Volledig scherm
© Thinkstock

Etten-Leur krijgt redelijk cijfer van ondernemers

ETTEN-LEUR - De ondernemers in Etten-Leur zijn redelijk tevreden over de dienstverlening van en relatie met de gemeente. Dat blijkt uit de Ondernemerspeiling die eind vorig jaar is gehouden. 

Over het algemeen scoort de gemeente een dikke zes of een kleine zeven. In vergelijking met het landelijk gemiddelde doet Etten-Leur het overigens bepaald niet slecht. Landelijk krijgt de plaatselijke overheid een mager zesje van de bevraagde ondernemers.

Bijna een zeven

De enquête richtte zich op de thema's ondernemersklimaat, dienstverlening, samenwerking en bedrijfsomgeving. De ondernemers belonen de gemeente met een 6.85 op het gebied van ondernemingsklimaat. Het landelijke cijfer is 6,37, dus daar doet Etten-Leur het beter. Het vestigingsklimaat krijgt zelfs een 7, tegen 6,3 landelijk. De directe dienstverlening door de gemeente wordt met een 6,8 gewaardeerd, vier tiende meer dan het landelijk gemiddelde. Alleen de digitale dienstverlening scoort hier iets minder dan de rest van Nederland, al is 6,41 tegen 6,45 geen schrikbarend verschil.

Quote

Sommige zaken zijn nu eenmaal niet sneller te regelen, zo lijkt het

Reggy Heijens

Je kunt ook stellen dat er met een dergelijke waardering van hooguit een mager zeventje veel te verbeteren valt. Reggy Heijens, voorzitter van de Industriële Kring Etten-Leur, snapt dat beeld wel: "Ondernemers willen altijd snel schakelen. De klant of de consument wacht niet, die loopt zo naar de concurrent. De gemeente als ambtelijke organisatie werkt zo niet, al zouden we dat graag willen. Een vergunning aanvragen is zo gedaan, maar hem krijgen is een ander verhaal. Daar gaan weken overheen. Sommige zaken zijn nu eenmaal niet sneller te regelen, zo lijkt het."

Vertekend beeld 

Volgens Heijens kan de Ondernemerspeiling een vertekend beeld geven. "Etten-Leur telt zo'n drieduizend ondernemers. 250 vulden de enquête in. Wij, als ondernemersvereniging, hebben goed contact met de gemeente, met het College, de secretaris en de ambtenaren. Maar wij zijn georganiseerd. Voor een individuele ondernemer liggen de verhoudingen misschien heel anders, die heeft mogelijk niet zo makkelijk toegang." 

Over het algemeen vindt Heijens dat de gemeente meer in oplossingen mag denken, meer vanuit 'ja, mits' dan 'nee, tenzij'. "Aan de andere kant waarderen we het dat de gemeente zich met zo'n onderzoek kwetsbaar durft op te stellen. Dat vinden we echt positief. En er komt een vervolg op, zo liet de gemeente al weten. Laten we er met elkaar naar streven dat de waardering naar een 7,5 gaat."

De gemeente kondigde al aan met de ondernemers in gesprek te gaan over de uitkomsten. Uiterlijk eind juni komt de gemeente met de resultaten daarvan.