Volledig scherm
© Ming Chao

Populariteit gin neemt toe en ‘dat zal nog jaren zo blijven’

Koken & etenGin is nog steeds heel erg in trek. Neem het Gin Festival dat op meerdere plekken in Nederland wordt gehouden: dat blijft maar groeien. Voor de Amsterdamse editie, de vierde alweer, was het festivalterrein te klein en is een grotere locatie gevonden.

Quote

Op de nieuwe locatie, de Beurs van Berlage, is alles binnen. Zo hebben mensen geen excuus meer om niet te komen

Albert van Beeck Calkoen, Gin Festival

De populariteit van gin is momenteel ongekend, zegt Albert van Beeck Calkoen, oprichter van het Gin Festival. ,,Er zijn nog nooit zoveel Nederlandse ginmerken geweest en ook ons festival wordt beter bezocht dan ooit.” Volgens Van Beeck Calkoen zijn al meer dan 2300 van de 3000 tickets verkocht.
Zaterdag is het meest in trek. ,,De meeste mensen komen op die dag. Ik denk dat niet veel mensen vanuit hun werk op vrijdag door willen naar een drankfestival.”

Volledig scherm
Een proeverij op het Gin Festival. © Ming Chao

De drukte op zaterdag is een van de redenen dat naar een nieuwe locatie voor de Amsterdamse editie is gezocht. ,,De zaterdagen waren bij voorgaande edities altijd uitverkocht. Nu hebben wij meer kaarten beschikbaar en de verkoop gaat net zo hard.”
Een andere reden voor het verplaatsen van het festival is het weer: ,,Vorig jaar was er regen, het jaar daarvoor was het koud én was er regen, en dit jaar is er onweer voorspeld. Het Amsterdam Gin Festival wordt gehouden en op de een of andere manier is het áltijd slecht weer”, aldus de oprichter. ,,Op de nieuwe locatie, de Beurs van Berlage, is alles binnen”, verklaart Van Beek Calkoen. ,,Zo hebben mensen geen excuus meer om niet te komen.”

Trend

Van Beeck Calkoen legt uit dat de gin-tonic-trend de afgelopen 2 tot 3 jaar enorm is doorgezet. Bang dat de hype snel is afgelopen, is hij niet: ,,Een trend duurt meestal een stuk langer. Wodka was bijvoorbeeld enorm populair in 2005 en die hype ging ook lang door. Er komen nog steeds veel nieuwe merken en smaken bij. In Nederland is het aantal distilleerderijen van gin enorm gegroeid. Ondertussen zitten ze door het hele land verspreid.”

Steven Koperdraat is barmanager bij Mofongo, een restaurant dat ook gin maakt en op het festival aanwezig is. Hij zegt dat gin nog altijd even populair is: ,,Veel bartenders hebben het wel gezien met de gin-tonic-hype, maar vinden het niet minder leuk om te serveren. Met de kruiden en fruitsoorten kun je veel spelen. Je ziet ook dat ze dat bij andere dranken overnemen.”

Etienne Haringa van Tolmanns Gin beaamt dat. ,,De gin-tonic is zeker een blijvertje. Het is een populaire drank omdat het een erg toegankelijke dranksoort is. ,,Bij gin-tonic is niet alles zo pretentieus, je krijgt gewoon een mooi, lekker drankje. Daar komen de mensen voor.”

Klik hier voor een grotere versie van onderstaande afbeelding. 

Volledig scherm
Gin destilleerderijen door heel Nederland. © Gin Festival

Deze Nederlandse distilleerderijen komen aan aandacht op dit festival niks tekort. De oprichter laat weten één van de drie zalen volledig te wijden aan onze eigen drankproducenten: ,,Dit doen we omdat het voor de bezoeker leuk is om te zien wat er allemaal in ons landje wordt geproduceerd. Daarnaast is de activiteit van Nederlandse distilleerderijen zoveel toegenomen dat er ook echt een zaal mee te vullen is.”

De andere twee zalen waar het festival in plaatsvindt worden anders ingericht. ,,Er komt één zaal die we wijden aan het leren over gin. Je kunt namelijk seminars volgen en je opgeven voor de Gin School, en daar veel leren over de drank. De andere zaal wordt ingericht met ginmerken van over de hele wereld.”  

De Rotterdamse gin Sopropo werd voor het eerst geproefd op een eerdere editie van het Gin Festival in Rotterdam. Stefan van Hees kweekte de ingrediënten voor de Sopropo in zijn achtertuin op Katendrecht:

  1. HAK voert als eerste voedselfabrikant Nutri-Score in: ‘waar wachten we nog op?’

    HAK voert als eerste voedselfa­bri­kant Nu­tri-Sco­re in: ‘waar wachten we nog op?’

    Als eerste in Nederland voert groentefabrikant HAK het voedselkeuzelogo Nutri-Score in. Of het nu een pot appelmoes, doperwtjes, kersen of rode kool is, de etiketten van de HAK-producten worden vanaf 1 september voorzien van het nieuwe logo dat aan de hand van kleuren en lettercodes aangeeft hoe gezond drinken of eten is. Timo Hoogeboom, algemeen directeur van HAK, legt uit waarom zijn bedrijf het voortouw neemt.