Nepreviews per 28 mei verboden op internet
Het is vanaf 28 mei verboden om nepreviews te plaatsen of laten plaatsen bij webwinkels of op digitale platforms. De Eerste Kamer stemde vanmiddag in met het wetsvoorstel daartoe.
Met het afgelopen oktober aangekondigde verbod wil het kabinet consumenten beter beschermen als ze online-aankopen doen. Liefst driekwart van de Nederlanders kiest mede op basis van recensies een reis, hotelkamer of product uit. Valse beoordelingen vormen echter al jaren een epidemie op internet. Onderzoeken suggereren dat 16 procent tot een derde van de reviews nep is.
Zo verwijderde Amazon in 2020 wereldwijd al 200 miljoen nepreviews voordat ze geplaatst konden worden. In Nederland hebben populaire webwinkels Bol.com en Coolblue er veel last van. Een op de tien beoordelingen is bovendien het gevolg van actieve manipulatie. Dat is het geval als een fabrikant klanten in ruil voor een positieve recensie iets belooft. Ook zijn er malafide bedrijven die tegen betaling positieve beoordelingen achterlaten.
‘Vuist tegen nepreviews’
Met het wetsvoorstel Modernisering Consumentenbescherming zijn dergelijke praktijken voortaan verboden. ,,Met deze regelgeving maken we vanaf mei een sterkere vuist tegen nepreviews", stelt minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat). ,,Ook moeten onlineplatforms en winkels altijd duidelijk maken bij zoekresultaten dat het betaalde reclames betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen.”
Het verbod gaat op 28 mei in. Vanaf dat moment moeten bedrijven consumentenbeoordelingen eerst op echtheid controleren. Ook geldt dan een verbod voor het tegen betaling door een ander laten plaatsen van valse consumentenbeoordelingen. Verkopers moeten bovendien de consument gaan informeren over hoe zij controleren of reviews afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gekocht.
Geen symboolpolitiek
Vraag is uiteraard of het verbod ook afdwingbaar is. Zeker in geval van buitenlandse webwinkels en platforms lijkt dat zeer lastig. Desalniettemin noemde de Consumentenbond het verbod eerder ‘zeker geen symboolpolitiek'. ,,Wij vragen hier al jaren aandacht voor”, stelde Gerard Spierenburg afgelopen oktober tegen deze site. ,,Ontzettend veel consumenten baseren zich bij onlineaankopen op beoordelingen van andere consumenten. Nepreviews zetten de consument daarbij op het verkeerde been.”
Bekijk hier al onze video’s over de economie:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMvideo
Hoe Bol.com ineens vijf sterren van klanten krijgt: ‘Ze kiezen voor een getal dat hen beter aanstaat’
Webwinkel Bol.com toont sinds kort op zijn homepage royale klantbeoordelingen, stukken beter dan de jaren daarvoor. De oorzaak blijkt geen plotse toename van superenthousiaste klanten, maar een andere recensiepartner. -
PREMIUM
Restaurants zuchten onder de torenhoge voedselprijzen
Amper bekomen van de zware coronalockdowns moeten restaurants in de Beierse hoofdstad München nu opboksen tegen hoge voedselprijzen. Sommige Gaststätte berekenen de extra kosten al door aan de klanten. -
PREMIUM
Economie draait als een tierelier, maar consument sombert
Nog nooit was de werkloosheid zo laag als nu. De kans om je baan kwijt te raken is klein. Hoe kan het dan dat consumenten niet eerder zo somber waren als in deze tijd? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
PREMIUMVIDEO
Kabinet verbiedt nepreviews: ‘valse beoordelingen zijn een epidemie op internet’
Het kabinet komt met een verbod op het plaatsen of laten plaatsen van neprecensies op internet. Consumenten moeten zo beter beschermd worden bij het doen van online aankopen of het boeken van een hotelkamer of reis. Dat is geen symboolpolitiek, zeggen experts.
-
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
video
Handel in neplikes aangepakt, influencers op vingers getikt
De Autoriteit Consument & Markt pakt de handel in nepreviews en neplikes aan. De toezichthouder heeft vastgesteld dat er Nederlandse bedrijven actief zijn op internet die misleidende beoordelingen van producten en diensten al dan niet tegen betaling aanbieden voor gebruik op onlineplatforms als Facebook, Instagram, YouTube en Google. -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente.