Zorgen om vergunning Schiphol vanwege stikstofregels: ‘Mogelijk minder vluchten’
Er moet behoorlijk wat gebeuren voordat Schiphol een geldige natuurvergunning krijgt voor de neerslag van stikstof. Dat kan dat tot grote problemen leiden. Dat zeggen betrokkenen na een bericht van de NOS. Bronnen bevestigen dat er stevige ingrepen nodig zijn om ervoor te zorgen dat Schiphol kan blijven draaien.
Er loopt momenteel een aanvraag van de luchthaven voor een natuurvergunning. Volgens het bedrijf reageerde het ministerie van Landbouw daar eerder positief op. Maar als het aantal vluchten gelijk zou moeten blijven zou in elk geval een groot aantal boeren in de omgeving moeten stoppen, zeggen ingewijden. Daarnaast zijn er bepaalde ‘bronmaatregelen’, zoals schoner vliegen en elektrisch taxiën, die de uitstoot van Schiphol zelf kunnen verminderen.
Of de stikstofuitstoot met dit soort maatregelen genoeg daalt voor een geldige vergunning, is nog maar de vraag. Er is ‘wel behoorlijk wat ruimte nodig’.
De Nijmeegse milieuactivist Johan Vollenbroek denkt dat Schiphol veel minder vluchten per jaar zal kunnen maken als gevolg van de stikstofregels. Zelfs als de maximumsnelheid op snelwegen naar 80 kilometer per uur gaat en boerderijen worden opgekocht.
,,We denken dat ze terug moeten van 500.000 naar mogelijk wel 300.000 vluchten om een natuurvergunning te kunnen krijgen’’, zegt Vollenbroek, voorman van Mobilisation for the Environment (MOB), de milieuorganisatie die het Rijk in 2019 via de rechter dwong zich aan de eigen stikstofregels te houden.
Verantwoordelijk
Deze week is overleg gevoerd tussen Schiphol en de betrokken ministeries. De luchthaven herkent de genoemde noodzakelijke maatregelen niet. ,,Volgens het rapport van de commissie Remkes over stikstof is Schiphol slechts verantwoordelijk voor 0,1 procent van alle stikstofneerslag in Nederland”, aldus een woordvoerder van de luchthaven.
Maar het kabinet voelt er weinig voor om de ‘boel maar te laten lopen’, zeggen betrokkenen. Dat zou erg lijken op het Programma Aanpak Stikstof (PAS), het stikstofbeleid dat voorheen werd gevoerd. De Raad van State zette in mei 2019 een streep door die aanpak. De vrees is dat milieuorganisaties naar de rechter stappen als Schiphol geen geldige natuurvergunning heeft.
Kijk onze video's over het stikstofprobleem in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hoeveel minuten pauze mag je nemen op een werkdag?
Even een rondje wandelen, een broodje eten of snel het nieuws checken op je telefoon; werknemers hebben recht op pauze, maar hoe zit het precies? Mag je zomaar pauze nemen en krijg je dan doorbetaald? Experts beantwoorden zes veelgestelde vragen over het recht op pauze. -
PREMIUMNeste
‘De brandstofmotor is niet de vijand, dat is CO2’
Hernieuwbare diesel, gemaakt van onder andere oud frituurvet, kan de CO2-uitstoot van bussen en vrachtwagens tot 90 procent verminderen, stelt producent Neste. Het bedrijf wil de productie verdubbelen. -
Salderingsregeling zonnepanelen wordt pas vanaf 2025 afgebouwd
Huizenbezitters met zonnepanelen kunnen hun teveel aan opgewekte stroom langer tegen markttarieven terugleveren aan het net. Het kabinet wil de zogeheten salderingsregeling pas vanaf 2025 versoberen, waar dat eerder al vanaf 2023 het geval zou zijn. -
PREMIUM
KLM scherpt klimaatdoelen aan, milieuclubs noemen aanpassing ‘wassen neus’
Na Shell scherpt ook KLM haar klimaatbeloftes aan. Het bedrijf belooft haar milieu-inspanningen extern te laten toetsen. Eerder deze maand committeerde KLM zich al, met de hele luchtvaartbranche, aan de uitgangspunten van het klimaatakkoord van Parijs. -
PREMIUM
Lockdown in Shanghai legt zware druk op aanvoerketens in China en daarbuiten
De lockdown van Shanghai, China’s financiële hart en de grootste haven van het land, en de dreigende lockdown in hoofdstad Peking vergroten de al bestaande logistieke problemen. Vooral in China, maar ook daarbuiten, kan dit tot langere levertijden leiden voor het transport van spullen.
-
PREMIUMVijf vragen
Waarom sommige mensen grof geld over hebben voor een digitaal eigendomsbewijs
Wereldwijd schaffen steeds meer mensen NFT's aan. Dit zijn unieke, digitale eigendomsbewijzen, vaak aangeschaft met cryptomunten. En ze zijn al lang veel meer dan kunstwerken of kattenplaatjes. Waarom zou je ze kopen en wat zijn de risico's? Vijf vragen over NFT’s. -
PREMIUM
Elektrisch over het water wordt de norm
De verduurzaming gaat nog goeddeels aan de pleziervaart voorbij. Maar dat verandert snel. ,,Over een paar jaar mag je de grachten niet meer op met een boot die op benzine of diesel loopt.’’ -
Keerzijde papieren rietjes: stukjes laten los en belanden in keel, 400 meldingen
Stukjes van papieren rietjes blijken regelmatig los te laten en bij kinderen in hun keel te komen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft daar de laatste tijd ruim vierhonderd meldingen over binnengekregen. In bijna alle gevallen werd een drinkpakje langzaam leeggedronken. Als iemand langdurig sabbelt op een papieren rietje, kunnen delen week worden en loslaten. Volgens de toezichthouder speelt dit risico vooral onder kinderen en mensen met een beperking.