Zalando breidt assortiment uit met duizenden beautyproducten
Zalando breidt haar assortiment in Nederland uit met duizenden beauty- en verzorgingsproducten. Vanaf woensdag 28 augustus kunnen Nederlandse klanten ruim 8500 producten van meer dan 200 merken bij de online modereus bestellen.
Tot nu toe kon je bij Zalando Nederland alleen kleding en schoenen kopen. ,,In maart 2018 hebben we onze beautylijn in Duitsland geïntroduceerd. Daarna volgden België, Frankrijk, Oostenrijk, Zweden, Italië, Denemarken en Polen. En vanaf eind deze maand voegen we Nederland als negende markt toe’’, aldus Kenneth Melchior, directeur Zalando Noord-Europa.
Volgens Melchior blijkt dat drie van de vijf klanten in deze acht landen kleding of schoenen kopen bij het bestellen van schoonheidsproducten. ,,Dit bevestigt dat beauty en mode hand in hand gaan.’’ Zalando heeft goed gekeken naar de groeicijfers van verzorgingsproducten online. Vooral de cosmeticamarkt doet de laatste jaren prima zaken. Volgens de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) besteedden Nederlanders vorig jaar ruim 2,7 miljard euro aan cosmetica-artikelen, vooral geuren en make-up zijn populair. Een stijgend aandeel (5,5 procent) komt uit online verkoop. In 2016 lag het online-aandeel nog op 3,3 procent. Tussen 2013 en 2018 is de verkoop via internet gestegen met ruim 46 procent.
Merken
Het assortiment van Zalando bestaat onder meer uit cosmetica, geuren, haarverzorgingsproducten en lichaamsverzorging. Merken die onder meer worden verkocht zijn Maybelline, Face Stockholm, Emma Hardie, Ouai, NYX en Golden Beards. Nederlandse merken zitten er niet tussen, maar volgens Melchior kan dat nog veranderen. ,,We zijn in overleg met Nederlandse ondernemers. Ik kan nog niet zeggen met wie of wat het concreet oplevert, maar de kans is zeker aanwezig dat we straks ook Nederlandse producten aanbieden.’’
Zalando zet onder meer Nederlandse influencers in om de beautylijn in de markt te zetten. Het gaat om Celine Bernaerts, Rien Welsink, Bruna Rizk, Mary-Anne Kammeron en Isadee Jansen.
XXL-distributiecentrum
Vorige maand maakte het bedrijf bekend een gigantisch distributiecentrum in Nederland te bouwen. Het is de bedoeling dat het XXL-centrum over 2 jaar de deuren opent in Bleiswijk. Zalando garandeert voor dit centrum 1500 banen.
,,De Benelux is een belangrijke groeimarkt voor ons, over vijf jaar willen we onze verkoop in deze drie landen meer dan verdubbelen. Daarom is het belangrijk dat we hier bouwen. Klanten zullen het gaan merken door de snellere levering van hun bestellingen. Nu komen de pakketjes hoofdzakelijk nog uit onze distributiecentra in Duitsland’’, aldus Kenneth Melchior eerder over de bouw van het distributiecentrum.
De komst van Zalando is economisch gezien goed nieuws, ook al plaatst met name vakbond FNV hier kanttekeningen bij. De bond vreest dat de Zalando-banen niet lokaal worden ingevuld.
,,Er wordt veel werk gecreëerd waarvoor lokaal geen mensen te vinden zijn. En dat heeft zeker niet alleen te maken met tekorten op de arbeidsmarkt. De slechte waardering van het werk en de bestaansonzekerheid die deze banen met zich meebrengen, passen niet bij wat we in Nederland acceptabel vinden. Terwijl de vraag naar personeel in distributiecentra groot is, zien we niet dat de waardering voor het werk stijgt’’, aldus FNV-bestuurder Linda Vermeulen.
Prijskaartje
De vakbond pleit voor vaste roosters en uren, met afspraken over werkbare normen. ,,Zodat mensen niet 20 kilometer per dag hoeven te rennen op hun werk. Geef medewerkers een bruto uurloon van minimaal 14 euro, er zit nu eenmaal een prijskaartje aan de Nederlandse maatstaven.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMTips
Juni voor veel gezinnen stressvolle maand: ‘Werk als team om de hectiek aan te kunnen’
-
4
Horeca stuk duurder, maar doet nog altijd goede zaken: de vraag is hoe lang dat zo blijft
Consumenten blijven de horeca ondanks de stijgende prijzen trouw. Maar hoe lang nog? De ING voorspelt een ommekeer. -
Nederland behandelt als eerste EU-land wet voor minimumbelasting op winst bedrijven
Het kabinet heeft het wetsvoorstel voor een minimumwinstbelasting naar de Tweede Kamer gestuurd. Het voorstel is een uitwerking van internationale afspraken met bijna 140 landen, en Nederland is het eerste EU-land waarin het wetsvoorstel bij het parlement is ingediend. -
1
Albert Heijn geeft toe aan druk: tien procent loonsverhoging voor medewerkers distributiecentra
Albert Heijn heeft toegegeven aan de eisen van de vakbonden FNV en CNV voor een nieuwe cao met een looptijd van een jaar. Hierin is onder meer een loonsverhoging van tien procent afgesproken en blijven de overige arbeidsvoorwaarden voor bestaande én nieuwe collega’s van kracht. -
PREMIUMzes vragen
Een zonneboiler levert gratis warm water: in zoveel jaar verdien je hem terug
Ondanks stijgende prijzen en langere levertijden blijven zonnepanelen als warme broodjes over de toonbank vliegen. Terwijl zonneboilers maar mondjesmaat worden verkocht. Is dat terecht? Zes vragen over de potentie van een zonneboilersysteem op je dak.
-
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
-
-
-
Mensen bezuinigen liever op dure spullen dan op hun pensioen
De hoge inflatie neemt een flinke hap uit de koopkracht. Maar we blijven geld opzijzetten voor onze oude dag, bezuinigen doen we liever op luxe-uitgaven. -
Webwinkel Wehkamp gaat zich meer richten op interieur
Wehkamp richt zich voortaan meer op producten voor huisinrichting. De webwinkel maakte deze strategiewijziging bekend na een omzetdaling in het afgelopen boekjaar. Volgens de onderneming kwam de mindere prestatie doordat er te veel focus lag op mode-artikelen.