Patiënt veel kritischer over zorgstelsel dan arts
Nederland wordt internationaal geroemd om de goede gezondheidszorg. De patiënten zijn er maar matig over te spreken, blijkt uit onderzoek van accountants- en adviesorganisatie EY.
,,Artsen zijn veel positiever over de prestaties van het Nederlandse zorgstelsel dan hun patiënten’’, zegt Monique van Dijen, managing partner Health and Life Sciences bij EY. 71 procent van de artsen vindt het zorgstelsel uitstekend, tegenover slechts 39 procent van de patiënten. Opvallend is dat patiënten in Engeland veel positiever zijn over hun zorg.
Een mogelijke verklaring is de manier waarop de zorg in Nederland is geregeld. ,,Die is erg om de arts heen georganiseerd. De arts is duur en schaars en staat daarom centraal. Het is de bedoeling daarmee de efficiency te verhogen en de kosten laag te houden.’’
Ze zijn gewend als consument serieus genomen te worden. Dat verwachten ze ook steeds meer van hun arts
In de praktijk worden zo veel mogelijk consulten in een spreekuur gepland. ,,In andere landen vinden artsen dat hun Nederlandse collega’s wel heel weinig tijd uittrekken voor een gesprek met de patiënt. De Nederlandse artsen zijn juist trots op de hoeveelheid zorg die ze bieden in de beschikbare tijd, maar de patiënt heeft niet altijd het idee dat hij is gehoord. Bij de huisarts is dat idem dito.’’
Andere tijden
En de patiënt is tegenwoordig een stuk veeleisender. ,,De tijd dat mensen het normaal vonden de hele middag kwijt te zijn met naar het ziekenhuis komen en in de wachtkamer op hun beurt te wachten voor een gesprek van vijf minuten is voorbij’’, zegt Van Dijen. ,,Ze zijn mondiger en willen een goede behandeling. Ze zijn gewend als consument serieus genomen te worden. Dat verwachten ze ook steeds meer van hun arts.’’
De patiënt wil ook een stem in het proces van de behandeling. Dat vergt nog een mentaliteitsverandering bij de artsen. Die zijn van oudsher gewend de patiënt te vertellen wat er moet gebeuren.
Een ander probleem is de versnippering in de Nederlandse zorg. Een patiënt kan te maken hebben met de huisarts, het ziekenhuis, de thuiszorg, een mantelzorger en bijvoorbeeld een fysiotherapeut. Al die zorg moet de patiënt zelf regelen. Dat is begrijpelijk niet bevorderlijk voor het enthousiasme van patiënten. ,,In Engeland is de zorg een publieke sector. Daar heb je als patiënt maar met één loket te maken’’, schetst Van Dijen.
Kloof dichten
Om in Nederland de kloof tussen arts en patiënt te dichten, zal er veel meer ingezet moeten worden op digitalisering en innovatie in de zorg. Uit het onderzoek van EY blijkt dat de patiënt gemakkelijk en frequent contact met de zorgverlener belangrijk vindt. ,,Dat kan contact op afstand zijn, maar de zorgverlener kan niet worden vervangen door een robot. Daarnaast willen patiënten online gegevens kunnen delen, bijvoorbeeld metingen die ze thuis verrichten.’’
De arts zal meer een adviseur moeten worden dan degene die de patiënt vertelt wat hij moet doen
Artsen staan daar wat huiverig tegenover. Ze zijn bang overspoeld te worden met gegevens die de patiënten sturen. Ze vrezen daarbij dat die gegevens onnauwkeurig zijn en daardoor niet goed bruikbaar. Er is ook angst dat de zorgvraag en de verwachtingen van de patiënt enorm toenemen. Dat kost veel tijd en veel strijd, verwachten de artsen. En de zorg wordt er in de ogen van de arts niet beter op.
Toch zullen de artsen meer tegemoet moeten komen aan de patiënt en zijn wensen, zegt Van Dijen. ,,De arts zal meer een adviseur moeten worden dan degene die de patiënt vertelt wat hij moet doen.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
PREMIUMNeste
‘De brandstofmotor is niet de vijand, dat is CO2’
Hernieuwbare diesel, gemaakt van onder andere oud frituurvet, kan de CO2-uitstoot van bussen en vrachtwagens tot 90 procent verminderen, stelt producent Neste. Het bedrijf wil de productie verdubbelen. -
Oxfam: aantal miljardairs in voedselsector groeit terwijl honger toeneemt
In de voedselsector zijn er tijdens de coronapandemie ruim zestig nieuwe miljardairs bijgekomen terwijl de extreme honger wereldwijd is toegenomen. Dat meldt Oxfam Novib op basis van eigen berekeningen die voor de start van het World Economic Forum in Davos zijn gepubliceerd. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
PREMIUM
Dit jaar geen wuppies of juichcape bij WK? ‘Er komt zeker Oranjespul, maar zonder verwijzing naar Qatar’
Supermarkt Lidl zal geen Oranjeacties gaan doen rond het WK Voetbal in Qatar, Grolsch laat het kampioenschap eveneens links liggen vanwege de deplorabele mensenrechtensituatie in de Golfstaat. Krijgen we een WK zonder Oranjemeuk? Experts zijn verdeeld.
-
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
PREMIUM
Wedstrijd zo duurzaam mogelijk vliegen: ‘We willen dat ideeën overwaaien’
Vijftien luchtvaartmaatschappijen troeven elkaar deze week af in een door KLM bedachte wedstrijd. Niet wie de snelste vlucht maakt, maar wie het duurzaamst vliegt. KLM wil op dat terrein vooral zelf stappen zetten. ‘Binnen vijf jaar maken we onze eerste elektrische lijnvlucht.’ -
Krapte arbeidsmarkt is grootste barrière voor ondernemend Nederland
De huidige krapte op de arbeidsmarkt is voor Nederlandse ondernemers de grootste rem op de bedrijfsvoering. Ook worden ze geplaagd door tekorten aan materialen en productiemiddelen en door ruimtegebrek. Het Centraal Bureau voor de Statistiek peilde samen met de Kamer van Koophandel, het Economisch Instituut voor de Bouw en werkgeversverenigingen MKB-Nederland en VNO-NCW de stemming van het niet-financiële bedrijfsleven. Een derde van de ondernemers zegt met personeelstekorten te kampen. Uit de meting kwam niettemin naar voren dat het ondernemersvertrouwen toeneemt.