips? Diëtiste geeft haar negen beste tips
Hoe moeilijk is gezond proberen te eten, als je partner niet meedoet? Voor veel mensen herkenbaar. De ene probeert gezond te eten, terwijl de ander ongezonde kost verorbert. Of de ene houdt van vlees en de ander wil plantaardig. Het kan frustraties opleveren, weet diëtiste Sanne Mouha. -
Het is kaasfonduedag: zo maak je een heerlijke met vijf kazen
Met het koude weer is er bijna niets gezelliger dan met zijn allen rondom een pan kaasfondue zitten. Deze kaasfondue bevat wel vijf verschillende soorten kazen. Vandaag is er een extra goede reden om deze op tafel te zetten, want het is Dag van de kaasfondue!
-
reageer
Uniek praktijkexperiment in supermarkten met prijsverhogingen voor ongezonde producten
Als gezonde producten goedkoper zijn of meer opvallen in de supermarkt, kiezen mensen er dan vaker voor? En laten klanten ongezonde producten links liggen als ze duurder zijn? Dat gaan wetenschappers van het Amsterdam UMC een jaar lang onderzoeken in 8 Coop-supermarkten in Nederland. Ze kijken ook of de aanpassingen daadwerkelijk gezondheidswinst opleveren. -
Wat Eten We Vandaag: Rijkgevulde tomaten-vissoep
Dit recept is afgeleid van een traditioneel gerecht uit Malta: Aljotta vissoep. Aljotta verwijst naar de grote hoeveelheid knoflook die wordt gebruikt in dit gerecht. De diversiteit van kruiden laat zien dat de Maltese keuken een combinatie is van verschillende keukens. -
PREMIUM
Vergeet koffie, schrap de wijn! Drink eens thee, zegt Sevgi: ‘Het is veel meer dan een dorstlesser’
Weg met de speciale koffies: voor de Nijkerkse Sevgi Gönen bestaat er geen lekkerder drankje dan thee en daarom is ze sinds vorige week een eigen online theewinkel gestart en mag ze zich binnenkort ook theesommelier noemen.