Prijzen bij Unilever stegen het afgelopen jaar al flink, en daar komt nog geen verandering in
Unilever boekte vorig jaar meer winst en omzet door de prijzen van producten als Dove-zeep en Magnum-ijsjes te verhogen. Het consumentenbedrijf voorspelt dat er er nog meer prijsverhogingen aan zitten te komen.
Topman Alan Jope moest zich tijdens de presentatie van de jaarcijfers meermaals verdedigen vanwege de winst van 8,3 miljard euro, een toename van bijna 25 procent, in tijden van inflatie en dure boodschappen. ,,We hebben lang niet alle kostenstijgingen doorberekend, onze winst had nog veel hoger kunnen zijn. Wij berekenen slechts 75 procent van de kostenstijgingen door aan onze klant, en nemen een groot deel op ons.’’
Jope vond het onterecht dat Unilever in één adem genoemd wordt met bedrijven die profiteren van de huidige marktomstandigheden, als bijvoorbeeld Shell en Exxon Mobil, olie- en gasbedrijven met grote winsten. ,,Als we succesvol willen zijn op langere termijn moeten we voorzichtig zijn met prijsverhogingen. We weten in welke omstandigheden onze klanten zitten.”
Theemerken
Het bedrijf wees erop dat de gestegen nettowinst voornamelijk wordt veroorzaakt doordat Unilever zijn theemerken vorig jaar verkocht. De opbrengsten daarvan heb het winstcijfer flink verhoogd. De winststijging, waarbij die verkoop en andere eenmalige opbrengsten niet worden meegenomen, valt een stuk lager uit: 0,5 procent.
Desondanks waren er tijdens een persconferentie volop kritische vragen. Unilever verhoogde de prijzen van producten vorig jaar met gemiddeld 11,3 procent. Dat was volgens Unilever om de gestegen kosten voor grondstoffen, energie transport en lonen te compenseren. ,,Onze aandeelhouders zijn voor een groot deel gewone mensen. Die beleggen via hun pensioenfonds in Unilever en die profiteren dus mee van de hogere winst.”
Bewijs
Supermarkten hadden eerder kritiek op de rol van voedingsleveranciers. Frans Muller, ceo van Ahold Delhaize, zei bijvoorbeeld in november nog dat ‘grote leveranciers blijven vasthouden aan winstmarges tot wel 15 procent’, zonder daarbij Unilever specifiek te benoemen. Volgens Jope zouden supermarkten te grote prijsstijgingen nooit accepteren. ,,Zij willen echt wel bewijs zien op basis waarvan wij onze prijzen verhogen.’’
Door de hogere prijzen verkocht Unilever minder producten. Het volume daalde met 2,1 procent. Unilever gaf aan dat de grondstofprijzen naar verwachting nog meer zullen stijgen in de eerste helft van dit jaar. Ook de eigen prijzen zullen blijven stijgen. De omzet van Unilever steeg met 14,5 procent tot ruim 60 miljard euro.
Kijk onze video's over de economie in onderstaande playlist:
Praat mee
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Europese Centrale Bank
ECB schroeft rente verder op, laat zich niet van de wijs brengen door onrust in bankensector
De Europese Centrale Bank (ECB) heeft de rente in de eurozone met de eerder aangekondigde half procentpunt verhoogd. Dat betekent dat de beleidsmakers in Frankfurt zich niet van de wijs hebben laten brengen door de onrust in de bankensector van de afgelopen dagen. -
Grootste voedingsbedrijven maken zich zorgen over koopkracht van klanten: 'Kosten lopen nog steeds op’
Voorlopig komt er nog geen einde aan de prijsstijgingen in de supermarkt, zegt Sebastiaan Schreijen, analist voedselprijzen bij de Rabobank. Vandaag maakte het CBS bekend dat boodschappen in februari ruim 15 procent duurder waren dan een jaar geleden. De grootste voedingsbedrijven hebben zorgen over de koopkracht van hun klanten. -
Tweede Kamer vol in aanval om muziek zachter te krijgen, horeca vreest voor bestaansrecht
Als de muziek in discotheken en kroegen verplicht zachter moet komt het bestaansrecht van ondernemers in gevaar. Daarvoor waarschuwt brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland donderdag. De Tweede Kamer nam deze week met grote meerderheid een motie aan waarin staat dat het maximale geluidsniveau op evenementen en in de horeca naar beneden moet. Alleen Forum voor Democratie, PVV en BVNL stemden tegen. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk.
-
Van vakkenvuller tot topvrouw: ‘Hajir Hajji ís Action’
De 41-jarige Hajir Hajji volgt Sander van der Laan op en gaat leiding geven aan discountwinkelketen Action. Zij begon op 17-jarige leeftijd als vakkenvuller en caissière bij het bedrijf. Haji is sinds 2011 lid van de directie. -
-
-
PREMIUMKoken & Eten
Dit kunnen supermarkten leren van initiatieven waarbij je als klant direct van de boer koopt
Rechtstreeks kopen van de boer wordt steeds populairder door initiatieven als streekboxen, groentepakketten en lokale thuisbezorgdiensten. Zijn de laatste dagen van de supermarkt geteld? -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema.
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerMM Hulst