Online aankopen eindelijk begrijpelijk op bankafschrift te zien
Aankopen bij veel webshops zijn vanaf vandaag eindelijk duidelijk te zien op het bankafschrift. Voor miljoenen consumenten verdwijnt daarmee een grote ergernis voor een flink deel uit de wereld.
Het is een probleem waar de Consumentenbond al sinds 2012 aandacht voor vraagt en vorig jaar zelfs een speciaal meldpunt voor instelde. Doordat veel webshops een externe betaalverwerker gebruiken om online aankopen te verwerken, verschijnt bij consumenten de naam van de betaalverwerker op het bankafschrift. Het zien van zo'n naam als ‘Stichting Mollie Payments’ of ‘Adyen’ zorgt nogal eens voor onduidelijkheid. Veel Nederlanders vragen zich door de onbegrijpelijke namen af of er ten onrechte geld van hun rekening is afgeboekt.
Mede dankzij technologische hulp van Rabobank, gaat Mollie Payments, één van Nederlands grootste betaalverwerkers, nu de specifieke webwinkel tonen op afschriften. En niet alleen voor klanten van Rabobank, maar ook die van ING, ABN Amro en de Volksbank. Mollie verwerkt de betalingen van circa 50 procent van alle Nederlandse webshops.
Consumentenbond: goede eerste stap
,,Wij zijn hier erg blij mee, dit is al lang een irritatiepunt voor veel Nederlanders, waar de Consumentenbond in onze ogen terecht aandacht voor vroeg’’, zegt Nico Strauss, hoofd online shopping en eBusiness bij Rabobank. ,,Mooi dat dat we Mollie Payments konden helpen dit te regelen.’’ Eerder dit jaar slaagde Rabobank er al in om de winkelnamen te tonen voor online aankopen die zijn gedaan bij webwinkels die gebruik maken van Rabo's eigen online betaalservice. Dat zijn er echter niet zoveel en werd door de bank vooral gezien als ‘mooie eerste stap'.
De samenwerking met Mollie is wél een enorme stap voorwaarts en wat Rabobank betreft blijft het daar niet bij. De bank is in gesprek met meerdere andere grote betaalverwerkers zoals Adyen. ,,We hopen dat alle betaalverwerkers uiteindelijk de naam van de webshop zullen tonen.’’
De Consumentenbond laat in een reactie weten content te zijn. ,,Uit alle reacties op ons meldpunt bleek vorig jaar nog eens duidelijk dat veel Nederlanders de huidige onduidelijkheid vervelend vinden’’, zegt woordvoerder Joyce Donat. Tot nu toe stelden betaalverwerkers echter dat het tonen van de webwinkelnaam technisch niet mogelijk was. ,,Nu laat Rabo zien dat het wel degelijk kan.’’ Wat de belangenclub betreft, blijft het niet bij Mollie Payments. ,,Dit is een mooie eerste stap, we hopen dat de andere betaalverwerkers volgen.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
-
Belgische modeketen Veritas komt naar Nederland
De Belgische modeketen Veritas gaat in Nederland winkels openen. In totaal denkt de keten ruimte te hebben voor tachtig Nederlandse winkels. -
Ziekteverzuim hoger dan ooit, kosten stijgen naar 27 miljard
Het ziekteverzuim in Nederland piekte vorig jaar naar 5,6 procent. Dat is het hoogste niveau sinds de eerste metingen in 1996. Het verzuim kostte de samenleving ruim 27 miljard euro, 9 miljard meer dan in 2021. -
Cao-akkoord voor personeel ov-bedrijven: meer loon en aanpak werkdruk
Personeel van bedrijven die zowel trein- als busvervoer aanbieden, krijgt er 17 procent loon bij in drie jaar. Ook worden er maatregelen genomen om de werkdruk aan te pakken. Dat zijn vakbonden en werkgevers overeengekomen, melden zij dinsdag. -
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
Frank Deleij (44) uit Alphen aan den Rijn investeerde flink en ging van het gas af: ,,Het geeft soms bijna een soort schuldgevoel.’’ Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander.
-
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
-
-
-
1
Tienduizenden ondernemers hebben nog geen cent van hun coronaschuld afgelost
Nog steeds hebben 60.000 ondernemers niets van de coronaschuld afbetaald aan de Belastingdienst. Dat schrijft staatssecretaris Marnix van Rij (Fiscaliteit) aan de Tweede Kamer. De totale schuld van alle ondernemers, onder wie de ondernemers die hun schuld deels hebben afgelost, bedroeg eind april 16,5 miljard euro. -
PREMIUM
Zeven tips om nepshops te ontmaskeren
We winkelen graag online: 95 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder koopt soms bij een webshop. Die trend is fraudeurs niet ontgaan. De Consumentenbond liet vorig jaar 4500 nepshops offline halen. Hoe kun je veilig online winkelen?