Volledig scherm
© Shutterstock

Overvloed aan aardbeien duwt de prijs omlaag

Koken & etenDoor het warme weer is er een groot aanbod aan aardbeien. Daardoor zijn de prijzen in korte tijd enorm gedaald. Een bakje van 400 gram kost bij veel supermarkten nog geen 3 euro. 

Thijs van der Tuin van Inprijsverhoogd.nl vindt de daling van de prijzen van dit jaar erg opvallend. ,,De periode waarin de prijsverlaging heeft plaatsgevonden is uitzonderlijk kort. Het is normaal dat de prijzen door het jaar heen dalen, maar normaal begint die daling later. We lopen zo’n drie weken vooruit ten opzichte van vorig jaar. Bij Plus is een doosje van 400 gram al van 4,30 naar 2,80 euro gegaan, dit is iets dat je normaal pas later ziet.”

Albert Heijn vraagt voor een doosje van 400 gram nog 4,29 euro. Dat is meer dan bij Jumbo en Coop die 3,59 euro vragen. Plus en Dirk zijn dubbeltjes goedkoper met 2,80 euro en 2,49 euro. 

Volgens Richard Kalter van aardbeienkwekerij Kalter komt de overvloedige oogst doordat er teveel telers tegelijk moesten oogsten. ,,Hierdoor is er een veel te groot aanbod aan aardbeien dat we niet kwijt kunnen.”

Kalter geeft als reden hiervoor het warme weer, maar ook de uitbreiding in kassen. Die uitbreiding is ook te zien in cijfers van het CBS: het aantal telers is sinds 2006 bijna gehalveerd, maar de opbrengst is sindsdien gestegen met 47 procent.

Zakken

Van der Tuin laat weten dat de prijzen lager zijn dan vorig jaar, maar niet historisch laag. ,,Het tijdstip waarop we de prijzen verlagen is iets dat we al 5 jaar niet hebben gezien, maar de prijzen zelf zijn niet uitzonderlijk. Bij Albert Heijn zijn de aardbeien momenteel 50 cent goedkoper dan vorig jaar, bij Plus is dat 70 cent.

Volgens Van der Tuin kunnen de prijzen nog wel verder zakken: ,,Aardbeien zijn altijd het duurst in maart en april, en het goedkoopst in juni. De verlaging van de prijzen is dan wel eerder begonnen maar nog niet klaar.”

Estée Strooker legt uit hoe je met dat rode fruit (én tomaten) heerlijke panna cotta kunt maken: 

  1. HAK voert als eerste voedselfabrikant Nutri-Score in: ‘waar wachten we nog op?’

    HAK voert als eerste voedselfa­bri­kant Nu­tri-Sco­re in: ‘waar wachten we nog op?’

    Als eerste in Nederland voert groentefabrikant HAK het voedselkeuzelogo Nutri-Score in. Of het nu een pot appelmoes, doperwtjes, kersen of rode kool is, de etiketten van de HAK-producten worden vanaf 1 september voorzien van het nieuwe logo dat aan de hand van kleuren en lettercodes aangeeft hoe gezond drinken of eten is. Timo Hoogeboom, algemeen directeur van HAK, legt uit waarom zijn bedrijf het voortouw neemt.