Met dit alcoholhoudende drankje gaat Coca-Cola concurrentie aan op markt van ‘hard seltzers’
Koken & etenVan Coca-Cola liggen vanaf dit weekend voor het eerst alcoholhoudende drankjes in de supermarkt. Het gaat om een zogenoemde ‘hard seltzer’ van het Mexicaanse merk Topo Chico: koolzuurhoudend water met een smaakje en een beetje alcohol.
Delen per e-mail
In totaal komen er drie smaakvarianten van de hard seltzer op de Nederlandse markt, meldt Coca-Cola: Tangy Lemon Lime, Tropical Mango en Cherry Acai. Topo Chico is in september met succes op de Latijns-Amerikaanse markt gebracht, meldt de drankengigant.
De uitbreiding sluit volgens Coca-Cola aan bij de ambitie van het bedrijf om voor ieder moment van de dag iets in het assortiment te hebben. ,,We willen elk moment van de dag een drankje te kunnen bieden’’, zoals Ben Bijnens, algemeen directeur Benelux, het omschrijft in een telefonisch interview met deze site. ,,We gaan op zoek naar categorieën waar we groei zien of verwachten.” In dit geval verwacht Bijnens een exponentiële groei zoals die ook in de VS te zien was. ,,Dan staan we graag in de voorste linie met een vroege introductie. ,,Wij voorzien een grote groei in de komende periode en de komende jaren.”
Proef
Bij DeenSupermarkten liggen de slanke blikjes vanaf maandag in het schap. AH To Go volgt vanaf 30 november. Albert Heijn online gaat het drankje ook verkopen. Het gaat nog om een proef.
Hard seltzers zijn enorm populair in de Verenigde Staten en winnen terrein in de Nederlandse supermarktschappen. Steeds meer Nederlandse producenten komen ook met een eigen versie van het laagcalorische drankje. Net iets meer pit dan fris en minder calorieën dan bier of wijn. Jeneverproducent Hooghoudt kwam eind augustus als eerste Nederlandse familiedistilleerderij onder eigen merk met een lijn. Heineken kwam enkele weken later met het eigen brouwsel en bij vierhonderd Jumbo-winkels ligt Carlett Elix in de schappen.
Het merk Topo Chico bestaat al 125 jaar in Mexico. Van oorsprong is het een drankje zonder alcohol. Het merk Topo Chico is bruisend mineraalwater dat populair was om mee te mixen in de Verenigde Staten en Latijns-Amerika, aldus Bijnens. De blikken bevatten 96 kcal en 2 gram suiker in totaal. Het alcoholpercentage is 4,7 procent. ,,We zijn stiekem de eerste markt in Europa die al met het product komt”, zegt Bijnens. ,,In Oostenrijk is het in een online-omgeving gebracht, maar in Nederland zie je het ook fysiek in de supermarkt.”
Bewustwording rondom alcoholgebruik
Ik hoop dat de verbazing met nieuwsgierigheid komt. We hopen dat mensen het willen proberen
Coca-Cola in de alcoholische dranken? Consumenten zullen wellicht vreemd opkijken. ,,Ik hoop dat de verbazing met nieuwsgierigheid komt. We hopen dat mensen het willen proberen.” Als een producent die van oudsher geen alcoholische dranken in zo'n nieuwe drank stapt, moet je dat zorgvuldig doen, zegt Bijnens. ,,We hebben daarom een wereldwijd beleid opgesteld met richtlijnen hoe we hiermee verantwoord omgaan. We trekken hiervoor ook op met partijen zoals Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie en zullen in 2021 10 procent van het marketingbudget besteden aan programma’s voor bewustwording rond alcoholconsumptie. De marketing is gericht op volwassenen vanaf 20 jaar. Dat is de doelgroep. We willen niet dat jongere mensen dit gaan drinken.” Daarom zal er bijvoorbeeld geen reclame te zien zijn in de buurt van scholen.
De blikjes zijn te vinden in het schap bij de alcoholhoudende dranken. ,,Waar het hoort.”
Drinkmoment
Dat betekent dat zowel online als fysiek de reclame gericht is op volwassenen, onderstreept Bijnens. Coca-Cola let bij het maken van reclame bovendien op het moment waarop je de drank neemt. ,,In dit geval gaat het om het aperitiefmomentje. Weliswaar nu meer voor jezelf dan met een grote groep mensen. Het gaat ons om het drinkmoment.”
De hard seltzer onderscheidt zich volgens Bijnens van de concurrentie door de smaken. ,,Wat je bij andere merken wel proeft, is een ruwere alcoholsmaak. Onze smaken zijn ronder. Ze zijn getest en doen het heel goed ten opzichte van de competitie.” De marketing is bovendien gericht op beleving.
Het is de bedoeling om ook uit te leggen wat het product behelst. ,,Ik kende het zelf ook niet voordat wij hiermee begonnen.” Op termijn komt het drankje ook in België. ,,Maar er zijn nog geen concrete plannen.” Er is wel een link met België, want het bottelen zal gebeuren, net over de grens. ,,In Zonhoven, vlakbij Hasselt. Daar werken we samen met Konings.” Op termijn zullen de hard seltzers allicht in Nederland worden geproduceerd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wetenschappelijk Bewezen Waarom je na het eten van een hele appel voller zit dan wanneer je hem in stukken eet
In de videoserie (W)etenschappelijk Bewezen beantwoorden hoogleraren brandende vragen over ons eten. In deze aflevering krijg je uitleg over het stillen van je hongergevoel. Want hoe zorg je er voor dat je daadwerkelijk stopt met eten? -
koken&weten Staat jouw kerstboom nog? Maak er iets lekkers van voor je hem op straat zet
In de rubriek Koken & Weten duikt gezondheidsjournalist Tijn Elferink in een voedingsonderwerp waar verwarring over bestaat. Dit keer: is je kerstboom eetbaar? -
PREMIUM
Interview Deze kippenboerderij is benoemd tot Liegebeest: ‘We liegen niet’
Kippenfabrikant De Kloeke Kip vindt zichzelf heel duurzaam. Bio-industrie 3.0. Toch was daar ineens die twijfelachtige trofee: het Liegebeest van Wakker Dier. -
Video Zo maak je tomatensaus als een Italiaanse chef-kok
Hoe maak je een echt lekkere tomatensaus zoals ze die in het Zuiden van Italië maken? In deze aflevering van Koken als een pro legt Fabio Panissidi uit hoe hij dat doet. Een van zijn tips: gebruik in een gerecht óf ui óf knoflook: nooit allebei. -
Koken & eten Dit woord moet in de ban, want het maakt iets liefs en zachts van dierenleed
Het woord kraambox is de winnaar van de eerste eufemismeverkiezing van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier. Met 45 procent van de stemmen heeft dit woord gewonnen. ,,Kraambox klinkt als een positieve, fijne term waarbij je denkt aan de kraamtijd van een pasgeboren baby. Het woord klinkt veilig en zacht”, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier. ,,In werkelijkheid is het een stalen kooi met een harde vloer waarin het moedervarken gemiddeld vier weken vastzit.”
-
PREMIUM
FIT Challenge: dag 8
De bekende Vlaamse kookboekschrijfster Pascale Naessens daagt lezers van deze site in het nieuwe jaar uit om tien dagen mee te doen met haar voedingsschema. De basis: geen snelle koolhydraten, wel rijke producten en écht eten. -
Koken & eten 2020 was jaar van thuis uit eten: we maakten zelf sushi, aten meer oesters en zetten sloten vol koffie
Menig Nederlander begon afgelopen jaar met online boodschappen bestellen. Doordat we niet uit eten konden en zoveel mogelijk thuis moesten blijven, ontdekten we dat we thuis ook ‘uit eten’ kunnen. Uit de jaarlijkse analyse van onlinesupermarkt Picnic blijkt dat we in 2020 aanzienlijk meer luxe vlees en vis aten dan voorheen. -
Koken & eten Hard seltzer: krijgt dit hippe drankje bij ons net zoveel fans als in de VS?
Overgewaaid vanuit de Verenigde Staten, lijkt de hard seltzer hard op weg om ook in ons land een fenomeen te worden. Wat is het voor drankje? En waarom slaat het zo aan bij zoveel mensen?