KLM vreest schade door extra beperking nachtvluchten kabinet
Luchtvaartmaatschappij KLM is niet te spreken over een extra beperking voor nachtvluchten die in de definitieve luchtvaartnota van het kabinet is opgenomen. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wil dat er aanzienlijk minder vluchten in de nacht plaatsvinden, en die mogen niet worden verschoven naar de vroege ochtend of late avond. KLM vreest door die laatste eis voor het eigen verdienmodel.
Delen per e-mail
In de nota, die vrijdag werd gepubliceerd, ontvouwt de regering haar plannen voor de sector in de komende drie decennia. Uitgangspunt is dat de luchtvaart niet meer vanzelfsprekend de ruimte krijgt voor verdere groei, maar die moet verdienen door de milieuvervuiling en hinder te verminderen. Daar hoort ook een vermindering van de nachtvluchten bij.
Met dat doel voor ogen eiste het kabinet deze zomer van KLM, als voorwaarde voor de 3,4 miljard euro aan noodsteun, dat het aantal nachtelijke vluchten van en naar Schiphol flink daalt. Uiteindelijk moeten het er 25.000 per jaar worden, tegenover het nu nog toegestane maximum van 32.000.
Het door de coronacrisis noodlijdende KLM zegde toe, maar wilde nachtvluchten dan wel kunnen verplaatsen naar de dag. De uren tussen 23.00 uur en 07.00 uur gelden als nacht. Uit de definitieve versie van de luchtvaartnota blijkt nu dat de verschoven nachtvluchten ook niet een uur voor of na die nachtperiode mogen plaatsvinden.
KLM wil juist ’s morgens vroeg of ’s avonds laat volop blijven vliegen. In een reactie op de luchtvaartnota stelt het bedrijf dat de aanvankelijke beperkingen al voor ,,forse bedrijfseconomische schade’’ zouden zorgen. De eis om ook niet in de vroege of late uren extra te gaan vliegen tast volgens de vliegmaatschappij zelfs de ,,kern van de businessmodellen’’ aan.
Het bereiken van het maximale aantal vliegbewegingen lijkt voor KLM vooralsnog toekomstmuziek. Door de opleving van het coronavirus voert de luchtvaartmaatschappij in Europa nog maar 40 procent van de oorspronkelijk geplande vluchten uit. Intercontinentaal is dat 50 tot 60 procent.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Wereld kijkt toe bij proces tegen Shell: ‘Uitspraak heeft gevolgen voor grote vervuilers’
Kan de Nederlandse rechter Shell verplichten benzinepompen in de VS te sluiten? Dat zou een uitkomst kunnen zijn in de rechtszaak die Milieudefensie samen met andere milieuclubs en 17.000 Nederlanders heeft aangespannen tegen Shell. -
PREMIUM
Schipholtopman Dick Benschop: ‘Juist nu moet Lelystad Airport ervan komen’
Dieprood kleurt Schiphol in de coronacrisis. Toch biedt de neergang volgens Schipholtopman Dick Benschop ook een uitgelezen kans om fouten uit het recente verleden te herstellen. Maar dan wel met Lelystad Airport en een doorgetrokken Noord/Zuidlijn. -
PREMIUM
Waarvan Akte ‘Ja, ik telde 50 nertsen. Maar een kind kon zien dat dit geen volwaardige fokkerij was’
Waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk, opgetekend door journalist Johan Nebbeling in ons katern ZO. Deze week gaat de notaris op bezoek bij een nertsenfokkerij. -
PREMIUM
‘Bondgirl’ Linda Vermeulen vecht voor waardig werk in de winkelstraat
Linda Vermeulen (42) zet zich als vakbondsbestuurder in voor de zwaar getroffen winkelstraten. Ze strijdt voor de rechten van het winkelpersoneel. ,,Werknemers beseffen te weinig hoeveel macht ze in handen hebben.'' -
update ‘Deal EU en Groot-Brittannië gaat verder dan handelsakkoord met Canada’
Het handelsakkoord na de brexit dat het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie hebben bereikt, gaat verder dan de handelsovereenkomst die de EU heeft met Canada. Dat meldt de BBC, die zegt te beschikken over de volledige tekst van het akkoord dat Groot-Brittannië en de EU donderdag sloten.
-
‘Kostenreductieplan KLM komt er met of zonder bonden’
KLM stuurt hoe dan ook op 1 oktober een plan hoe de luchtvaartmaatschappij geld gaat besparen naar politiek Den Haag. Liefst doet het bedrijf dat met een akkoord met de vakbonden over het versoberen van de arbeidsvoorwaarden, maar als dat er niet is, gaat het eigen plan van KLM naar Den Haag, zegt Kim Bruggeman. Als vicepresident voor sectorrelaties en compensatie was hij de laatste maanden een van de onderhandelaars met de vakbonden. -
Hema-baas haalt uit naar AH om ‘uitverkoop’ handdoeken: ‘Niet solidair’
Hema-baas Tjeerd Jegen heeft via het sociale netwerk LinkedIn hard uitgehaald naar Albert Heijn. Jegen is niet te spreken over het feit dat de supermarktketen middenin een lockdown niet-essentiële producten als handdoeken en badmatten in de Bonus-aanbieding gooit. ‘Dit is blijkbaar retail-solidariteit.’ -
Arbeidsinspectie overspoeld met meldingen over corona-overtredingen
De Arbeidsinspectie heeft de handen vol aan meldingen over bedrijven die de coronarichtlijnen aan de laars lappen. Tot 6 december vorig jaar kwamen er bijna 6500 klachten binnen over onveilige werksituaties. Twee keer werd het werk onmiddellijk stilgelegd.