2020 was jaar van thuis uit eten: we maakten zelf sushi, aten meer oesters en zetten sloten vol koffie
Koken & etenMenig Nederlander begon afgelopen jaar met online boodschappen bestellen. Doordat we niet uit eten konden en zoveel mogelijk thuis moesten blijven, ontdekten we dat we thuis ook ‘uit eten’ kunnen. Uit de jaarlijkse analyse van onlinesupermarkt Picnic blijkt dat we in 2020 aanzienlijk meer luxe vlees en vis aten dan voorheen.
Delen per e-mail
Op basis van de bestellingen van meer dan 500.000 klanten is een overzicht gemaakt van de meest bestelde producten in Nederland in 2020. Picnic onderzocht welke boodschappen het meest populair waren. Jumbo meldde eveneens een run op online shoppen en draaide een topjaar.
Meer vis- en vleesproducten
Volgens Michiel Muller, medeoprichter van Picnic, komt dit door de coronacrisis. ,,Door de sluiting van restaurants kunnen mensen niet meer uit eten. Daarom gaan mensen thuis luxer eten", legt hij uit. Het aantal bestelde ossenhazen steeg met 700 procent. Ook biefstuk en ribeye waren populair. ,,Bij ribeye zagen we een stijging van 463 procent.” Dit zag ook de branchevereniging van slagers afgelopen periode.
Ook exclusievere visproducten werden meer verkocht. ,,Op speciale dagen zagen we dat verse oesters goed verkocht werden", aldus Muller. Oesters werden in 2020 143 procent meer verkocht dan in 2019. Ook gingen producten om zelf sushi te maken veel over de digitale toonbank. Deze producten werden 95 procent meer verkocht.
Bakproducten
Naast vlees en vis waren de Nespresso-producten afgelopen jaar in trek. ,,Er werd bijna 300 procent meer koffie gedronken”, zegt Muller. ,,Normaal gesproken liepen mensen op hun werk naar het koffiezetapparaat. Nu ging dat natuurlijk vanuit huis.” Halfvolle houdbare melk en koffiemelk stegen in de top 50 van bestverkochte producten. De houdbare melk haalde de 7de plek (was 11de) en de koffiemelk de 27ste (was 38de).
Nederlanders kookten en bakten daarnaast wat af, als je naar de bestelcijfers kijkt. ,,Quichedeeg werd twee keer zoveel als in 2019 verkocht en bladerdeeg anderhalf keer zoveel", vertelt de medeoprichter van Picnic.
Grotere winkelmandjes
In tegenstelling tot veel andere bedrijven had Picnic een goed jaar. ,,Er kwamen steeds meer mensen die zich aanmeldden voor onze onlineboodschappenservice. Daarnaast werden de winkelmandjes van de vaste klanten steeds groter en bestelden zij vaker”, zegt Muller. ,,In maart werd het zelfs even te veel voor ons.” Van dat euvel hadden ook Jumbo en Albert Heijn last. De drie grote onlinesupermarkten konden de drukte rond kerst amper aan.
Er werd een nieuw distributiecentrum geopend in Apeldoorn en er werden meer dan 1000 nieuwe werknemers aangenomen. ,,Als klap op de vuurpijl is onze omzet verdubbeld.”
Bekijk hier de video's over Koken & Eten:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMKoken & eten
Willem (35) kan weer alles eten zonder dronken te worden
Willem Aalbers (35) kan weer alles eten zonder dronken te worden. Zijn autobrouwerijziekte is, na behandeling, eindelijk onder controle. Dat heeft hij onlangs gevierd met een broodje hamburger. ‘Het voelt als een bevrijding’. Hij is blij dat 2021 is begonnen, want hij heeft een bizar jaar achter de rug. -
Wat Eten We Vandaag: Preitaart met pangasiusfilet
Een hartige taart vinden wij minstens zo lekker als de zoete variant. In dit recept gaan wij voor een hartige preitaart met een vulling van pangasiusfilet, ricotta en erwten. De preitaart is goed gevuld waardoor deze perfect is als avondmaaltijd. -
PREMIUMKoken & eten
Melissa kampt met eetstoornis: ‘Ik was een botje, maar zag alleen maar mijn hamsterwangen’
Monchoutaart is haar lievelingsgebak. Maar anorexiapatiënt Melissa Froeling (16) kan er nog niet van genieten. Hoewel ze op weg naar genezing is, is dit nog een brug te ver. „Toch weet ik dat het goedkomt.” -
2
De horeca is het zat en sleept de Staat voor de rechter
Nu de horeca waarschijnlijk langer de deuren gesloten moet houden, pikt Koninklijke Horeca Nederland het niet meer. De brancheorganisatie stapt naar de rechter om een snelle heropening en een beter steunpakket af te dwingen. -
PREMIUM
De hete sauzen van broers Freek en Stan zijn ‘hot’ in heel Europa: ‘We krijgen zelfs dankbetuigingen’
Een misverstand wil Freek Raijmakers (31) graag uit de wereld helpen. Bij hete saus draait het niét alleen om hitte. ,,Smaak is uiteindelijk belangrijker dan pittigheid.” Raijmakers kan het weten: Samen met broer Stan bedient hij vanuit Asten liefhebbers van hete saus in heel Europa op hun wenken. Webshop Heatsupply begon als een gok van twee broers, maar is serious business.
-
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? -
VIDEO
Steekproef: Veel vishandelaren maken er een potje van en informeren hun klanten slecht
Van de Nederlandse viswinkels en viskramen houdt 99 procent zich niet aan de etiketteringsregels, zegt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Dat belemmert klanten bij het maken van een duurzame keuze. -
Wat Eten We Vandaag: Romige pasta met kipfilet in parmaham
De combinatie van pasta en kip is altijd goed! In dit recept is de pasta heerlijk romig door de toevoeging van roomkaas. De kip heeft een lekkere twist doordat deze is gewikkeld in parmaham. Deze heerlijke pasta staat binnen no-time op tafel.