Volledig scherm
Geleideribbels en signaaltegels helpen blinden en slechtzienden hun weg te vinden in de openbare ruimte. © RAMON MANGOLD

'Ook blinden willen in Etten-Leur zelfstandig van A naar B'

ETTEN-LEUR - Mensen met een visuele beperking missen ribbelbanen (geleidelijnen) in het centrum van Etten-Leur. Ook in het nieuw ingerichte Adriaan van Bergenplein zijn ze niet aangebracht. 

Zegt de lokale fractie Leefbaar, die bepleit dat de gemeente bij nieuwe ingrepen in het openbaar gebied of andere  bouwkundige ontwikkelingen (spoorzone, Nieuwe Nobelaer, nieuwbouw Banakker) geld uittrekt voor de aanleg van geleidelijnen.   

"Het is in veel stadskernen een crime voor blinden en slechtzienden om van A naar B te komen", bevestigt Eike Smit, voorzitter regio Noord-Brabant en Zeeland van de landelijke Oogvereniging.  Hij noemt als voorbeelden Roosendaal ('waar ze de geleidelijnen gewoon weg hebben gehaald'), Breda ('waar het gootje dat dwars door de stad loopt onze gidslijn is') en Vlissingen, waar slechtzienden bij het station in het duister tasten.  Smit: "En steeds komen ze met dezelfde smoesjes: De doelgroep is te klein, of we hebben er geen geld voor." 

De gemeente Etten-Leur heeft in de tijd dat het centrumplan ontwikkeld werd in nauw overleg met allerlei betrokkenen bewuste keuzes gemaakt bij de inrichting van de openbare ruimte. En één van die keuzes was om geen geleidestroken aan te leggen. Het centrum is op één niveau aangelegd, wat betekent dat er geen drempels, stoeprandjes of andere hoogteverschillen zijn. 

Maar slechtzienden botsen op obstakels die onder meer ondernemers in het centrum op de weg zetten, brengt Leefbaar daar tegen in. Daar is ook aan gedacht, zegt de gemeente. Bijzondere opsporingsbeambten (BOA's) controleren tijdens hun rondes door de stad op toegankelijkheid voor de hulpdiensten en een veilige looproute. "Bij behoefte begeleiden ze slechtzienden en blinden naar de plaats van bestemming in het centrumgebied", geeft de gemeente aan. Allemaal leuk en aardig hoor, vindt Leefbaar, maar 'iedereen wil zelfstandig van A naar B gaan.'