Volledig scherm
PREMIUM
Achter de schermen bij webshop Sans Online, dat worstelt met retourzendingen. © Cees Elzenga / hetoog.nl

Waarom deze webwinkel van ellende is gestopt met gratis retourneren

Klanten die vijf paar schoenen en drie t-shirts bestellen in meerdere maten en kleuren om er vervolgens maximaal één te houden: webwinkels zuchten onder retourzendingen. De Twentse webwinkel Sans Online stopte er twee maanden geleden al mee en nu trekt ook de populaire kledingwebshop Sweet Jewellery een lijn: de klant betaalt de rekening.

De aanzwellende kritiek van klanten die het maar raar vonden dat zij hun kleding niet gratis konden retourneren trok Sweet Jewellery een half jaar geleden over de streep. Bij besteding van minimaal 50 euro konden consumenten voortaan hun spullen kosteloos terugsturen. Een mooie service, dacht de webshopbaas nog. ,,Ja, we wilden meedoen met de grote bedrijven en onze klanten tevreden stellen’’, vertelt Jamie Sturrus, die samen met zijn vrouw Willemijn vijf jaar geleden het bedrijf startte.

  1. Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’
    PREMIUM

    Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

    De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. ,,De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule.’’