Volledig scherm
Tijdens de drukbezochte dancefeesten leek alles koek en ei in Zalinaz. archieffoto's BN DeStem

Hoe disco Zalinaz uit Etten-Leur verdween

ETTEN-LEUR - Het is John Pertijs niet gelukt om van discotheek Zalinaz ‘de vetste club van Zuidwest-Nederland’ te maken. Toch moet dat mogelijk zijn, zeggen kenners uit de dance-scene.

Eigenaar John Pertijs van discotheek Zalinaz in Etten-Leur wilde gisteren geen reactie geven op de teloorgang van de grote danszaal - 1.600 vierkante meter naast de A58. Volgens advocaat Hans van Oijen is Pertijs aangeslagen nu 'zijn levenswerk' door de bank te koop is gezet.

Het is te begrijpen. Pertijs begon bijna dertig jaar geleden, in 1983, met zijn dansschool en discotheek op de Leur. Pal naast het spoor in het pand van de oude loodgieterij, waar nu appartementencomplex Cloosterstaete staat, opende John samen met zijn zus Miranda Pertijs Le Magnifique. De discotheek en de bijbehorende dansschool groeiden uit tot een succes. Een groot deel van de Etten-Leurse jeugd leerde hier de eerste danspassen of liep hier zijn eerste vriend of vriendinnetje tegen het lijf.



Het waren de nadagen van het discotijdperk, maar de Magnifique trok nog wekelijks achthonderd bezoekers dankzij de elektronische danshits van de jaren tachtig en oude bekenden als The Trammps, Eddy Wally, Marco Borsato en Anita Meijer die in de discotheek kwamen optreden.



Ook in de jaren negentig liepen de zaken nog goed met dj's als Dazzle, Cor Fijneman, Paul Elstak, Mental Theo en Darkraver.



Het succes had echter ook een keerzijde. Jongeren die 's nachts na het feest naar buiten kwamen, zorgden voor overlast in de buurt. Af en toe werd er flink geknokt op het Lichttorenhoofd. De buurt kreeg er genoeg van en ook eigenaar John Pertijs' gedachten begonnen naar een andere locatie uit te gaan. Ook omdat de sluitingstijden dan wellicht verruimd konden worden.



Pertijs trok aan de bel bij de gemeente. Het toenmalige college van B en W, dat van de overlast af wilde, had wel oren naar een verhuizing. Pertijs ging de boer op met zijn plan en probeerde het pand naast de spoorbaan te verkopen.



Projectontwikkelaar de Van Hemert Groep (VHG) hapte toe. Aangezien Van Hemert nog een lapje grond te koop had op het Trivium begon het plan voor een nieuwe discotheek vorm te krijgen. Van Hemert kreeg ook de bouwopdracht voor de nieuwbouw en in 2005 begon Pertijs met een nieuwe formule in een gloednieuwe zaal naast de A58, naast de McDonald's.



In plaats van de wekelijkse dansfeesten van Magnifique werd de programmering van Zalinaz doelgroepgericht. Specifieke dance-avonden voor R&B-, hardcore-, trance- en jumppubliek. Zalinaz, genoemd naar het bekende dance-strand Salinas op Ibiza, moest in de woorden van Pertijs 'de vetste club van Zuidwest- Nederland' worden. In de praktijk heeft Pertijs, ondanks zeer succesvolle themafeesten als Lipstick, Slaves to the Rave en Bassrulers, altijd keihard moeten knokken om zijn Zalinaz overeind te houden. De programmering in de laatste jaren, met onder anderen de spelers van Oh Oh Cherso, een sixtiesband en een kickboksgala dat werd afgelast, gaf al aan dat Pertijs zoekende was. Volgens kenners uit de dance-wereld is Pertijs deels de dupe van de ontwikkelingen in het uitgaansleven, maar heeft hij ook niet alle mogelijkheden benut. Volgens de dance-kenner Arjan Bogers uit Etten-Leur, die met zijn bedrijf Bogers Productions betrokken is bij festivals als Decibel Outdoor, HardBass en Sensation, is er van Zalinaz een goed draaiende tent te maken. Bogers: "Zeker weten. De belangstelling voor dance is nog steeds groot. Veel discotheken hebben het moeilijk, omdat er zoveel goede festivals zijn. Alleen de zalen die het goed voor elkaar hebben qua programmering, aankleding, geluidskwaliteit en de manier waarop je met klanten omgaat, overleven het. The Matrixx in Nijmegen is bijvoorbeeld een zaal die het op alle fronten goed doet. Ik weet zeker dat datzelfde ook in Zalinaz mogelijk is. De locatie is perfect en met een goed afgestemde programmering haal je ook het publiek uit Breda en de rest van de regio binnen. Ik geef toe dat ik er zelf best belangstelling voor heb om Zalinaz uit te baten."



Dance-organisator Franky Dux uit Zundert zegt ook wel te begrijpen waarom Zalinaz in de problemen is geraakt. Dux: "In de dance-scene is een feest tegenwoordig een eenmalige beleving. Je moet erbij zijn, want anders kun je er niet over meepraten. Bij een zaal als Zalinaz is dat niet haalbaar. Ook al heb je een leuke programmering, dan blijft het toch dezelfde zaal. Liefhebbers sparen tegenwoordig liever voor een feest met een entree van vijftig euro met alle top-dj's van het moment, dan dat ze wekelijks naar een discotheek gaan. Ik organiseer zelf Sunday Lounge in de St. Jan in Roosendaal. Dat is bijzonder, omdat het in een kerk is. Daar leven mensen naar toe, omdat de dj's goed zijn, maar ook omdat de entourage anders is. Een vaste zaal kan daar nooit tegenop. Zalinaz heeft bijvoorbeeld een hardcore-feest en drie weken daarna weer een hardcore-feest. Dat kan niet meer. Dat is te normaal." Volgens advocaat Van Oijen is Zalinaz ondanks de verkoop van het pand gewoon open. Tijdens de carnavalsdagen op vrijdagavond en zondagavond van 20.00 uur tot 23.30 uur en tijdens het Teenage-carnaval.



De laatste Zalinaz-avond onder de hoede van John Pertijs is op 3 maart. Het hardcorefeest draagt de toepasselijke titel Alles naar de Klote!!, maar dat is volgens advocaat Van Oijen 'puur toeval.'

Volledig scherm
John Pertijs voor zijn toenmalige discotheek Magnifique.
  1. Wie wint de Bruidsfoto Award 2019? Dit zijn de 4 West-Brabantse genomineerden
    PREMIUM

    Wie wint de Bruidsfoto Award 2019? Dit zijn de 4 West-Brabantse genomineer­den

    OOSTERHOUT/ZUNDERT/NOORDHOEK/KLUNDERT - Bruidsreportages altijd van hetzelfde laken een pak? In elk geval niet bij de vier West-Brabantse fotografen die genomineerd zijn voor de Bruidsfoto Award 2019. Dat zijn Arjan van der Plaat (The Wedding Story) uit Noordhoek, Malou Evers uit Zundert, Moniek van Gils uit Klundert en Eva Schweizer (Vintage Fotografie) uit Oosterhout. Bij elke trouwpartij proberen zij dat ene speciale moment te vangen. Aan de hand van zes trefwoorden vertellen zij hoe zij hun werk beleven.