Uber boekt overwinning in Frankrijk
Taxiplatform Uber heeft vandaag in Frankrijk een belangrijke overwinning behaald. Een rechter in Parijs bepaalde dat een chauffeur niet kan claimen dat hij werknemer is van Uber, maar als zelfstandig ondernemer diensten voor het bedrijf verrichtte. De uitspraak is belangrijk voor Uber, dat in Frankrijk al lang onder vuur ligt.
Florian Menard vertrok in 2016 bij Uber, nadat hij in ongeveer twee jaar tijd meer dan 4.000 ritten namens het bedrijf had gereden. Hij eiste daarop zijn vakantiegeld, een ontslagvergoeding en een onkostenvergoeding omdat hij wilde dat hij voor de duur van die jaren als werknemer werd gezien.
Maar het arbeidsgerecht in Parijs vindt nu dat de man geen poot heeft om op te staan. Want hij had ,,alle vrijheid om te werken wanneer hij dat wilde. Zijn dagindeling kon hij zelf bepalen. Die vrijheid zorgt ervoor dat meneer niet beschouwd kan worden als een werknemer'', aldus de uitspraak van de rechtbank.
Uitbuiters
Voor Uber is de uitspraak een overwinning. Niet alleen de 'gewone' taxibedrijven, maar ook de vakbonden noemen het platform uitbuiters, die de gewone taximarkt ontwrichten. Een woordvoerder van Uber stelt daarom opgelucht dat ,,duizenden chauffeurs werken met de app, omdat die hun in staat stelt om te bepalen of, en wanneer ze willen werken. Deze uitspraak bevestigt dat die keuzevrijheid wel degelijk bestaat. De chauffeurs worden betaald per rit en zijn freelancers, niet in dienst van Uber.''
De uitspraak is ook in zekere zin een doorbraak, hoewel de advocaat van de Franse chauffeur al liet doorschemeren dat ze hoger beroep gaat aantekenen. Onlangs nog bepaalde de rechtbank in Londen dat twee vertrokken Uber-chauffeurs juist moesten worden beschouwd als werknemers, en dat hen een minimumsalaris en vakantiedagen moeten worden gegeven. En ook het Europees Hof van Justitie bepaalde in december dat Uber niet gezien moet worden als een technologiebedrijf, maar als een traditioneel taxibedrijf.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kabinet: Opleggen concurrentiebeding aan medewerker wordt moeilijker
-
Europees Hof: Uber is gewoon een taxibedrijf
Uber is een vervoersbedrijf en geen digitale bemiddelingsdienst tussen klanten en chauffeurs. Zo luidt het oordeel van het Europees Hof. Met deze uitspraak kunnen chauffeurs die voor Uber rijden, verplicht worden om volgens de nationale regels een taxivergunning aan te vragen. -
Belgische modeketen Veritas komt naar Nederland
De Belgische modeketen Veritas gaat in Nederland winkels openen. In totaal denkt de keten ruimte te hebben voor tachtig Nederlandse winkels. -
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
Frank Deleij (44) uit Alphen aan den Rijn investeerde flink en ging van het gas af: ,,Het geeft soms bijna een soort schuldgevoel.’’ Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek.
-
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
-
-
-
Bij PostNL daalt opnieuw de omzet en het aantal pakketjes
PostNL heeft het afgelopen kwartaal de hoeveelheid te verwerken pakketten zien teruglopen, evenals de omzet. Tegelijkertijd heeft het postbedrijf de kosten proberen terug te dringen, onder meer door een reorganisatie op de pakketafdeling en het optimaliseren van bezorgroutes. PostNL spreekt zelf van een resultaat ‘boven eigen verwachting’. -
Uber neemt afscheid van de taxichauffeur
Als het aan Uber ligt, behoort het beroep van taxichauffeur binnenkort tot het verleden. Uber werkt namelijk hard aan een taxi zonder chauffeur en ook de concurrentie is al zover dat ze over een jaar geen chauffeurs meer nodig hebben om in te grijpen als het fout gaat. Daarmee dreigt een complete beroepsgroep te verdwijnen.