Werkgever wil volgend jaar 2,8 procent meer loon geven
Werkgevers in Nederland willen hun personeel in 2022 een gemiddelde loonsverhoging van 2,8 procent geven nu de markten herstellen van de onrust door de crisis.
Dat staat in een onderzoek van adviesbureau van Willis Towers Watson. De consultant deed in het jaarlijkse internationale salarisonderzoek navraag bij 426 Nederlandse bedrijven. De beoogde loongroei volgend jaar is hoger dan de verwachte inflatie van 2,1 procent. Ook zouden de lonen volgend jaar harder stijgen dan dit jaar. In 2021 gaan de lonen gemiddeld met 2,4 procent omhoog.
Het aantal bedrijven dat verwacht de lonen te bevriezen daalt volgend jaar tot bijna nul, wat bijdraagt aan de reële stijging, aldus Willis Towers Watson. Dit jaar geeft 7 procent van de bedrijven aan de lonen niet te verhogen.
Detailhandel
In bepaalde sectoren zal de gemiddelde stijging hoger uitpakken dan gemiddeld. De onderzoekers noemen onder andere de detailhandel, automobielbranche en de hightechsector als voorbeelden waar werkgevers genereuzer zullen zijn. Het tegenovergestelde zal gelden voor personeel dat actief is de verzekeringsbranche, bij energie- en nutsbedrijven en voor de sector natuurlijke hulpbronnen.
Het onderzoek bevestigt dat de loonstijgingen parallel lopen met het economische herstel na de coronacrisis. Meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven zegt dat de vooruitzichten zijn verbeterd. In 2,5 procent van de gevallen is dat niet het geval.
De economie groeide afgelopen voorjaar harder dan verwacht, zo is te zien in onderstaande grafiek:
Kijk onze video's over de economie in onderstaande playlist:
Praat mee
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ziekteverzuim hoger dan ooit, kosten stijgen naar 27 miljard
-
Flitsbezorging leek ooit zo veelbelovend, maar nu stoppen Jumbo en Getir de samenwerking
Supermarktbedrijf Jumbo stopt met flitsbezorging, de snelle levering van boodschappen bij consumenten thuis. Volgens topman Ton van Veen werkt Jumbo aan ‘minder complexiteit’ binnen het bedrijf. -
PREMIUMColumn
Na 54 jaar begreep Ilse waarom ze altijd tweede werd in sollicitatieprocedures
De generatie 50-plussers is opgevoed onder het motto ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’, wat een bescheiden generatie heeft opgeleverd die liever geen fouten maakt. Ilse (54) heeft van die opvoeding nog steeds last en zoekt hulp bij Anne-Marije Buckens (34), zij heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. -
PREMIUM
Hoeveel zoet eet jij? Een week geen toegevoegde suiker kan wel 99 suikerklontjes schelen
In koekjes, chocolade en frisdrank, maar ook in pastasaus: toegevoegde suiker zit in meer producten dan je zou verwachten. Zo eten we onbewust (veel) meer suiker dan we zelf inschatten. Met de Nationale Suiker Challenge (5 t/m 11 juni) daagt het Diabetes Fonds alle Nederlanders uit om een week lang geen toegevoegde suikers te eten. Hoe pak je dat aan, en hoe houd je dat als echte zoetekauw vol? -
PREMIUMhuisarts vertelt
Niet zelden ga ik op zoek naar gevonden voorwerpen in de vagina
Een patiënt komt in paniek de spreekkamer van huisarts Rutger Verhoeff binnen. Het condoom is kwijt en zou nog in haar vagina moeten zitten. Hij schrijft erover in de rubriek Huisarts Vertelt.
-
Personeel VDL Nedcar gaat weer staken, boos over bod bedrijf
Born -
-
-
PREMIUM
Nederland is officieel uit de recessie en doet het beter dan het gemiddelde van de EU-landen
De Nederlandse economie blijft record op record stapelen. Zowel de economische groei als de krapte op de arbeidsmarkt was nog nooit zo groot. -
Dit betaal je aan tol voor een autovakantie naar Kroatië
Als je op vakantie gaat naar het zuiden, moet je rekening houden met tolwegen en -tunnels. De prijzen zijn de laatste jaren gestegen, maar hoe duur is het eigenlijk om bijvoorbeeld naar Kroatië te rijden?
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer