Volledig scherm
PREMIUM
Gasten die niet komen opdagen? Een ramp voor ondernemers. © Shutterstock

Restaurants zijn klaar met no-shows en vragen vaker om betaling vooraf

Koken & etenMet de opmars van no-shows zien restaurateurs hun omzet kelderen. Vooral met kerst, de hoogtijdagen in de horeca, zijn niet-nagekomen reserveringen funest. ‘Het kan toch niet zo zijn dat ik failliet ga doordat een ander geen fatsoen heeft.’ 

Elke avond is er bij Auberge Jean & Marie plek voor 58 gasten en elke avond is het restaurant volgeboekt. Het Franse restaurant is van Jan Grijspeere en zijn vrouw Marije Bremer. Samen begonnen ze 2,5 jaar geleden met hun onder­neming aan de rustige kant van de Albert Cuypstraat.

,,Onze tafels zijn één keer per avond bezet,” zegt Grijspeere. ,,We werken niet met shifts. Dat betekent dat onze inkomsten van die 58 bezoekers moeten komen.” Maar lang niet iedereen die reserveert komt ook echt eten.

,,Meerdere keren per week blijven gereserveerde stoelen leeg. Gasten komen niet opdagen; en dan bedoel ik echt niet opdagen. Geen belletje vooraf, geen mail, niets.” Voor Grijspeere betekent dat simpelweg minder omzet. Van passanten moet het paar het niet hebben.