Nieuwe dijkgraaf West-Brabant: 'Neem me niet kwalijk dat ik enig ongeduld heb'
BREDA - Hij is weer terug in West-Brabant: Kees Jan de Vet. Twintig jaar geleden vertrok hij als burgemeester van Prinsenbeek. Nu is hij terug als dijkgraaf van waterschap Brabantse Delta. De carrière-bestuurder wil snel aan de slag. Wat drijft de dijkgraaf? Negen antwoorden.
1. Thuiskomen
,,Het voelt als thuiskomen. Ik ben twintig jaar weggeweest uit West-Brabant. Ik heb hier een prachtig tijd gehad en verheug me er op weer in Brabant aan de slag te gaan. Er was veel belangstelling om dijkgraaf van waterschap Brabantse Delta te worden. Ze hebben voor mij gekozen: vanwege mijn brede bestuurlijke ervaring maar ook omdat ik een Brabander ben. Bij mijn installatie voelde ik het direct: een zeer warm welkom. Dat raakt mij. Sfeer is belangrijker dan zware nota’s. Bovendien werk ik op de allermooiste plek van Breda: Bouvigne.’’
2. ‘Zo gaan we het doen!’
,,Ik heb door de jaren heen alle hoeken van de besluitvorming in Tweede Kamer, Eerste Kamer en Catshuis gezien. Eind jaren tachtig was ik politiek medewerker van de deze zomer overleden Gerrit Braks. Hij was minister van Landbouw en ik heb gezien hoe groot de spanning was tussen Den Haag en de akkerbouwers. We zijn toen zelfs een keer klemgereden door boeren die oprecht boos waren. Nederland werd toen geregeerd vanuit Den Haag. De minister kwam naar Nieuwspoort met een stapel nota’s en daarin stond het beleid: ‘Zo gaan we het doen!’ Zo werkte het toen. Maar nu niet meer. Nu gebeurt het in de regio. We zoeken het overleg op.’’
3. Gebrek aan waardering
,,Op afstand heb ik de discussie over de landbouw in Brabant gevolgd. Ik vond het debat scherp, te scherp en ik miste de waardering voor de landbouw. De discussie over de toekomst van de veestapel in Brabant zit te sterk in de politieke sfeer. Ook het CDA, waar ik zelf lid van ben, zit er scherp in. Maar als voorbereiding op mijn werk als dijkgraaf heb ik bijvoorbeeld Niels Mureau in Wagenberg bezocht. Hij is lid van het Algemeen Bestuur van Brabantse Delta, maar ook veehouder. Dan zie ik passie en bezieling. Mureau is overtuigd van innovatie en de kansen voor natuurgebonden landbouw. Dan loop ik met hem over het land en ben ik in gesprek met iemand die echt van zijn bedrijf houdt. Ik kan me Brabant dan ook niet zonder boeren voorstellen. Maar ik lees óók de rapporten over de uitstoot van de veehouderij. En dan zeg ik: het enige antwoord op deze problemen is innovatie.’’
4. Ongeduld
,,Het klimaat is de grootste bestuurlijke uitdaging van de komende tijd. Uit diepe overtuiging wil ik mij daar de komende jaren voor inzetten. Waterschappen kunnen door hun grote kennis het verschil maken. We kunnen niet blijven constateren dat het CO2-gehalte in Nederland ondanks de afspraken tóch met een procent is gestegen en dat Brabant zijn doelen om energie te besparen niet haalt. Donald Trump tekent het Klimaatverdrag van Parijs niet en nu staat Houston onder water. Net als Bangladesh, trouwens. Het klimaatvraagstuk mag niet stroperig worden. Onze missie is niet voltooid, dus neem me niet kwalijk dat ik enig ongeduld heb.’’
Het klimaatvraagstuk mag niet stroperig worden. Onze missie is niet voltooid.
5. Onbekende overheid
,,Ik ga werken bij de meest onbekende overheid van Nederland maar naar mijn overtuiging wel de meest innovatieve overheid. Bij het waterschap werken 500 mensen met grote civiel-technische deskundigheid. Belangrijk voor de opgave waar we met het klimaatvraagstuk voor geplaatst zijn. Negen van de tien rampen zijn watergerelateerd. Laat het waterschap onder mijn leiding dan maar voorop lopen op het gebied van klimaatvraagstukken. Een waterschap dat gemeenten helpt bij de grote veranderingen die komende jaren nodig zijn om klimaat neutraal te gaan werken.''
6. Strijd tegen de stroperigheid
,,Er moet echt wat gebeuren. Natuurlijk, er is veel ambitie om het klimaat te verbeteren, maar er blijft te veel hangen in stroperigheid. Bovendien laat de Nederlander zich vaak leiden door financiële belangen. Toch verandert er iets. De kosten voor wind- en zonne-energie beginnen te concurreren met die van fossiele brandstoffen. Nu zit ik op een terrasje op het Willem Alexanderplein in Teteringen. Ik zie nog geen enkel zonnepaneel. Maar dat is een kwestie van prijs. Daar gaat snel veranderen. Straks ben je een uitzondering wanneer je nog op gas stookt. Het is een enorme operatie, maar het zou een economische impuls geven wanneer Nederland van het gas af gaat.’’
7. ‘Ik wil een Tesla’
,,Ik wil een Tesla, want een milieuvriendelijke dijkgraaf kan natuurlijk niet langer op fossiele brandstof rijden. Niet zo’n dure Tesla, maar zo’n klein model. Maar daar moet ik tot volgend jaar november op wachten. Dat is tekenend voor innovaties: ze gaan vaak uiterst langzaam. Dus rij ik nu voorlopig in een hybride Volvo.’’
8. Einde aan de vrijblijvendheid
,,Volgend jaar zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Nou ga ik me niet bemoeien met de lokale politiek, maar ik hoop dat er in ons deel van Brabant 21 klimaatwethouders worden aangesteld. In alle gemeenten moeten nu concrete plannen op tafel komen om de klimaatdoelen te halen. Nederland heeft harde internationale afspraken gemaakt. De vrijblijvendheid moet er vanaf. Ook in gemeenten moet het klimaat even vanzelfsprekend zijn als de zorg. En bel ons gerust op. Gebruik het waterschap maar. Bij ons werken vijfhonderd mensen met grote civiel-technische kennis. Dat is toch wat anders dan een gemeente die van alles een beetje weet.’’
Nederland heeft harde internationale afspraken gemaakt. De vrijblijvendheid moet er vanaf.
9. Iemand die ‘ho’ zegt
,,Elke dag wil ik wel even in een natuurgebied rondlopen. Eigenlijk had ik ook best boer willen worden. Toen ik acht jaar oud was ging ik wel eens mee naar familie in Gilze. Daar had een oom van mij een leerlooierij. Het water dat daarbij werd gebruikt werd direct op de sloot en op de vloeiweide geloosd. Totdat mijn oom bij de Commissaris van de Koningin moest komen en te horen kreeg: ‘Dit kan zo niet langer’. Dat is was we nodig hebben: iemand die ‘ho’ zegt. Dat hoeft niet per se de dijkgraaf te zijn. Laat mij maar de man zijn die samen met de 21 gemeenten in het werkgebied van waterschap Brabantse Delta vooruitdenkt en zich afvraagt: waar staan we over vijf jaar? Daar kan ik me wel een beeld van vormen: achthondderdduizend Brabanders die niet meer afhankelijk zijn van aardgas, geen benzinestations meer, zwembaden en waterzuiveringsinstallaties die geen energie meer kosten. West-Brabant klimaatneutraal.’’
Wie is Kees Jan de Vet?
Kees Jan de Vet is de opvolger van Carla Moonen als dijkgraaf van waterschap De Brabantse Delta.
Hij is in oktober 1957 geboren in Wouw en heeft politieke en sociale wetenschappen gestudeerd in Amsterdam. Werkte in de Tweede Kamer als beleidsmedewerker en bij het ministerie van landbouw als persoonlijk medewerker van minister Gerrit Braks.
In 1992 werd De Vet benoemd tot burgemeester van Prinsenbeek, waar hij vooraan liep bij het plaatselijke verzet tegen de inpassing van de HSL. Na zijn vertrek in 1997 is De Vet burgemeester geweest in Westvoorne, Leusden en Culemborg. In 2008 werd hij directeur van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Op 1 september is De Vet begonnen als dijkgraaf van Brabantse Delta. Hij is getrouwd, heeft drie zonen en woont nu nog in Leusden, maar wil op korte termijn naar West-Brabant verhuizen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Column Thijs Zonneveld | Mathieu van der Poel had ’s avonds in de rij bij het buffet nog steeds Bini Girmay in zijn wiel zitten
Columnist Thijs Zonneveld grijpt de rustdag in de Giro aan voor wat mijmeringen over de eerste week. ‘Dat je bijna zou vergeten dat Alejandro Valverde ook nog meedoet.’ -
Vera en Casper staan voor hete vuren in Kopen zonder kijken: ‘Dit gaat niet lukken’
Met een budget van 375.000 euro een ruime woning vinden in het centrum van Leiden. Dat was de opdracht voor het team van Martijn Krabbé in de eerste aflevering van een nieuw seizoen Kopen zonder kijken vanavond. Deelnemers Casper en Vera werden al snel teruggefloten: er moest radicaal iets veranderen, anders konden ze het vinden van hun droomhuis wel vergeten. -
PREMIUMGeld & Geluk
Astrid kwam met niets uit scheiding: ‘Kon binnen jaar auto van 15.000 euro kopen’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen geld en geluk. Astrid wil dat haar kinderen elke week één euro sparen. ,,Zo lief: toen hun oma via WhatsApp was opgelicht, haalden ze hun spaarpot leeg.” -
PREMIUMgezond leven
Emmely slikte jaren de pil, nu is ze ermee gestopt: ‘Het voelt als een wereld van verschil’
ROOSENDAAL/BREDA - Steeds meer vrouwen zijn ‘pilmoe’. Al jaren daalt de populariteit van de anticonceptiepil. Veel vrouwen stappen over op natuurlijke, duurzame vormen van anticonceptie. ,,Ik voel me veel levendiger sinds ik ben gestopt met de pil.” -
Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Ook al probeer je nog zo goed om brandstof te besparen, tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken, en de prijzen van benzine en diesel liegen er niet om. Zo kun je goedkoper tanken.
-
Met video
Cynische Derksen over onderzoek OM: ‘Ik doe geen oog dicht’
Johan Derksen lijkt zich niet bepaald druk te maken om het onderzoek dat het OM naar hem doet. ,,Er is dus een proces verbaal opgemaakt, ze hebben mijn verhaal aangehoord en nu gaat hij beslissen wat hij er mee gaat doen. Nou, je begrijpt dat ik geen oog dichtdoe”, zei een sarcastische Derksen vanavond in Vandaag Inside, dat vanavond na twee weken afwezigheid terugkeerde op televisie. -
PREMIUM
Wielrenner Jan (66) ziet auto botsen met ploeggenoot in Bavel: 'We konden moeilijk op fietspad rijden’
-
Getest: Dit is de beste inbouw-combimagnetron
Wat is de beste inbouw-combimagnetron? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.