Volledig scherm
© ANP

Kruidvat opent deze zomer een pop-upstore in Spanje

Drogisterijketen Kruidvat opent deze zomer een pop-upstore in Spanje. De vestiging komt in de populaire badplaats Palamos aan de Spaanse Costa Brava.

Kruidvat benadrukt geen plannen te hebben om de sprong te wagen naar Spanje. Dit is geen proef, zegt een zegsvrouw. Waarom dan deze tijdelijke winkel? ,,De reden is dat we graag willen verrassen. We kwamen tijdens een brainstormsessie op dit ludieke idee: hoe verrassend zou het zijn als we Nederlanders zouden opzoeken op hun vakantieadres. Dat is wat we gaan doen.''

Waar de vestiging precies komt of hoe groot de winkel wordt, kan de woordvoerster nog niet zeggen.

Helemaal verrassend dat de drogisterij naar het zuiden uitwijkt, is het misschien niet. De keten opende twee jaar geleden zijn eerste winkel in Noord-Frankrijk en heeft daar inmiddels zijn vierde vestiging. Verdere uitbreiding is 'zeker niet uitgesloten.

,,In Frankrijk is een groot gat tussen de supermarkt en de apotheek, een drogisterijformule zoals bij we die kennen, hebben ze daar niet. En dat voorziet in een behoefte.'' Fransen - nee, met de uitspraak van Kruidvat hebben ze geen probleem - blijken het meest verzot op het goedkope huismerk van Kruidvat, net als Nederlanders en Belgen. 

Geestige zet

Retaildeskundige Paul Moers zou het zeker niet vreemd vinden als Kruidvat uiteindelijk toch naar Spanje uitbreidt. De pop-upstore is volgens hem sowieso een geestige en geniale zet. ,,Vakantiegangers hoeven niet te zeulen met hun eigen zonnebrand of shampoo, maar kopen die spullen gewoon bij hun vertrouwde drogisterij, tegen betaalbare prijzen. Een slimme manier om klanten aan je merk te binden.''

Kruidvat weet sowieso flink terrein te winnen, vooral sinds ze in handen zijn van A.S.Watson uit Hongkong groeit de keten als kool. In ons land telt de winkelketen ruim 1000 vestigingen, in België meer dan 200. 

Het succes zit ‘m volgens retaildeskundige Paul Moers erin dat ze - doordat ze onder een groot bedrijvenconglomeraat vallen - goedkoop kunnen inkopen. Buiten dat aanbiedingengeweld bieden ze ‘verrassende’ spullen zoals speelgoed, snoep of waterkannen. Moers: ,,Ze zijn consequent in hun slogan: steeds verrassend, altijd voordelig.''

Volledig scherm
© ANP