Volledig scherm
© ANP

Ondernemers langs de grens vrezen trek naar Duitsland door btw-verhoging

De mogelijke verhoging van het laagste btw-tarief van 6 naar 9 procent valt bij ondernemers in het grensgebied extra slecht. Zij vrezen dat consumenten door hogere prijzen voor levensmiddelen nog meer naar Duitsland uitwijken.

Supermarkten maken zich 'absoluut zorgen' over het duurder worden van levensmiddelen in Nederland, vergeleken met die bij de oosterburen. Benzine en sommige voedingsmiddelen zoals vlees zijn daar al goedkoper. ,,De btw-verhoging zullen we moeten doorberekenen in onze prijzen. Daardoor hebben mensen in de grensregio nog een reden om in Duitsland te gaan winkelen’’, zegt directeur Marc Jansen van CBL, de brancheorganisatie van de supermarkten.

In Duitsland zullen deze klanten ook producten kopen die niet of nauwelijks goedkoper zijn, verwacht Jansen, omdat ze er dan toch zijn. Filiaalmanagers en franchisenemers van supermarkten in de regio willen niet reageren. Hun hoofdkantoren verwijzen door naar het CBL.

Armen de dupe

Quote

Studenten en mensen met een uitkering betalen geen in­kom­sten­be­las­ting

Het nieuwe kabinet wil het laagste btw-tarief verhogen van 6 naar 9 procent, meldde vrijdag de Telegraaf. Onder dit tarief vallen levensmiddelen, diensten als de kapper en de fietsenmaker en eten en frisdrank in de horeca. Naar verwachting wordt de hogere btw gecompenseerd door verlaging van de inkomstenbelasting. Mensen met een laag inkomen zijn daarvan de dupe, vreest supermarktwoordvoerder Jansen. ,,Studenten en mensen met een uitkering betalen geen inkomstenbelasting.’’

Winkeliersverenigingen in Groesbeek en Gennep delen de zorgen van de supermarkten over de vlucht naar het buitenland. Al zal niet iedereen voor een paar euro voordeel naar Duitsland rijden, verwacht Twan Schoenmaker van de Groesbeekse Ondernemers Vereniging. ,,Het kost extra reistijd en vergeet de transportkosten niet.’’

Henk Jan Tannemaat van de Winterswijkse winkeliersvereniging ABHCity denkt dat het effect van de btw-verhoging uiteindelijk wel meevalt. ,,Er lijkt een prijzenoorlog tussen de supermarkten aan te komen. Daardoor merken we die 3 procent verhoging misschien niet eens.’’