Modeweek Helsinki doet leer in de ban
Prijs voor de meest bekende fashionweek gaat-ie niet winnen, maar hij gaat wél aan de haal met een belangrijke primeur. De modeweek in het Finse Helsinki komt met een verbod op dierlijk leder.
De aanleiding? Dierenorganisatie PETA had een petitie gestuurd met de vraag om leervrij te zijn en daar geeft de fashionweek gehoor aan. Het eerste evenement dat op de planning staat en waar geen collecties met leder meer getoond mogen worden, vindt plaats in juli 2019.
,,Wij willen ons, met de steun van de Noorse Fashion Week Association, actief verzetten tegen dierenmishandeling en de schadelijke impact op het milieu die bij het gebruik van dierlijk leder komt kijken'', reageert Evelyn Mora, de oprichtster van de modeweek in Helsinki.
,,Door leer te verbieden wordt de Helsinki Fashion Week een vooruitstrevende speler in de modewereld'', zegt een tevreden directeur van PETA, Elisa Allen.
De Finse fashionweek profileert zich daarmee als de meest duurzame binnen het modewereldje. Zo worden er in juli 2019 enkel en alleen duurzame labels getoond en zijn alle gebouwen - die gebruikt zullen worden voor het evenement - gemaakt met gerecyclede en duurzame materialen.
Bont
Het lijkt erop dat de modewereld steeds meer aandacht krijgt voor bestrijding van dierenleed. Topontwerpers zoals Stella McCartney weigeren al langer om nog dierlijk leder te gebruiken en steeds meer modehuizen besluiten om bont af te zweren. Denk maar aan het Italiaanse luxemerk Gucci, Michael Kors, Jimmy Choo, Ralph Lauren, Hugo Boss, Armani en Vivienne Westwood.
Ook ketens als H&M en Zara of webshops als The Outnet en Net-à-Porter dragen hun steentje bij door geen kledij met dierenpels meer te verkopen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMExclusief interview
Topman moet Jumbo weer ‘nederig’ maken: ‘Hard werken om gunst van de klant te behouden’
-
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’ -
Ziggo kan straks ook tarieven omlaag gooien, mochten prijzen in Nederland ooit gaan dalen
Kabelaar Ziggo kan lagere tarieven gaan rekenen aan nieuwe én bestaande klanten, mochten de consumentenprijzen in Nederland dalen. Vooralsnog was een verlaging om die reden onmogelijk volgens de voorwaarden, alleen een verhoging was toegestaan. -
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
Frank Deleij (44) uit Alphen aan den Rijn investeerde flink en ging van het gas af: ,,Het geeft soms bijna een soort schuldgevoel.’’ Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
2
Topman moederbedrijf Albert Heijn bijt van zich af: ‘Winsten in Europa staan juist onder druk, kijk naar de feiten’
In een toelichting op kwartaalcijfers heeft topman Frans Muller van Ahold Delhaize van zich afgebeten. Het moederbedrijf van Albert Heijn krijgt flinke kritiek vanwege haar hoge winsten en omzetten, terwijl de prijzen voor consumenten alsmaar stijgen. Het beeld van inhalige multinational vindt Muller niet terecht. ,,Kijk naar de feiten. Onze winstmarges in Europa staan juist onder druk.’’
-
Nederland behandelt als eerste EU-land wet voor minimumbelasting op winst bedrijven
-
-
-
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
Vakantie voor de boeg? Haal voor vertrek de stekkers uit de stopcontacten, draai kranen dicht en zorg vooral dat je huis er bewoond uitziet. Dat adviseert Ilona Snaterse-Leidelmeijer, politievrijwilliger gespecialiseerd op het gebied van preventie. -
PREMIUM
Inspirerend: deze bedrijven hebben geen moeite om personeel te vinden en vast te houden
Veel werkgevers worstelen met het vinden en vasthouden van medewerkers. Het merendeel gebruikt nog altijd traditionele methodes, die niet goed meer werken. Staar je niet blind op een functieomschrijving maar kijk naar iemands vaardigheden, is volgens experts een oplossing. Sommige bedrijven brengen het al in de praktijk, zoals softwaregigant AFAS en verzekeraar ASR.