Hamburgers van McDonald's eten we steeds vaker thuis
We eten onze Big Mac steeds vaker thuis op de bank. De populairste hamburger van McDonald's werd vorig jaar 190.000 keer thuisbezorgd en inmiddels worden elke week meer dan tienduizend Big Mac's en duizenden andere maaltijden van de fastfoodketen via koeriers van Uber Eats en Thuisbezorgd.nl afgeleverd. Het bedrijf zet versneld in op uitbreiding van de maaltijdbezorging.
De resultaten van bezorgservice McDelivery zorgen voor blije gezichten bij McDonald's Nederland. Annemarie Swijtink, directeur marketing en communicatie, laat weten dat de omzet van McDelivery het eerste half jaar van 2020 3,5 keer zo hoog lag als in de eerste zes maanden van 2019. ,,Die versnelling heeft voor een groot deel met de coronacrisis te maken. Veel mensen zaten en zitten thuis en laten hun eten graag bezorgen wanneer zij zin hebben in een lekkere maaltijd, maar geen zin hebben om te koken. Met McDelivery spelen wij in op deze behoefte. Het was al een enorme groeimarkt en nu helemaal. Voor ons reden de bezorgservice versneld uit te breiden. Op dit moment bieden 75 van onze 254 restaurants McDelivery aan. Die restaurants zijn te vinden in 25 steden.’’
Afhankelijk
Als het aan Swijtink ligt, komen daar de komende jaren veel filialen en steden bij. ,,We zijn daarbij ook afhankelijk van Uber Eats en Thuisbezorgd.nl. Als zij in een bepaalde plaats niet bezorgen, dan wordt het een lastig verhaal. Maar ook zij groeien door. Wij willen eind dit jaar vanuit 150 bestelpunten onze maaltijden bij de mensen thuis laten bezorgen.’’
Nee, McDonald's is niet van plan het eten zelf te vervoeren. Zo zouden ze geen commissiekosten meer aan Uber en Thuisbezorgd hoeven te betalen, maar dat gaat Swijtink te ver. ,,We zijn tevreden over de samenwerking. We werken met opzet met twee verschillende partijen, ons bereik richting klant is zo een stuk groter. De één heeft de Uber Eats-app op z'n telefoon staan, de ander alleen de app van Thuisbezorgd.nl.’’
Een maaltijd dient na het verlaten van het restaurant binnen tien minuten bij de klant te zijn. Daar zijn we heel strikt in
McDonald's heeft als strenge richtlijn dat een maaltijd tien minuten na het verlaten van het restaurant op de plek van bestemming moet zijn afgeleverd. ,,Daar zijn we heel strikt in en we hebben ook gegevens om dat in de gaten te houden. We zijn pas vrij laat, in 2017, begonnen met thuisbezorging. Dat had onder meer te maken met het feit dat we lang op zoek waren naar een manier om maaltijden niet alleen snel, maar ook zo vers mogelijk te bezorgen. Je wilt niet dat iemand z'n frietjes of kipnuggets koud worden. Met de speciale koel- en warmtetassen van de koeriers is dat probleem opgelost en daarnaast hanteren we het principe dat één bezorger één maaltijd bezorgt en dus niet twee of meer. Zo voorkom je ook dat eten afkoelt.’’
Verkoop gekelderd
De Amerikaanse fastfoodketen kreeg net als andere horeca afgelopen voorjaar een tik van de coronacrisis. Gemiddeld kelderde de verkoop in het afgelopen kwartaal met een kwart. De volledige capaciteit van de restaurants kan nog steeds niet worden benut. ,,We zijn op de weg terug, het herstel wordt mede bepaald door de populariteit van thuisbezorging, dat zie je vooral in de VS waar deze service al veel groter is. De bijdrage van McDelivery aan de totale Nederlandse omzet in 2019 bedroeg 1 procent. De totale omzet bedroeg vorig jaar 970 miljoen. Dat was al een verdrievoudiging ten opzichte van 2018. Wij verwachten dat dit percentage de komende jaren stevig zal stijgen.’’
Grolsch wil kratjes bier per drone gaan bezorgen:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Fastfoodgigant McDonald's gaat eindelijk bezorgen
Liefhebbers van McDonald’s kunnen hun Big Mac, Happy Meal en Franse frietjes vanaf komende zomer ook gebracht krijgen. De fastfoodgigant gaat mee met de thuisbezorgtrend, te beginnen in Amsterdam. Bedoeling is dat er meer grote steden volgen. -
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen. -
PREMIUMKoken & Eten
Bubble tea populair bij jongeren: ‘Doet het goed op sociale media’
Bubblethee is een drankje van de toekomst als we de trendwatchers mogen geloven. Wat zit er in en welke smaak is populair? Deze experts weten er het fijne van. -
McDonald's gaat met Thuisbezorgd.nl werken, breidt bezorgservice fors uit
McDonald's gaat zijn McDelivery-bezorgservice komend jaar fors uitbreiden. De fastfoodgigant start daarvoor een samenwerking met Nederlands grootste bezorgplatform Thuisbezorgd.nl. -
Wat Eten We Vandaag: Spaghetti met pompoenblokjes en spek
Een leuke twist op alle klassieke pasta’s als bolognese, funghi of carbonara. Deze spaghetti maak je namelijk met pompoenblokjes en spek. De geroosterde hazelnoten en chilivlokken zorgen ervoor dat alle smaken mooi in balans zijn.
-
De beste games voor...
De beste games voor op een feestje: zo krijg je iedereen rondom de televisie
Gamen is meer dan alleen maar schieten of voetballen, en is vaak veel makkelijker om aan te beginnen dan je misschien denkt. In deze rubriek geven we daarom laagdrempelige tips voor games in elke situatie. Vandaag: de beste games voor tijdens een feestje. -
Lidl past afbeelding op kroepoekverpakkingen aan vanwege ‘racistische’ elementen
Als je kroepoek koopt bij supermarkt Lidl, dan zie je op de verpakkingen een man met een lange snor en een rijsthoed. Dat is racistisch, vindt Asian Raisins, een belangenorganisatie die mensen bewust wil maken van discriminatie tegen Aziaten. De organisatie stuurde eind vorig jaar een mail naar de supermarkt, met als resultaat dat Lidl nu de illustraties aanpast. -
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen.