Een roetveegpiet.
Volledig scherm
Een roetveegpiet. © ANP

Over en uit voor Zwarte Piet bij grote webshops, Amazon sluit zich in de rij aan

Zwarte Piet lijkt geen rol van betekenis meer te spelen bij de grote webwinkels in Nederland. Na Bol.com en Coolblue gaat ook Amazon de term ‘Zwarte Piet’ niet langer gebruiken in de teksten over producten die het verkoopt. Dat bevestigt een woordvoerder van Amazon na berichtgeving van het Financieele Dagblad. Nu de Amerikaanse webwinkelreus zich terugtrekt lijken klanten enkel nog maar bij carnavalswinkels en kleinere retailers terecht te kunnen.

  1. Zwarte Piet in de ban bij Bol.com, webcare reageert gevat op kritische reacties

    Zwarte Piet in de ban bij Bol.com, webcare reageert gevat op kritische reacties

    Bol.com gaat de term ‘Zwarte Piet’ niet meer gebruiken in de teksten over producten die het verkoopt. In plaats daarvan wordt in onder meer titels en productomschrijvingen het woord ‘Piet’ gebruikt. Verkooppartners krijgen tot eind september de tijd om hun assortiment aan te passen. Dat maakt de grootste online winkel van de Benelux vandaag bekend. ,,Iedereen moet bij ons terecht kunnen en zich tegelijkertijd welkom voelen”, laat een woordvoerder weten.
  2. Reisbranche zet zich schrap voor ‘de grootste ramp ooit’
    PREMIUM

    Reisbran­che zet zich schrap voor ‘de grootste ramp ooit’

    De dag van de waarheid nadert voor de reiswereld. Tienduizenden banen hingen al aan een zijden draadje. Nu de tweede coronagolf onvermijdelijk lijkt, kunnen harde personeelsingrepen niet uitblijven. TUI alleen al verwacht 8000 van de 71.000 banen te moeten schrappen. Hoeveel banen in Nederland op de tocht staan is onduidelijk. Ook ondernemingen als Corendon en Booking.com verwachten meer mensen te moeten ontslaan.