'Reuze irritant als een bedrijf je met de verkeerde naam aanspreekt'
PSYCHOLOGELDUit onderzoek blijkt dat we een product sneller kopen als de letters van onze naam erin voorkomen. Máár een spelfoutje is zo gemaakt en dat kan grote gevolgen hebben. Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons economisch gedrag.
'Irene!', in een rumoerige Starbucks probeer ik duidelijk te maken dat ik geen Marleen heet. In de Amerikaanse koffieketen is het gebruikelijk dat de medewerker je naam op de beker schrijft. Maar dat gaat nogal eens fout. 'Nee, met een i', probeer ik nogmaals als ik een M op de beker zie verschijnen. Als ik mijn Chocolate Hazelnut Frappuccino afreken, zie ik dat er in zwarte letters Marlien op staat. Hmm, dat drinkt toch minder lekker. Alsof ik stiekem iemand anders zijn ijskoffie opslurp.
Het komt allemaal door het 'Maak het persoonlijk'-mantra uit de marketingwereld. Bedrijven noemen hun klanten steeds vaker bij de naam. Ze hopen daarmee een positief gevoel bij ze achter te laten. Mensen vinden het fijn om hun naam te horen, dat geeft een gevoel van bevestiging. Uit Amerikaans onderzoek blijkt zelfs dat we een product sneller kopen als de letters van onze naam erin voorkomen.
Het verwarren van meneer en mevrouw heeft grote impact op onze houding ten opzichte van een bedrijf
Aan die persoonlijke benadering kleeft echter ook een risico. Een spelfoutje is zo gemaakt en heeft grote gevolgen. Uit recent onderzoek blijkt dat het verkeerd spellen van een naam ertoe kan leiden dat een klant wegloopt. Volgens de onderzoekers voelen klanten die verkeerd worden aangesproken zich weinig gerespecteerd. De kans bestaat zelfs dat ze een bedrijf gaan mijden, om zo hun identiteit te beschermen.
Ik vind het ook altijd reuze irritant als ik een brief krijg waar mevrouw Van der Berg of Van de Bergh boven staat. Nog erger: meneer van den Berg. Ik ben niet de enige die zo'n geslachtsverwisseling niet kan waarderen. Het verwarren van meneer en mevrouw heeft ook grote impact op onze houding ten opzichte van een bedrijf, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek.
Zo bezien is het wellicht slim dat de NS 'Dames en heren' heeft vervangen door 'Beste reizigers.' De enkeling die zich noch man noch vrouw voelt, loopt dan niet weg als klant. Als is het wel weer onhandig dat de NS het met zoveel bombarie heeft aangekondigd. Nu ineens zijn we ons ervan bewust dat we niet meer als mevrouw of als meneer worden aangesproken, maar met een onpersoonlijke term als 'reiziger'.
Terug naar de Starbucks: het verhaal gaat dat medewerkers expres verkeerde namen op de bekers zetten, zodat klanten ze op social media plaatsen en de koffieketen weer aandacht krijgt. Hoe grappiger de variant, des te meer likes. Dus Semen in plaats van Simon en Vagina in plaats van Virginia. Daarom een waarschuwing: als er ooit een grapjas 'Urine' op mijn beker durft te schrijven, wordt dat mijn laatste bezoekje aan de Starbucks.
Reageren? Mail dan naar economie@persgroep.nl
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PSYCHOLOGELD
'Laten we narcisten uit de top van bedrijven en politiek weren'
Voldoet jouw baas, collega of zakenrelatie aan alle kenmerken van een narcist? Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons economisch gedrag. -
Nieuwe topman opvolger Silicon Valley Bank roept klanten op terug te komen
De topman van de bank die de Amerikaanse overheid heeft opgericht om de activiteiten van de failliete Silicon Valley Bank (SVB) voort te zetten, heeft SVB-klanten opgeroepen hun geld aan de nieuwe entiteit toe te vertrouwen. -
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties. -
PSYCHOLOGELD
Altijd maar bang om iets te missen
Waarom zijn we vaak bang om leuke voordeeltjes mis te lopen? Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons economisch gedrag. -
Leids biotechbedrijf Pharming hoopt op jackpot met nieuw medicijn
Beleggers geloven helemaal in het nieuwe medicijn tegen een zeldzame ziekte dat het Leidse biotechbedrijf Pharming in de VS op de markt brengt. Het aandeel ging met tientallen procenten omhoog. Het medicijn kost 547.000 dollar per patiënt per jaar.Leiden
-
update
Klanten ING kunnen na urenlange storing weer internetbankieren
ING kampte vrijdag urenlang met een landelijke storing met internetbankieren en de app voor bankieren. Pas begin van de avond kon de bank melden dat alle Nederlandse klanten weer betalingen zouden moeten kunnen doen. ,,Maar we blijven het wel monitoren”, benadrukte een woordvoerster daarbij. -
-
-
PREMIUMMet video
Statiegeld op blikjes, zo krijg je je geld terug
Na de kleine plastic flesjes zijn nu de blikjes aan de beurt. Vanaf deze week betaal je daar ook 15 cent statiegeld voor. Maar waar is dat goed voor en ook niet onbelangrijk: hoe krijg je je centjes weer terug? -
Dit zijn de addertjes onder het gras van private lease
Ooit was er geen hond in geïnteresseerd, maar inmiddels is private lease niet meer weg te denken uit het Nederlandse autolandschap. Autorijden zonder zorgen over restwaarde, inruil of onderhoud en met een maandbedrag waardoor je precies weet waar je aan toe bent. Maar er zitten addertjes onder het gras.