Vertrekkend topman Prorail: Ik schaam me er soms voor bij de overheid te werken
Pier Eringa transformeerde ProRail afgelopen vier jaar van een lelijk eendje tot een assertieve spoorbeheerder. Dat de Fries daarbij regelmatig botste met het kabinet, neemt hij voor lief. ,,Een scorende spits mag ook wat vinden van de trainer, het team en de club.''
Waar blijft de trein naar Amersfoort? We staan met Pier Eringa op station Amsterdam Zuid. Het idee: tijdens de rit terugblikken op zijn vier jaar bij ProRail, de organisatie waarvan Eringa vandaag afscheid neemt. En waar kan dat beter dan rijdend op zijn eigen spoor?
Maar ineens verdwijnt de trein van de borden. Eringa kijkt op zijn mobiel. ,,Shit, een springer bij Naarden-Bussum.'' Hij zucht. ,,Daar hebben we als ProRail net wekenlang het spoor aangepakt. Dit is echt vervelend, reizigers hebben al zoveel overlast achter de rug.”
We wijzigen de bestemming naar Utrecht. Intussen start Eringa een uitgebreid betoog over suïcides op het spoor. Vlak na zijn aantreden in 2015 riep de Fries woede over zich af door te vragen waarom springers altijd de spits uitkiezen. ,,Een fout grapje'', zegt hij nu. Hoewel: ,,Het leidde wél tot een goed contact met 113 Zelfmoordpreventie. De jaren erna hebben we veel maatregelen genomen: speciale matten bij het spoor zodat het moeilijker is in de buurt te komen, lampen en camera's op plekken waar veel springers zijn. Het aantal suïcides is inmiddels tot onder de tweehonderd per jaar gedaald.''
Camerabeelden
Toch blijft Eringa ontevreden. ,,Zelfmoorden hebben jaarlijks meer impact dan alle sein- en wisselstoringen bij elkaar. Bij elke zelfmoord is het spoor drie uur geblokkeerd. Wij willen dat politie en justitie durven te differentiëren. Nu wordt er altijd onderzoek gedaan, terwijl uit camerabeelden, het relaas van de machinist en verklaringen van omstanders zonneklaar blijkt dat het zelfmoord is. Laatst werd er een iPad met afscheidstekst gevonden bij het spoor. Dan zeg ik: waarom een forensisch team laten komen? Dan kun je in anderhalf uur klaar zijn.”
Het is Eringa ten voeten uit: geef hem een probleem en hij komt met een oplossing, meestal onorthodox. Remmen voor spoorlopers? ,,Voor kinderen moet je altijd vaart minderen, maar voor mensen die hun hondje uitlaten of bramen gaan plukken... Zij doen dat welbewust. Houd als machinist dan je snelheid en meld het, dan sturen wij de politie.‘’
De conducteur komt langs in de trein. Herkenning. ,,Ha José!'', roept Eringa. We hoeven geen kaartje te laten zien.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Onze economie is plots slechtste van EU, terwijl die vanochtend nog ‘robuust’ leek: hoe kan dat?
-
Vertrekkend topman ProRail: ‘Angst regeert bij de overheid’
Leidinggevenden bij de overheid durven nauwelijks meer te zeggen waar het op staat. Dat zegt Pier Eringa, vertrekkend topman van spoorbeheerder ProRail tegen deze site. Problemen bij CBR, UWV, politie en de Belastingdienst blijven daardoor onnodig lang dooretteren. -
1
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
Vakantie voor de boeg? Haal voor vertrek de stekkers uit de stopcontacten, draai kranen dicht en zorg vooral dat je huis er bewoond uitziet. Dat adviseert Ilona Snaterse-Leidelmeijer, politievrijwilliger gespecialiseerd op het gebied van preventie. -
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek. -
Friezen meest prijsbewust in de supermarkt en Utrechters het minst
Vanwege de gestegen prijzen in de supermarkten pasten bijna 7 op de 10 Nederlanders hun boodschappenroutine aan. In Friesland zijn mensen het meest prijsbewust en in Utrecht het minst.Utrecht, Leeuwarden
-
PREMIUM
Wims droom in Italië werd dure nachtmerrie: ‘10 miljoen geïnvesteerd, maar nog geen resort’
-
-
-
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’ -
Personeel VDL Nedcar gaat weer staken, boos over bod bedrijf
De vakbondsleden die werken bij autofabriek Nedcar in Born hebben unaniem een bod van eigenaar VDL afgewezen. Begin volgende week wordt er weer gestaakt. Dat bleek donderdag na afloop van twee massaal bezochte ledenvergaderingen van de vakbonden in Sittard. ,,De geest is uit de fles”, vatte een woordvoerder van FNV de stemming samen.Born