Voor de grote groep die al een voucher op zak heeft, verandert er niets.
Volledig scherm
PREMIUM
Voor de grote groep die al een voucher op zak heeft, verandert er niets. © Shutterstock, fotomontage ADR

Waarom is het lastig gedupeerde reizigers geld terug te geven? En nog vijf vragen

Na de terechtwijzing van Brussel dat gedupeerde reizigers hun geld terug moeten krijgen als zij een voucher weigeren, staakt het kabinet zijn gedoogsteun aan luchtvaartmaatschappijen. KLM past zijn beleid aan, maar alleen voor nieuwe annuleringen. Zes vragen over het gedoe rond de coronavoucher.

Waarom is het zo lastig voor de reissector om gedupeerde reizigers hun geld terug te geven?
Het is geen onwil en ja, ze zijn ermee bekend dat ze in strijd handelen met de wet door klanten alleen een voucher aan te bieden. Die wet is namelijk klip en klaar: de klant moet de keuze hebben tussen geld terug of omboeken. Als omboeken niet kan en de klant weigert een voucher, dan moet hij gewoon zijn geld terugkrijgen. Veel luchtvaartorganisaties hebben de klant die keuze niet gegeven, maar boden alleen een voucher aan. Met die waardebon houdt de klant wel gewoon het recht op teruggave, alleen gebeurt dat niet direct, maar pas over een jaar.

,,Deze situatie is zo uitzonderlijk – vanwege de grote onzekerheid over het luchtvervoer en het grote aantal verzoeken om terugbetaling – dat we ons genoodzaakt zien af te wijken van onze normale werkwijze", legt Claudia Metz van Transavia het dilemma uit. Overigens is dat met instemming gebeurd van het kabinet, dat daarmee een faillissementsgolf in de reissector wilde voorkomen en ook wilde voorkomen dat klanten dan alsnog met lege handen staan, mocht een luchtvaartmaatschappij omvallen.

  1. Veel souvenirwinkels staan op omvallen: ‘Misschien wel de meest vergeten bedrijfstak’

    Veel souvenir­win­kels staan op omvallen: ‘Misschien wel de meest vergeten bedrijfs­tak’

    Buitenlandse toeristen zijn na 15 juni weer welkom in ons land. Dat is goed nieuws voor de honderden souvenirwinkels in Nederland. De souvenirbranche is voor bijna 100 procent afhankelijk van buitenlandse bezoekers en zag de omzet sinds half maart teruglopen tot nagenoeg nul. De verwachting is dat veel winkeltjes het niet zullen redden. ,,We moeten het vooral hebben van Aziaten en Zuid-Amerikanen. Die zien we voorlopig niet terug.’’