Volledig scherm
PREMIUM
Werknemers werken aan een wissel op het spoor bij Hoofddorp. © ANP

ProRail en NS zien hun kans
schoon om eindelijk weer te investeren

Al jaren roepen ProRail en NS tevergeefs om extra geld voor het spoor. Met het nieuwe investeringsfonds lonken ineens miljarden euro’s en kunnen veel OV-knelpunten in één klap worden opgelost. De spoorbedrijven ruiken een kans.

Overvolle perrons en vervolgens als haringen in een ton in de treincoupé. Voor treinreizigers in veel grote steden is het dit najaar de dagelijkse praktijk. Het aantal treinreizigers, nu circa 1,3 miljoen per dag, groeit al jaren. In september beleefde NS de met 36,7 miljoen passagiers zelfs drukste maand ooit. Deze zomer waarschuwden de spoorwegen nog sneller dan gedacht tegen grenzen aan te lopen. Mogelijk is het plafond al in 2025 bereikt en niet in 2030.

Het aantal reizigerskilometers steeg alleen het eerste halfjaar van 2019 met 4,6 procent. Vandaar dat ProRail en NS er dolgraag miljarden euro's bij willen. Met dat geld kunnen ze meer treinen laten rijden en de falende hsl aanpakken. Tot nu toe trok het kabinet nauwelijks extra geld uit voor het spoor. Hoewel haar recente Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040 laat zien dat het aantal treinreizigers tot 2040 verdubbelt, weigert staatssecretaris Stientje van Veldhoven over de brug te komen. NS-baas Roger van Boxtel noemde haar al eens een ‘teleurstellende sinterklaas'.

  1. Hoe Marcel honderden Nederlanders een heerlijk avondje bezorgt
    PREMIUM

    Hoe Marcel honderden Nederlan­ders een heerlijk avondje bezorgt

    Nee, hij gooit ze niet door de schoorsteen, maar bezorgt zijn 250 tot 300 Sinterklaaspakjes netjes aan de deur. Als de mensen thuis zijn tenminste. Pakketbezorger Marcel Helling (47) is één van de vijfduizend pieten van PostNL die vanavond het heerlijk avondje voor miljoenen Nederlanders mogelijk maakt. Zijn stoomboot is de Mercedes Sprinter, die deze dagen tjokvol heerlijks zit. De bestemming: tuindersdorp De Lier, het Westland.