Volledig scherm
Jan en Jeffrey Pollemans leiden Albert Heijn in Etten-Leur. Onlangs openden zij een pick-up-point, en ook vandaag staan er weer volop kratten klaar om afgehaald te worden. © Marcel Otterspeer / Pix4Profs

Jan en Jeffrey Pollemans: 'Supermarkt wordt sociale ontmoetingsplaats'

ETTEN-LEUR - Heb je op de vrije zaterdag net aan al je verplichtingen voldaan en dan realiseer je je dat je nog boodschappen moet doen. Daar heb je nou net geen zin in! Jan en Jeffrey Pollemans van Albert Heijn in Etten-Leur weten daar wel raad mee.

Zij hebben achter hun winkel in het winkelhart een pick-up-point ingericht. Een plaats waar de klanten de boodschappen, die ze online hebben besteld, kunnen afhalen. Boodschappen van Albert Heijn, maar ook van Etos en Gall & Gall. 

Jan Pollemans (62) is een bekend gezicht in de supermarktbranche. Na winkels te hebben gerund in Halsteren, Breda, Zoetermeer en Roosendaal verkaste hij een aantal jaren geleden naar het Burchtplein in Etten-Leur waar hij de bestaande Albert Heijn overnam. Pollemans is eigenaar/franchisenemer. Zijn zoon Jeffrey Pollemans (33) is bedrijfsleider en beoogd 'troonopvolger'. 

Gevoel

Met de ingebruikname van het pick-up-point (pup) blijft de winkel bij de tijd. En dat wil Jeffrey ook: ,,Soms moet je op je gevoel afgaan zonder dat je weet wanneer het iets gaat opleveren. Als je wacht tot een ander het doet, ben je te laat."

Quote

Soms moet je op je gevoel afgaan zonder dat je weet wanneer het iets gaat opleveren

Jeffrey Pollemans

Klanten die geen zin of tijd hebben om tussen de schappen van de winkel te laveren, bestellen thuis hun boodschappen op ah.nl. Het lijstje komt aan in een apart distributiecentrum van Albert Heijn in Eindhoven. ,,Het voordeel is dat je kunt kiezen uit het totale assortiment van Albert Heijn. Dat zijn 30.000 artikelen. Wij hebben 25.000 artikelen in de winkel", zegt Jan Pollemans.

Kratten

In Eindhoven worden de boodschappen per segment in een krat gestopt. Brood, groente en fruit, vleeswaren, gekoeld of diepgevroren; de krat komt langs alle afdelingen. Daarna gaan alle kratten voor Etten-Leur de vrachtwagen in. Bestellen kan tot 24.00 uur en de kratten kunnen de volgende dag vanaf 16.00 uur worden opgehaald op het pup. Het pup telt vijf eigen parkeerplaatsen en een balie. 

,,Wij zien de klant aankomen en zetten de krat met boodschappen in de auto. De klant kan mobiel pinnen. De consument is lyrisch enthousiast", juicht Jeffrey, die op de Hotelschool in Maastricht heeft gezeten.  

Quote

De klant kan mobiel pinnen. De consument is lyrisch enthousi­ast

Jeffrey Pollemans

Rijk zal de familie Pollemans voorlopig niet worden van het pup. Ze betalen een vergoeding aan Albert Heijn en de boodschappen worden bij  de omzet van de winkel geteld. Pollemans had ook kunnen kiezen voor de variant dat de kratten in Etten-Leur worden gevuld. Onder de streep maakt het niet zo veel uit. Het pup gaat pas wat opleveren als er veel gebruik van wordt gemaakt.

Vroeger

Pollemans: ,,Eigenlijk gaan we terug in de tijd. Vroeger haalden we bij de mensen thuis het boodschappenboekje op en werden de boodschappen klaargezet. De klant hoefde alleen maar alles op te halen. Dat doen we nu eigenlijk weer."

Van geneeskrachtige kruiden naar voorverpakte suiker
Met de mens kwam de supermarkt. Niet direct, maar geleidelijk. In het Romeinse Rijk en in het China van de Han-dynastie handelden de bewoners al in levensmiddelen. In de Middeleeuwen was de marskramer ook een vertrouwd beeld op onze zandpaden en dorpspleinen. Ook ontstond in die periode de crudener, een handelaar in geneeskundige kruiden, keukenkruiden en specerijen. In de zeventiende eeuw kwam de handel in specerijen uit Nederlands-Indië op gang. Tegen het einde van de negentiende eeuw verschijnen er steeds meer fabrieksmatig geproduceerde en verpakte levensmiddelen op de markt, zoals macaroni, maizena, custard, havermout, bouillonblokjes, limonadesiropen en pindakaas. Vooruitziende winkeliers begonnen zich, buiten de groothandel om, te organiseren in ketens met filialen. In de twintigste eeuw wordt het assortiment steeds groter. De traditionele houten toonbanken maken plaats voor toonbankvitrines waarin de producten aantrekkelijk uitgestald kunnen worden. Reclame en andere promotieactiviteiten (spaarzegels, cadeau- en puntensystemen, waardebonnen) worden ingezet als klantenbinders. In 1948 openden de gebroeders Van Woerkom in Nijmegen de eerste zelfbedieningswinkel in levensmiddelen de deuren. Dirk van den Broek deed hetzelfde in Amsterdam. Alle artikelen zijn verpakt en geprijsd en de klant gooit wat hij nodig heeft in een mandje of karretje. De supermarkt is geboren.

Volledig scherm
Begin november nam burgemeester Heleen van Rijnbach het pick-up-point in gebruik. © peter van trijen/pix4profs
BN DeStem gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement