Unilever dreigt te stoppen met adverteren bij Google en Facebook
Unilever, wereldwijd een van de grootste adverteerders, dreigt met een advertentiestop voor Google en Facebook, als zij haatboodschappen blijven verspreiden en niet genoeg doen om kinderen te beschermen.
Dat zegt Unilevers marketing-directeur Keith Weed vandaag op een groot marketingcongres in Londen. Dat meldt zakenkrant The Financial Times, die de toespraak van Weed al heeft ingezien.
,,Als een van de grootste adverteerders ter wereld kunnen we het ons niet permitteren dat onze klanten niet vertrouwen wat ze online zien'', aldus de marketing-directeur.
Transparantiemoeras
De techreuzen moeten daarom stoppen met 'slaapwandelen' en actie ondernemen, claimt hij. ,,We kunnen geen geld blijven pompen in digitale kanalen die soms niet veel beter zijn dan een moeras in termen van transparantie.''
Unilever is het concern achter grote merken als Unox, Dove, Axe en Zwitsal. Volgens de zakenkrant gaf het vorig jaar 7,7 miljard uit aan marketing. Alleen Proctor & Gamble adverteert wereldwijd meer.
Kritisch
Het Brits-Nederlandse concern besteedt ongeveer een kwart van zijn advertentie-budget online. Sinds de levensmiddelengigant zo'n jaar geleden een overnamepoging van Kraft Heinz heeft afgeslagen, bekijkt het onder andere zijn marketingbudget kritisch. Zo is de hoeveelheid tv-commercials voor alle merken al flink teruggebracht.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Verzekeraars: Recordbedrag aan schade door extreem weer in 2022
-
2
Topman moederbedrijf Albert Heijn bijt van zich af: ‘Winsten in Europa staan juist onder druk, kijk naar de feiten’
In een toelichting op kwartaalcijfers heeft topman Frans Muller van Ahold Delhaize van zich afgebeten. Het moederbedrijf van Albert Heijn krijgt flinke kritiek vanwege haar hoge winsten en omzetten, terwijl de prijzen voor consumenten alsmaar stijgen. Het beeld van inhalige multinational vindt Muller niet terecht. ,,Kijk naar de feiten. Onze winstmarges in Europa staan juist onder druk.’’ -
Nagelstudio's steeds populairder: 'Liever niet naar een salon die ook de haren of telefoonhoesjes erbij doet’
‘Hoe ga je daar geld mee verdienen?’, kreeg nagelstyliste Kiki van Gelder van haar vader te horen, toen ze haar salon opende. Inmiddels weten mensen wel beter: de branche groeit als kool. In vijf jaar tijd is het aantal nagelstylisten gegroeid met 44 procent. -
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
Vakantie voor de boeg? Haal voor vertrek de stekkers uit de stopcontacten, draai kranen dicht en zorg vooral dat je huis er bewoond uitziet. Dat adviseert Ilona Snaterse-Leidelmeijer, politievrijwilliger gespecialiseerd op het gebied van preventie. -
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
Frank Deleij (44) uit Alphen aan den Rijn investeerde flink en ging van het gas af: ,,Het geeft soms bijna een soort schuldgevoel.’’ Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander.
-
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
-
-
-
1
Vicepresident ECB ziet reeks renteverhogingen laatste fase ingaan: ‘Inflatie wordt minder hevig’
De reeks renteverhogingen van de Europese Centrale Bank om de hoge inflatie in te dammen loopt waarschijnlijk op zijn einde, zegt vicepresident Luis de Guindos. Hij verwacht dat de prijsstijgingen de komende maanden steeds minder hevig worden. -
PREMIUM
Onze economie is plots slechtste van EU, terwijl die vanochtend nog ‘robuust’ leek: hoe kan dat?
De Nederlandse economie is robuust, meldden ABN Amro analisten dinsdagochtend vroeg. Maar niet veel later stelde het CBS juist dat de Nederlandse economie is gekrompen. Hoe kan dat nou?