Slechtste jaar ooit voor Holland Casino: ‘Als je maandenlang nul omzet hebt, moet je ingrijpen’
Met een verlies van ruim 80 miljoen euro beleefde Holland Casino (14 vestigingen) in 2020 het slechtste jaar ooit in zijn 45-jarige geschiedenis. De omzet daalde met 54 procent naar 333 miljoen euro en het aantal bezoekers zakte door beperkende coronamaatregelen en maandenlange sluiting van 6 naar 2,5 miljoen. Dat blijkt uit het jaarverslag.
De veertien vestigingen waren in 2020 slechts 71 dagen open zonder restricties. Ondanks het beroep op loonsteun (de overheid keerde Holland Casino vorig jaar 92 miljoen aan NOW-gelden uit) kan het gokbedrijf een ontslagronde niet voorkomen en neemt het afscheid van zo’n 300 medewerkers (10 procent van het personeel).
Volgens Holland Casino-topman Erwin van Lambaart kwam de continuïteit van zijn bedrijf in gevaar als er niet werd ingegrepen. Hij verwacht niet dat er op (korte termijn) meer ontslagrondes volgen of dat vestigingen de deuren moeten sluiten. ,,Als je maandenlang nul omzet hebt, moet je helaas ingrijpen. Als we in de zomer open kunnen, komen we hier goed doorheen.’’ Van Lambaart is ondanks de corona-ellende optimistisch. Dat heeft onder meer te maken met de online gokactiviteiten die Holland Casino vanaf 1 oktober mag ontplooien.
Normaal gesproken spekt Holland Casino de Nederlandse schatkist met miljoenen euro's, maar door de noodgedwongen sluiting kost het gokbedrijf de overheid alleen maar geld. Holland Casino is met 92 miljoen een van de grootste NOW-gebruikers, de regeling waarmee een groot deel van de loonkosten wordt vergoed. Toch blijft directeur Erwin van Lambaart (57) optimistisch. ,,We willen het beste casino van Europa worden, ook online.’’ Lees het complete interview onder de foto:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Elektrisch over het water wordt de norm
De verduurzaming gaat nog goeddeels aan de pleziervaart voorbij. Maar dat verandert snel. ,,Over een paar jaar mag je de grachten niet meer op met een boot die op benzine of diesel loopt.’’ -
Economische groei Nederland na drie kwartalen tot stilstand gekomen
De economische groei in Nederland is na drie kwartalen tot stilstand gekomen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De economie is in de eerste drie maanden van dit jaar niet gegroeid, maar ook niet gekrompen ten opzichte van het vierde kwartaal van 2021. -
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim. -
PREMIUMColumn
Elk gesprek met Carla is vermoeiend, bij elke vraag die ik stel, vraagt ze waarom ik deze stel
Anne-Marije Buckens (34) heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Ze schrijft over de mensen die ze ontmoette en aan werk heeft geholpen. -
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen.
-
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen. -
Hoge prijzen voor wc-papier dreigen door tekort aan houtpulp
De prijs van wc-papier, tissues en luiers dreigt te gaan stijgen omdat de voorraden van houtpulp sterk zijn gedaald. Dat zegt het Braziliaanse bedrijf Suzano, een van de grootste producenten van pulp en papier ter wereld. -
PREMIUM
Lockdown in Shanghai legt zware druk op aanvoerketens in China en daarbuiten
De lockdown van Shanghai, China’s financiële hart en de grootste haven van het land, en de dreigende lockdown in hoofdstad Peking vergroten de al bestaande logistieke problemen. Vooral in China, maar ook daarbuiten, kan dit tot langere levertijden leiden voor het transport van spullen.