Coronacrisis geeft maaltijdboxen een enorme boost
koken & etenSteeds meer consumenten kiezen voor gemak en laten hun spullen thuisbezorgen. Zo ook hun dagelijkse boodschappen. Inkomsten van verkopers van maaltijdboxen tijdens de coronacrisis zijn nooit zo hoog geweest, laten cijfers van ABN AMRO zien.
Een maaltijdbox, een pakket dat thuis voor je deur wordt afgeleverd met daarin recepten en de benodigde ingrediënten om maaltijden klaar te maken, is handig. Je hoeft niet meer naar de supermarkt en je hoeft niet na te denken over wat je nu weer moet klaarmaken als diner. Wie een abonnement afsluit, krijg het pakket meestal wekelijks op de mat.
De verkoop van deze dozen is enorm omhooggeschoten. In de Verenigde Staten heeft CNBC (Consumer News and Business Channel), een zakelijk televisieprogramma, onderzoek gedaan naar de uitgaven aan maaltijdboxen. Die zijn tot en met half mei blijkbaar verdubbeld. De waarde van het Amerikaanse bedrijf Blue Apron, verkoper van maaltijdboxen, schoot omhoog.
Ook in Nederland steeg de omzet van de aanbieders van maaltijdboxen. HelloFresh, Ekomenu en Marley Spoon verkochten veel meer abonnementen tijdens de coronacrisis. Volgens data van ABN AMRO besteedde de consument in maart 85 procent en in april 87 procent meer aan deze bedrijven dan in dezelfde periode vorig jaar.
Diverse redenen
Consumenten kozen om diverse redenen voor deze maaltijdboxen tijdens de coronacrisis: ze wilden rijen en supermarkten mijden, de tekorten in de schappen stonden hen tegen en dan was daar natuurlijk ook nog het gemak van het laten thuisbezorgen. Nu de lockdown steeds meer versoepelt, verdwijnen deze aankoopmotieven gestaag. Toch verwacht ABN AMRO dat de cijfers hoog zullen blijven. Uit recente cijfers van een onderzoek van onderzoeksbureau Collier International blijkt dat 40 procent van de Nederlandse consumenten meer producten online wil gaan bestellen. Lekker makkelijk.
Bovendien werd er eerder, in een onderzoek van ABN AMRO in 2018, als reden om geen maaltijddoos in huis te halen, door 60 procent van de ondervraagden gezegd dat ze liever zelf boodschappen deden. Nu het boodschappen doen minder aantrekkelijk is, stapt de consument misschien toch liever over op een maaltijdbox. Ook vond 40 procent het vervelend om thuis te moeten blijven voor de bezorging. Nu men meer is gaan thuiswerken hoeft dat misschien geen probleem meer te zijn. Uit onderzoek van Intermediair en de Nationale Vacaturebank blijkt dat deze omslag voor ongeveer 50 procent van de werknemers goed bevalt en dat ze dit in de toekomst als een blijvertje willen zien.
Populariteit blijft
Ook in de transactiedata van juni is nog steeds te zien dat de maaltijdbox goed valt. In de eerste weken zijn de cijfers zelfs harder gegroeid dan die van online-supermarktboodschappen. Wel kan de aankomende recessie zorgen voor een daling in aankopen, de maaltijdboxen blijven namelijk relatief duur. In 2018 gaf 33 procent van de consumenten al aan dat de prijs een bezwaar was. Als de werkloosheid stijgt en de koopkracht daalt zal de prijs nog meer een rol gaan spelen.
Er is ook kritiek. Bij de Facebookposts van aanbieders van maaltijdboxen laten klanten als commentaar achter dat de dozen te duur zijn, de dozen soms niet of te laat aankomen of dat er te veel verpakkingen inzitten. Ook zouden de ingrediënten uit de boxen zelf niet naar wens zijn. Maar natuurlijk is er ook veel feedback terug te lezen van klanten die heel tevreden zijn over hun maaltijdboxen en ze graag blijven gebruiken.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een maaltijd bereiden met wat je al in huis hebt. Hieronder laat chef-kok Danny Jansen in Koken met Blik zien hoe je gemakkelijk iets lekkers uit eigen huis improviseert:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM3
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
-
PREMIUM
Subsidie om je huis te verduurzamen? Super lastig. Met deze tips lukt het hopelijk wel
Een op de drie huiseigenaren krijgt het niet voor elkaar subsidie aan te vragen voor het verduurzamen van de eigen woning. Het hele aanvraagproces voor de Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE) is voor veel huiseigenaren onbegrijpelijk, ontoegankelijk en zeer tijdrovend. Met deze tips wordt het iets eenvoudiger. -
Wat Eten We Vandaag: Heekfilet met knoflook-citroendressing en little gem
Heb je wel eens gehoord van heekfilet? Het is een zachte, smaakvolle witvis die je voor veel recepten kunt gebruiken. Serveer met pastinaakpuree, een zelfgemaakte knoflook-citroendressing en knapperige little gem. -
PREMIUMEnergierekening
Harmen: ‘Mijn huis had energielabel C, maar dat was misschien een beetje optimistisch’
Harmen Visser (28) uit Eindhoven heeft twee verschillende energiecontracten omdat dit voor hem voordeliger is. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
Restaurant in Brussel rekent coronatoeslag: 5 euro extra per persoon
De horeca werd zwaar getroffen door de coronacrisis: na de verplichte sluiting van bijna drie maanden gelden er nu strenge regels die de capaciteit van de meeste zaken sterk inperken. Het Brusselse restaurant VIVA M’Boma rekent dan ook 5 euro extra aan per klant, om het verlies aan inkomsten te compenseren.
-
Wat Eten We Vandaag: Gestoofde prei met aardappel en kabeljauw
-
-
-
PREMIUMKoken & eten
De Caribische keuken: lekker, vriendelijk en veel comfortfood
Vakanties naar verre oorden worden afgeraden, maar voor een tropische beleving hóéf je je huis niet uit. ,,Het is nu makkelijker Antilliaans te koken.’’ -
Wat Eten We Vandaag: Paratha met pulled oesterzwam en riata
Een avond Indiaas genieten? Dat doe je met dit recept voor paratha met pulled oesterzwam en riata. Het gerecht bevat veel groenten en de oesterzwammen zijn een goede vervanger van vlees.