Reizigers woest over KLM-annuleringen: ‘Wat een mismanagement’
updateGedupeerde KLM-reizigers zijn verbolgen over de actie van de luchtvaartmaatschappij gisteren om tientallen vluchten naar Schiphol te annuleren. Sommige mensen brachten noodgedwongen de nacht door op het vliegveld, konden via een andere luchthaven naar Amsterdam of wachtten zondagmiddag nog op terugkeer.
,,Ik heb vannacht geen oog dichtgedaan”, verzucht universitair docent Bas van de Schootbrugge. Samen met zijn collega van de Universiteit Utrecht heeft hij de nacht doorgebracht op het vliegveld van Barcelona. Die collega lag op de grond, hij op de bank.
Een nachtmerrie was het volgens hem. Gisterochtend leek er nog geen vuiltje aan de lucht. De docenten hadden met studenten twee weken lang veldwerk verricht en hadden veel zin om weer naar huis te gaan.
KLM: iedereen weet waar hij aan toe is
Vrijwel alle vliegtuigpassagiers die zaterdag strandden zijn inmiddels op bestemming óf zijn omgeboekt naar een andere vlucht. Dat laatste betekent dat ze later alsnog naar de plek van bestemming reizen. Dat meldt KLM zondagavond in een verklaring. Zondag kon KLM ‘de operatie weer regulier uitvoeren’, zoals ook eerder was aangekondigd. De verwachting is dat dit ook het geval is op maandag, tweede pinksterdag.
,,,We stonden al klaar om te boarden. Het vliegtuig stond gereed, we zagen mensen uitstappen. Alles ging vlot. Maar toen kreeg mijn collega een berichtje van zijn vrouw. Hier in Nederland had KLM laten weten dat ze 42 vluchten gingen annuleren. Wij wisten nog van niks maar al snel ontstond er paniek. Bij ons en bij medereizigers. Opeens gingen mensen rennen”, vertelt hij.
Ook zij besloten als de bliksem naar de balie van KLM te gaan om de vlucht om te boeken. ,,We waren vrij snel bij die balie gekomen en zagen achter ons de rij groeien. Wij konden een vlucht voor vanochtend krijgen, maar er waren ook mensen die bijvoorbeeld via Zurich moesten vliegen en nog uren op het vliegveld moesten wachten.”
Volgeboekt
Ze probeerden nog om een hotel in Barcelona te krijgen, maar alles zat vol, was peperduur of ver van het vliegveld. Omdat het maar de vraag was of de vlucht vanochtend wél zou doorgaan, hebben ze voor de zekerheid een extra ticket bij Vueling gekocht. ,,Het is zonde van het geld maar we wilden echt heel graag naar huis na twee weken weg te zijn geweest. We hebben allebei jonge kinderen dus ja, we wilden het pinksterweekend heel graag thuis zijn. Maar nu maar eerst slapen en douchen.”
Ook Paul Wijngaard heeft geen goed woord over voor de actie van KLM. Hij was een week in Oslo om zijn studerende dochter op te zoeken. Hij was gisteren ook al door de gate en kreeg op het allerlaatste moment te horen dat de KLM-vlucht niet doorging. ,,Het was een nachtmerrie. Je krijgt nergens iemand te spreken, hebt werkelijk geen idee wat je moet doen. De website en app gaven geen mogelijkheden en KLM was telefonisch niet bereikbaar.”
Uiteindelijk kwam hij bij de balie van luchtvaartmaatschappij SAS terecht, waar hem werd verteld dat hij naar een hotel in Oslo zou worden gebracht, waar hij de nacht kon doorbrengen. Vanochtend kreeg hij te horen dat hij een vlucht naar Amsterdam had en eind van de ochtend kon vertrekken. Hij heeft ook nog een extra ticket gekocht om er zeker van te zijn dat hij naar huis kon. ,,Het is wel zonde van het geld maar ik had er weinig vertrouwen in.”
Vertrouwen
De actie van KLM heeft veel kwaad bloed gezet bij hem. Zijn advies aan iedereen is om Schiphol en KLM helemaal te mijden. ,,Wat een mismanagement daar", vindt hij.
Van de Schootbrugge heeft er hetzelfde gevoel aan overgehouden. Hij moet eind juni voor zijn werk naar Stockholm en houdt nu al zijn hart vast. ,,Ik heb altijd met KLM gevlogen en vanaf Schiphol maar nu is er wel iets geknapt. Ik vind dit echt te bizar voor woorden. Dat je misschien een vlucht annuleert, okay, maar zoveel vluchten en om zulke gekke redenen?”
KLM zelf laat het weten het een hele vervelende situatie te vinden voor de gedupeerde passagiers. Liefst 42 toestellen vlogen leeg vanuit verschillende Europese bestemmingen naar Amsterdam. Om hoeveel gedupeerden het gaat, durft de woordvoerder niet te zeggen. Waarschijnlijk gaat het al gauw om duizenden mensen. Volgens de luchtvaartmaatschappij was de maatregel nodig omdat er sprake was ongunstige weersomstandigheden en baanonderhoud. ,,Tegen de klanten maken we onze excuses voor het ongemak”, klinkt het.
Hoewel het besluit om met lege kisten terug te vliegen heel uitzonderlijk lijkt, is dat volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert van TU Delft niet zo. Hij kijkt dan ook niet vreemd op van de actie en wijst erop dat het wel vaker gebeurt dat bij een straffe wind veel vertragingen en annuleringen plaatsvinden.
,,Dan zie je dat de capaciteit omlaag gaat. Zeker als op dat moment ook baanonderhoud plaatsvindt en als gevolg daarvan minder banen beschikbaar zijn, zoals gisteren het geval is.” Volgens hem is de keuze dan ‘begrijpelijk’. Dat dit alleen bij KLM speelde, heeft er aldus de luchtvaartdeskundige mee te maken dat de luchtvaartmaatschappij de grootste gebruiker is van Schiphol en vrij veel overstappers door de drukte niet kwijt kan.
Compensatie
Of al het ongemak gecompenseerd gaat worden, daar kan de woordvoerder van KLM nog geen antwoord op geven. Volgens hem is KLM op het moment vooral druk om mensen zo snel mogelijk alsnog op de plaats van bestemming te krijgen. Sommige gedupeerden zijn weer in het land, maar er wordt ook nog altijd gewerkt aan het omboeken van mensen.
Volgens Aviclaim, die namens gedupeerde reizigers juridische procedures voert tegen luchtvaartmaatschappijen, hebben gedupeerde reizigers recht op compensatie. Er zou sprake zijn van instapweigering, tenzij KLM kan aantonen dat vanwege veiligheidsredenen toestellen leeg naar Amsterdam vlogen. Remco Kuilman: ,,We zien wel al in de communicatie dat KLM de schuld neerlegt bij externe invloeden, dus we vermoeden dat ze hier en daar lastig gaan doen met uitbetalen.”
Aviclaim krijgt naar eigen zeggen de laatste dagen veel meldingen binnen van mensen die een claim willen neerleggen. ,,Er hebben zich de laatste dagen al 300 mensen gemeld. Niet alleen vanwege de KLM-ellende, maar ook vanwege de ellende op Schiphol.”
Praat mee
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen respectvolle reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een gesprek willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk hier al onze video’s over de chaos op Schiphol:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Europese Commissie vraagt Kroes opheldering over stiekeme lobby voor Uber
De Europese Commissie vraagt voormalig Eurocommissaris Neelie Kroes om opheldering over stiekem lobbywerk. Kroes lobbyde voor het Amerikaanse platformbedrijf Uber, onthulden onderzoeksjournalisten gisteren. -
Nieuwe problemen rond gastoevoer Nord Stream, levering turbine vertraagd
Het Russische staatsenergiebedrijf Gazprom heeft vrijdag nieuwe problemen gemeld met een turbine van de pijpleiding Nord Stream 1, die Russisch gas naar Duitsland voert. -
Tikkie lanceert functie voor uitgaven van groepen: ‘We vonden dit een logische stap’
Betaaldienst Tikkie lanceert vandaag een nieuwe functie: Groepie. Daarmee kunnen groepen hun uitgaven bijhouden en de kosten van bijvoorbeeld een vrijgezellenfeest, groepsvakantie of huisboodschappen eenvoudig verrekenen met, jawel: een tikkie. -
PREMIUM
Tilburgse Bjorn (8) kreeg zeldzame vorm van kanker: ‘Als je zijn verleden niet kent, is hij een gewoon jongetje’
TILBURG - Op 2-jarige leeftijd kreeg Bjorn kanker. Inmiddels is hij vier jaar ‘schoon’. Uit dank voor alle hulp doet zijn vader Keesjan mee aan de Roparun, die zondag door de Reeshof komt. ,,De chirurg zei voor de operatie: we gaan een zebrapad oversteken maar weten niet of we de overkant halen.” -
Boetegevaar voor SUV's en Tesla-rijders in Duitsland
Eigenaren van een SUV en sommige Tesla-modellen lopen in Duitsland het risico op een bekeuring. Ze zijn bij wegversmallingen in overtreding als ze op de linkerbaan rijden.
-
Amerika geeft Boeing voorlopige toestemming om geplaagde 787 Dreamliner weer te leveren
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing mag de door mankementen geplaagde 787 Dreamliner weer gaan leveren. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft het bedrijf voorlopige toestemming gegeven. De 787 Dreamliner stond bijna twee jaar aan de grond vanwege constructiefouten. -
PREMIUM
Kies de regenton die bij jou past en laat die regen maar komen
Planten water geven, ramen lappen en zelfs de wc doorspoelen: je kunt een hoop doen met regenwater. Maar dan moet je het wel eerst opvangen. Een regenton biedt de oplossing. -
Met video
Wout van Aert oppermachtig in eerste etappe Dauphiné, Dylan Groenewegen gelost
Wout van Aert heeft met groot vertoon van macht de eerste etappe van het Critérium du Dauphiné op zijn naam geschreven. In de sprint van een uitgedund peloton was de Belg van Jumbo-Visma veel te snel voor zijn concurrenten. Nogal wat sprinters waren onderweg gelost, onder hen ook Dylan Groenewegen.
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageervan Dongen