Volledig scherm
De opening van het Toeristisch Informatiepunt aan de Markt, in 2018. Sindsdien verwelkomde het ruim 4.500 bezoekers. © Gerard van Offeren/Pix4profs

Hattrick maakt Etten-Leur toeristenproof

ETTEN-LEUR - Met het toeristisch hoogseizoen in aantocht, presenteert het Toeristisch Informatiepunt drie nieuwe producten. Een ‘City Guide’, een stadswandeling en een MuseumPas moeten Etten-Leur de komende jaren verder helpen te groeien richting de 20.000 bezoekers per jaar.

Daaruit spreekt volgens wethouder Jan Paantjens een behoorlijke ambitie. ,,Dat je zoiets ‘city guide’ noemt en niet gewoon 'stadsgids’, geeft wel aan wat het doel is.”  Het Toeristisch Informatiepunt naast de Van Gogh Kerk, in het eerste jaar goed voor ruim 4.500 bezoekers, denkt internationaal.

Belgendag

De komende jaren moeten de City App en de City Guide, een gratis gids langs alle evenementen en bezienswaardigheden, in meerdere talen beschikbaar worden. En als op woensdag 1 mei veel landen om ons heen Dag van de Arbeid vieren, viert de Etten-Leurse middenstand 'Belgendag’, gezien het aantal zuiderburen dat de regio bezoekt op hun vrije dag. Om hen te verwelkomen wordt dit jaar de weekmarkt uitgebreid naar een Bourgondische Markt, met veel proeverijen en straattheater.

De stadswandeling ‘Rondje Etten-Leur’ kost drie euro en leidt de actieve bezoeker binnen 15 kilometer langs alle toeristische hotspots in de kern. Met de MuseumPas, die een tientje kost, krijgen bezoekers toegang tot Streekmuseum Etten+Leur, het Nederlands Drukkerijmuseum en de Van Gogh Kerk. Bij de pas zit bovendien koffie of thee met gebak bij The Butler inbegrepen.

Westpolderplas

Het trits initiatieven doet Paantjens deugd. ,,En het zou niet mogelijk zijn zonder de vrijwilligers van het Informatiepunt, de musea en de evenementen", zegt hij. De gemeente draagt ook haar steentje bij; de Westpolderplas heeft een flinke opfrisbeurt gehad en is ook weer klaar voor bezoek, nu het kwik stijgt.