Jumbo, Dirk en Kellogg's: deze drie maken kans op prijs voor meest misleidende producten
Koken & EtenWelke voedselproducent gebruikt de meest misleidende truc om consumenten op het verkeerde been te zetten? Eerder wonnen groentensnoep van Nicolette van Dam en maisbrood van Jumbo, dit jaar heeft Foodwatch drie nieuwe kanshebbers geselecteerd.
Consumenten misleiden is niet alleen bloedirritant, het is bij wet verboden. Toch zetten veel producten in de winkel de klant op het verkeerde been. Om die reden begon Foodwatch dertien jaar geleden met het Gouden Windei. Ook dit jaar kunnen consumenten stemmen op de misleidendste producten.
Foodwatch heeft drie producten genomineerd. De voedselwaakhond, zoals Foodwatch zichzelf noemt, kiest enkele producten uit de honderden tips die jaarlijks binnenkomen. Het gaat om fabrikanten die het 'veel te bont maken’.
De drie misleidendste marketingtrucs van 2022:
1) Een hele reeks Jumbo Ice Teas. De theesoorten hebben namen als Inner Beauty, Good Energy en Feel Immune. Het gaat helaas voornamelijk om suikerwater met wat toegevoegde vitamines, dat wordt verkocht alsof het goed voor je huid, haren en nagels zou zijn, meldt Foodwatch.
2) De Ambachtelijke Salade Oma’s Aardappel-Scharrelei is kwaliteitskul, vindt de organisator van het Gouden Windei. De naam suggereert een ambachtelijk product, wat in de realiteit vol zit met industriële ingrediënten, zoals conserveermiddelen en zoetstoffen.
3) Dit jaar kwamen veel klachten binnen over het fenomeen ‘krimpflatie’. Daarom is Kellogg’s All-Bran Fruit’n Fibre genomineerd. De inhoud van het pak, dat er hetzelfde uitziet van de voorkant, is met een kwart verkleind, terwijl de prijs maar licht daalde. De prijs per kilo steeg daardoor flink.
Wij gaan veelvuldig naar de Reclame Code Commissie, maar er zijn zoveel producten die met marketingtrucjes en leugens op de markt verschijnen
Er was nog een vierde genomineerde in de race. Maar de maker van dat product koos eieren voor zijn geld en paste de verpakking vlug aan. Dat gebeurde net voor de bekendmaking van de nominaties. Het ging om gembersiroop van Toko Lien. ,,Siroop zonder gember", zegt Nicole van Gemert, directeur van Foodwatch spottend. Nu is de naam veranderd in siroop met gembersmaak. ,,Dat mag wel. We zien steeds vaker dat producten gauw hun verpakking veranderen.”
‘Reclame Code Commissie reageert alleen op klachten’
De verkiezing is nog steeds nodig, zo blijkt uit de woorden van Van Gemert. ,,Misleiding is verboden in de wet. En in de Europese regelgeving is aangegeven dat misleiden niet mag, maar er staat niet wat dan niet mag en wat wel. Bovendien is er geen handhaving op de regels. Fabrikanten hebben daardoor nu vrij spel. We merken wel dat er een preventieve werking van de verkiezing uit gaat.”
Het is niet goed dat er geen handhaving is op de weg, vindt Van Gemert. ,,Wij gaan veelvuldig naar de Reclame Code Commissie, maar die reageert alleen op klachten. Dan pas komt de commissie in actie. Maar er zijn zoveel producten die met marketingtrucjes en leugens op de markt verschijnen.”
Vandaag begint het stemmen op het misleidendste product op de site goudenwindei.nl. Het product dat de meeste publieksstemmen krijgt, wint Het Gouden Windei. ,,De prijs die niemand wil", weet Van Gemert.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn. -
Schrappen reclame met ‘woke’ chocolaatjes M&M’s blijkt mediastunt
Alle geanimeerde chocolaatjes in de reclames van M&M’s blijven te zien. Dat meldt het bedrijf nadat het eerder had aangekondigd te stoppen met de reclame, na ophef die in de VS was ontstaan over het uiterlijk van een aantal figuurtjes. Dat zou ‘woke’ zijn. Het schrappen van de reclame blijkt een mediastunt in aanloop naar de Super Bowl, de finale van het American footballseizoen. -
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
Koken & Eten
Minder afwas en lekker makkelijk: vijf gerechten waarbij de oven het meeste werk doet
Als er iets makkelijk is, dan is het wel een maaltijd die je in één pan of ovenschotel kunt bereiden. Scheelt ook weer in de afwas. -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen?
-
PREMIUMVideo
Rob Clarijs uit Zierikzee is de beste barista ter wereld
ZIERIKZEE - Het geheim van een goede kop koffie? In elk geval niet de duurste bonen en ook niet de duurste machine. Zolang je maar weet hoe je ermee om moet gaan. Rob Clarijs kan het weten; de Zierikzeeënaar is verkozen tot beste barista ter wereld. -
-
-
Beter Eten
Waarom het tussen je oren zit dat je gelukkig wordt van ongezond eten en drinken
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op gebied van eten en drinken. Met deze tips van psychologen hou je je goede voornemens langer vol dan tot Quitters Day. En de beloning is groot. -
PREMIUMKoken & Eten
Zo houd je je messen het handigst scherp (met bonustip voor je kartelmes)
Met twee, hooguit drie goede koksmessen kun je een heel kokend leven voort. Maar dan moet je ze wel goed verzorgen. Hoe doe je dat?