Volledig scherm
© ANP XTRA

Marqt fuseert met Ekoplaza en sluit winkels

De noodlijdende supermarktketen Marqt gaat verder met moederbedrijf van rivaal Ekoplaza, Udea. Dat krijgt een meerderheid van de aandelen van de biologische super in handen. Volgens plannen zal het aantal Marqt-winkels worden teruggebracht van achttien naar ‘tien tot twaalf winkels’. 

De formules van de concurrerende biologische supermarktketens Marqt en Ekoplaza blijven allebei bestaan, zo melden de bedrijven. Ekoplaza telt tientallen vestigingen en dat aantal blijft naar verluidt zo. Marqt gaat zich - om zich te onderscheiden - wat meer richten op onder meer onlinebezorging en kleinere eet- en drinkwinkels. 

Ekoplaza aasde al langer op Marqt. Het bedrijf was in de etalage gezet vanwege de nijpende financiële situatie. Sinds de oprichting in 2008 heeft het Amsterdamse bedrijf nog nooit winst gemaakt. Toch was er aan belangstelling voor een overname of fusie geen gebrek. Ook Jumbo was geïnteresseerd, zo bevestigt financieel directeur Ton van Veen in NRC

Onder meer vanwege vanwege ‘grote onderlinge verdeeldheid tussen de diverse aandeelhouders’ haakte de supermarktketen af. Dit voorjaar stapte vrijwel de voltallige raad van commissarissen en directie bij Marqt op mede door verschillen van inzicht over de nieuwe te varen koers. Een meerderheid van de grootaandeelhouders - waaronder Triodos en investeerder Global Impact Ventures - heeft nu een overeenkomst gesloten met Udea om samen verder te gaan.

De grootaandeelhouders willen nog wel via de kortgedingrechter oprichter en mede-aandeelhouder Quirijn Bolle - die een significant belang heeft in het bedrijf- dwingen om zijn aandelen af te staan. Hij zou Marqt zelfstandig willen voortzetten met nieuwe aandeelhouders en investeerders. Dat kort geding dient vandaag voor de rechtbank in Amsterdam.  Omdat Bolle geen meerderheidsaandeelhouder is, kan hij waarschijnlijk de fusie niet tegenhouden.

  1. Jumbo vs AH: Brabantse lefgozers hijgen in de nek van blauwe grootmacht
    PREMIUM

    Jumbo vs AH: Brabantse lefgozers hijgen in de nek van blauwe grootmacht

    Albert Heijn is nog altijd de onbetwiste nummer één, maar voelt de hete adem van Jumbo in de nek. Het Brabantse familiebedrijf opent tientallen winkels per jaar en kaapte en passant de deal met Hema voor de neus van AH weg. Moeten ze in Zaandam vrezen voor de sneltreinvaart waarmee Jumbo de supermarktwereld onveilig maakt of is de voorsprong van de marktleider niet meer in te halen? ,,De strijd gaat nog wel even door. Zonder omvang geen macht, kleinere ondernemers gaan eraan ten onder.’’